Minule som lajkol Lidl. Z prostého dôvodu, občas tam majú za dobré ceny všelijaké funkčné handry na šport, ktorých nikdy nie je dosť, tak nech mi to neujde. Môj lajk sa ocitol na očiach nechápajúcich priateľov, ktorí vedia, že lietanie po hypermarketoch a vychytávanie najlacnejšieho petržlenu nemá veľa spoločného s mojim životným štýlom. Aj sa čudovali.

Za ten lajk sa nehanbím, ale človek si neuvedomí, že ak si subjekt, ktorý človek lajkuje, zaplatí sponzorované odkazy, bude ho facebook otŕčať všetkým kamarátom a dosť dlho. Takže sa asi nezbavím nálepky priateľa Lídla, a to mám pritom oveľa radšej iné veci. Napríklad jazz.

Môže to dopadnúť aj horšie. Napríklad takto:

Screenshot - 29. 4

Zákerné je na tom to, že nemusíte lajkovať stránku SNS, ale len nejaký príspevok v debate, ktorý bol namierený proti SNS, alebo článok, ale zobrazení budete ako sympatizant. Takéto sponzorované odkazy sú mladý formát, je možné, že Facebook ho časom doladí, ale zatiaľ je to takto, takže je opatrnosť namieste.

Aké je resumé? V prípade komerčných stránok veľmi zvážte, čo budete lajkovať, lebo sa o tom dozvie veľa vašich facebookových priateľov. Pri tejto príležitosti pripomínam, že súťaže, ktoré sú postavené na systéme „lajkujte tento obrázok a vyhrajte kastról“ sú proti pravidlám facebooku a dosť často aj pofidérne. Takže okrem povesti priateľa stránky „kastróly, papuče a lavóry“ tým nič nedosiahnete.

Úplne bežné je, že keď lajknete stránku, napríklad mobilného operátora, ten môže predávať svoje konkrétne produkty s tým, že sa vám páčia, a pritom vy ste lajkli len stránku ako takú.

V prípade stránok s obsahom, ktorý považujete za problematický, nelajkujte nič. Ak cítite pnutie, že niečo musíte spraviť prispejte do diskusie, ale lajkom sa vyhýbajte. Aby vás náhodou priatelia nevideli ako priaznivca… doplňte si čo chcete.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

appka-baner

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény a aktívne fotografuje. Od roku 2019 je externým spolupracovníkom Mindshare a väčšinu svojej energie venuje občianskemu združeniu Post Bellum.