Jesenným digitálnym svetom hýbe tablet od Amazonu a jablčný smartfón

 

Oheň v Amazone

 Ak niekto ohlási produkt, ktorý by mohol byť „killerom“ niečoho od Applu, je to už dôvod sakramentsky zbystriť pozornosť. Takejto pozornosti sa nedávno ušlo tabletu Kindle Fire od Amazonu. Jeho príchod ohlásil CEO Amazonu Jeff Bezos a je naplánovaný na dnes, 15. novembra. Kindle Fire má v krstnom mene rodinu slávnych amazonských čítačiek kníh a tlačovín, ale zároveň sa od nich výrazne líši. Je totiž plnohodnotným tabletom. Jeho predchodcovia fungovali na princípe elektronického papiera, Fire má klasický displej.

Hneď na prvý pohľad je jasné, že Kindle Fire môže byť konkurenciou iPadu len na platforme marketshare, lebo je to produkt veľmi odlišný a možno aj určený inej cieľovej skupine.

Fire je lacný. Jeho (dotovaná) cena je asi 200 dolárov, kým najlacnejší iPad má dvaapolkrát toľko. Fire je výrazne menší, uhlopriečka je 7-palcová (iPad má 9,7-palcovú, teda plocha je skoro dvojnásobná). Navyše má iba 8 GB pamäť bez možnosti rozšírenia kartou, aj keď Amazon ponúka úložný priestor na cloude.  Fire nemá fotoaparát a je len vo verzii Wi-Fi, teda nie G3.Jeho skutočný potenciál sa však neskrýva v jeho útlom tele, ale v samotnom Amazone. To, že je bezkonkurenčným kníhkupectvom elektronických kníh, je známe. Nájdeme ich tu milión, podobne ako 100-tisíc filmov a TV relácií a 17 miliónov piesní – len o milión menej ako na iTunes. Jeff Bezos dúfa, že nástup Kindle vyvolá záujem o knižnicu Amazon aj u používateľov iPadov.

Kindle Fire je veľmi zaujímavý aj zo softvérového hľadiska: Beží na operačnom systéme Android, ktorého podoba je však úplne prepracovaná. Mimoriadne porogresívny je internetový prehliadač Silk, ktorý bude na renderovanie HTML 5 animácií a zložitejšie výpočty prenášať na cloudovú platformu EC2. Na serveroch Amazonu sa bude aj kešovať často navštevovaný obsah, takže sa vraj v praxi dostaneme k rýchlosti načítania zo stovák k jednotkám milisekúnd.
Jablkám sa na jeseň darí

Jesenná úroda Apple je mimoriadna. Priam masovou oberačkou sa stalo uvedenie nového operačného systému, iOS 5. Ten si za niekoľko dní nainštalovalo 25 miliónov používateľov iPhonov, iPadov a iPodov touch.

Rovnako impozantne sa začala „kariéra“ služby iCloud, ktorá umožňuje registrovaným majiteľom Apple zariadení, ale aj užívateľom Windows a Mac-ov, zdieľať ich dáta, hudbu alebo knihy prostredníctvom virtuálneho úložiska. Službu si zatiaľ aktivovalo viac ako 20 miliónov ľudí, čo je vzhľadom ku krátkemu času dostupnosti tejto úplne novej služby ohromujúce číslo.

Pri prieskume medzi existujúcimi užívateľmi iPhonov až 76 % respondentov avizovalo záujem o jej používanie, čo pri hrubom prepočte predstavuje viac ako 150 miliónov budúcich užívateľov.

Nemôžeme nespomenúť ani správu o pokračujúcom úspechu  telefónu iPhone 4S. Aj napriek tomu, že po jeho predstavení na oficiálnom Apple evente zavládlo mierne sklamanie, pretože v podstate nie je novým modelom, ale len inovovanou „štvorkou“, predajné výsledky tomu nenasvedčujú. Oficiálne správy z Apple hovoria o tom, že počas víkendu sa predalo už 4 milióny nových iPhonov, čo je nový rekord aj pre „jablčkárov“ – rekordný predaj 1,7 milióna kusov predchádzajúcej verzie iPhone 4 počas prvého víkendu od jej predstavenia dnes vyzerá úplne všedne. Treba dodať, že predaj iPhone 4 bol, na rozdiel od novej verzie 4S, zo začiatku viazaný v USA len na jedného z operátorov. Aj napriek tomu úspech novej verzie nemožno prehliadnuť.

Marian JaslovskýRichard KopunikMindshare Slovakia

Follow @BlogBrightMinds

 

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v Mindshare pôsobí ako manažér a analytik sociálnych médií, je i editorom tohto blogu. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény. Okrem vecí okolo hudby ho baví bicyklovanie, varenie a fotografia. Je priaznivcom opatrného pohybu v prírode.