Takto pred dvoma týždňami bol v plnom prúde Bratislavský Autosalón Bratislava s reprezentatívnou účasťou. To je pre všetkých zúčastnených príležitosť rozpumpovať komunikáciu na svojich facebookových stránkach naplno. 

Takáto aktivita sa musí zákonite odraziť v metrike “talking about”, ktorá monitoruje mieru zapojenia fanúšikov („lajky“, zdieľania, komentáre). Je to spravodlivé číslo; môže byť stránka, ktorá si nahnala (napríklad rôznymi klikacími súťažami) množstvo fanúšikov, ale v skutočnosti sú väčšina z nich mŕtve duše. Dobré čísla Talking About (TA) môže mať aj stránka lokálnej kaviarne, ak má dosť lojálnych fanúšikov a komunikuje s nimi tak ako treba, dôverne. Ešte treba dodať, že TA  mapuje mieru zapojenia za jeden týždeň dozadu.

No a práve tieto čísla sme si pozreli, na čo sme použili náš monitorovací nástroj Facebook Focus, ktorý dokáže pozrieť stránkam „pod kapotu“ (v tomto prípade doslovne) na úrovni administrátora. Zaujímalo nás, ako si vedie facebooková stránka Mazdy, ktorú spravujeme, v porovnaní s ostatnými slovenskými automobilovými facebookovými stránkami.
Monitorujeme

Výstava začínala 17. apríla, takže merať sme začali v ešte „panenský“ deň, 16. Apríla. Monitoring sme, samozrejme, odpískali 22. apríla – vtedy výstava končila. V kategórii „Slovenské facebookové stránky automobilových značiek“ máme trinásť adeptov, z toho traja sa na autosalóne nezúčastnili.

V tomto prípade nás bude zaujímať jedno číslo – TA change, teda rozdiel miery zapojenia medzi prvým a posledným monitorovacím dňom.Prvé prekvapenie: Rovná polovica si počas autosalónu oproti prvému dňu pohoršila.

Poradie je takéto (zaokrúhľujeme na desatiny percenta):

Kladné (zelené) čísla – od najlepších:

  1. Mazda – 219,6 %
  2. Peugeot – 195,8 %
  3. Škoda – 115, 4 %
  4. Kia – 58,1 %
  5. Hyundai – 52,4 %

Záporné (červené) čísla – od najhorších:

  1. Audi – 28, 4 %
  2. Mercedes – 10,1 %
  3. Opel – 8,1 %
  4. Nissan – 6,1 %
  5. Renault – 3,1 %

Prečo prepad?

Kedy, ak nie počas autosalónu má stúpnuť zapojenie a „premávka“ na facebookových stránkach automobilových značiek? Ak sa podaria nejaké ďalšie akcie (ako re-Generation tour Peugeotu s účasťou Laciho Srikea v tom istom čase) a patrične sa odkomunikujú, pohyb nahor je zaručený.

Pozrime sa na najväčších prepadlíkov a vezmime si poučenie:

Audi síce 17. 4. zverejnili 15 fotiek do fotoalbumu a o dva dni pribudlo ďalších 9, ale súťaž o dva lístky vyhlásili dva dni pred koncom autosalónu.

Mercedes-Benz Slovensko na svojej FB stránke nereflektovala autosalón počas jeho trvania ani jedným jediným postom a venovali sa akcii v Auparku.

Poučenie

1. Komunikácia v sociálnych médiách nezačína dňom veľtrhu (autosalónu, start-upu, či akéhokoľvek marketingovo relevantného eventu). Sme maséri a musíme ľudí masírovať, napríklad tou súťažou o lístky (ktorú, samozrejme, súťažou nenazveme, veď sme na facebooku). Až keď máme pocit, že toho je už predsa len už trochu veľa, je táto masáž efektívna. My totiž vieme o každom poste, ale nikto z našich fanúšikov to takto nevníma.

2. Prinášajme živé spravodajstvo, ľudia majú radi pocit, že sú pri tom, informujme. Dnes video nakrútite aj na prívesok na kľúče. Nebojte sa ho dať na facebook, autenticita a flexibilita sa v sociálnych médiách cení viac ako profesionálna kamera a strih. Samozrejme, ak vám to spraví profesionálny fotograf/kameraman, je to fajn, ale ak naň nemáte, oslovte niekoho z agentúry s ktorou spolupracujete (tak ako sme to pre Mazdu robili my), vyzvite fanúšikov, nech vám posielajú  fotky a videá a najlepšie je dovoliť im zdieľanie rovno na stránke.
Marian JaslovskýMindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v Mindshare pôsobí ako manažér a analytik sociálnych médií, je i editorom tohto blogu. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény. Okrem vecí okolo hudby ho baví bicyklovanie, varenie a fotografia. Je priaznivcom opatrného pohybu v prírode.