Tlačené média, a to nielen v zahraničí, ale aj u nás na Slovensku čelia výzve v podobe čísel čítanosti a výnosov.

Každý musí súhlasiť, že tablet mení situáciu rovnako pre noviny a magazíny, aj keď digitálny náklad celosvetovo stále reprezentuje iba 1% celkového nákladu magazínov.

Je jasné že toto číslo porastie. Napríklad The New York Times alebo Wall Street Journal  úspešne účtujú svojim čitateľom prístup k printovému, digitálnemu ale aj webovému vydaniu.

Pre magazíny to znamená čiastkový tok výnosov, ako aj záber širších cieľových skupín s rozličnou konzumáciou médií a rôznym životným štýlom.

Prím v migrácii z tlačených foriem do digitálnych zohrávajú noviny a biznis magazíny, kde čitatelia hľadajú vždy čerstvé a aktuálne informácie. S odstupom  nasledujú trendy digitalizácie obsahu voľnočasové magazíny a bulvár, ktoré majú nižšiu relevanciu obsahu.

 

Trh sa mení

Všetci vydavatelia čelia faktu, že biznis s reklamou je stále ťažší a ťažší. Celkové výdavky na reklamu v tlačených médiách v celosvetovom meradle poklesli o 4 % aj keď očakávame, že výsledky budú v druhom kvartáli lepšie.

Šikovné vydavateľstvá čelia tomuto negatívnemu trendu tým, že spájajú hodnoty ich značky s čitateľmi bez toho, aby strácali svoju integritu a relevanciu. Napríklad magazín vydavateľstva Condé Nast Bon Appétit predáva brandované kuchynské príslušenstvo v spolupráci s Home Shopping Network. A spoločnosť Dell uzatvorila partnerstvo s magazínom The Week s cielom identifikovať, čo robí lídra lídrom ako súčasť projektu „The power to do more“.

U nás

Aj slovenské printové média nasledujú trendy a produkujú tabletové verzie magazínov s cieľom byť poruke svojim čitateľom 24/7 tým najjednoduchším spôsobom.

V susedných Čechách je lídrom v počte predaných elektronických výtlačkov denník Hospodárske noviny, ktorý si v priemere denne kupuje viac ako 2000 čitateľov. Úspešný je aj titul Respekt, ktorý týždenne predá v priemere 1434  iPadových vydaní

Takýto boj o čitateľa má potenciál „zachrániť“ čítanosť titulov, ich relevanciu a v neposlednom rade priniesť dodatočné výnosy. My sme samozrejme pri tom a pripravujeme zaujímavé tabletové kampane už dnes.

 

Michal BílikMindshare Slovakia

Zdroj: Groupm WW, ilustračná fotografia Macrumors.com

O autorovi

Michal Bilik

Podľa svojich slov je jeho náplňou práce v agentúre „všetko“, na vizitke má uvedené „Director, Client Leadership“. Veľkokapacitný športovec. Zaujíma sa o triatlon, technológie, špeciálne digitálne a internet a knihy. Má vlastnú značku vína.