Možno ste zachytili informáciu, že od 2. apríla videoportál Voyo.sk, ktorý prevádzkuje CME, úplne opúšťa model s videoreklamou a je plne spoplatnený. Otázkou ostáva, ako je slovenský onlinový divák na tento krok pripravený. 

 

CME očakáva presun príjmov z inzercie do predplatného a samozrejme tento krok podporuje dalšími benefitmi, akým je rozšírená ponuka filmov, vlastné relácie (VOYO Music s Rakovskou), živé športové prenosy (napr. NHL, KHL, ATP, NBA, F1, MotoGP), či totálne vypnutie reklám v reláciach, ktoré budú čoskoro v HD kvalite. Naviac budú mať platiaci užívatelia možnosť exkluzívne sledovať jednu epizódu vybraných seriálov a relácií vlastnej produkcie CME pred ich vysielaním v TV.

Platiť za obsah, ktorý bol odjakživa zdarma, je ťažko akceptovateľné. Podobný projekt tu už máme. Je ním Piano, ktoré k dnešnému dňu nezverejnilo obchodné výsledky, čo vzbudzuje radu otázok o efektivite biznismodelu. Nemyslím si, že obsah, ktorý je pod zámkom, je hodný akéhokoľvek spoplatnenia a bez zásadnej informačnej ujmy som si bez neho do dnešného dňa vystačil. Verím, že podobný počin si už rozmysleli v Azete a Ringieri, ktorí vo februári tohto roku ešte uvažovali o spoplatnení svojich prémiových obsahov. Majú však obsah, ktorý môžeme naozaj nazvať prémiovým a za ktorý budeme ochotní platit? Na toto nech si odpovie každý sám. Napokon sú ľudia, ktorí si Piano platia. Vieme, že viac ako 33,67 %  z nich je z Bratislavy a Košíc. A keďže Bratislava a Košice tvoria  14,3% internetovej populácie, dá sa z toho súdiť, že v týchto dvoch mestách sú ľudia ochotní platiť za obsah, ktorý je potenciálne dostupný aj zdarma. (zdroj: Gemius)

Vo svete sa stáva zvykom, že obsah sa spoplatňuje, ale ľudia si vyberajú, za čo budú platit. Nie je to len o definícii prémiových obsahov, ktoré média vnucujú užívateľom, napríklad za cenu odstránenia reklamy (tú vraj užívatelia ignorujú, aj ked čísla meraní efektivity online kampaní hovoria niečo iné), ale je to o možnosti výberu obsahu, za ktorý budeme platiť. (Zdroj: Frank N. Magid Associates Percentages of respondents to the question: “Which of the following types of content, if any, would you be willing to pay a modest fee for to access online on your computer?)”

Voyo nám poskytuje iný obsah pod zámkom, ako ponúka Piano. Je originálnejšie, snaží sa rešpektovať existujúci dopyt na trhu (napríklad športové prenosy, ktoré mimo káblových TV nie sú u nás nijako vyriešené). Ťažko predpovedať,  či sa projekt stretne s úspechom a naplní očakávania investorov. Tak ako je tažké tento úspech definovať. Oplatí sa nám čakať, pretože dá sa predpokladať, že CME svoje čísla na rozdiel projektu Piano odhalí. Mimochodom, nevadí nám, že obsah za ktorý budeme CME platiť, už bol aspoň raz niekym zaplatený? Či my nepozeráme TV?

Michal BílikMindshare Slovakia

O autorovi

Michal Bilik

Podľa svojich slov je jeho náplňou práce v agentúre „všetko“, na vizitke má uvedené „Director, Client Leadership“. Veľkokapacitný športovec. Zaujíma sa o triatlon, technológie, špeciálne digitálne a internet a knihy. Má vlastnú značku vína.