Pred dnešným ultra-mega Apple eventom, na ktorom páni z Cupertina veľmi pravdepodobne odhalia novú verziu Apple TV a novú veľkosť iPadu, asi menej pravdepodobne ukážu „Apple auto“ a celkom určite predstavia nový operačný systém iOS 9 spolu s novým iPhone 6S, je téma blokovania reklamy v online prostredí prekvapivo na mieste. Spoločnosť totiž pri nedávnom júnovom preview ich nového operačného systému pre mobilné zariadenia priliala oheň do diskusie okolo možnosti blokovania reklám užívateľmi prostredníctvom novej funkcionality v ich prehliadači Safari. Práve v čase, kedy reklama v mobilných telefónoch a tabletoch získava stále vyšší podiel na celkových reklamných príjmoch  v rozvinutých krajinách, je takýto krok zo strany technologického lídra zlou správou pre vydavateľov a tvorcov online obsahu. Pre tých je reklama stále hlavným zdrojom príjmov, vďaka ktorým môžu tvoriť a distribuovať obsah.

adblock banner only

Téma ad-blockingu sa dostala už aj na pôdu medzinárodného IAB, ktoré sa snaží nájsť riešenie na túto zamotanú situáciu. Viac informácií v čerstvom článku z AdAge. A že táto téma je naozaj zásadná, svedčia výsledky oficiálnej správy, ktorú zverejnila firma Adobe v spolupráci so spoločnosťou PageFair. Celá správa je dostupná tu, my vám ponúkame sumár:

  • blokovanie online reklamy bude pre vydavateľov v roku 2015 predstavovať stratu príjmov na odhadovanej úrovni 22 miliárd USD
  • v súčasnosti používa blokovacie nástroje 198-miliónov užívateľov
  • úroveň blokovania online reklám vzrástla medziročne o 41%
  • v USA zaznamenali rast 48% na úroveň 45 miliónov aktívnych užívateľov
  • vo Veľkej Británii medziročný rast o 82% na súčasných (jún 2015) 12 miliónov aktívnych užívateľov blokovacích nástrojov

Správa obsahuje aj informáciu o Slovensku, ktoré ma najnižšiu mieru zaznamenaného používania ad-blockerov – a to na úrovni 9 % užívateľov (niečo vyše 400 tisíc ľudí). Okolité krajiny vykázali vyššiu mieru – Česko 11 %, Maďarsko 23 %, Poľsko dokonca až 33 %.

Zaujímavý paradox ukazuje porovnanie úrovne používania ad-blockerov cez jednotlivé operačné systémy. Najvyššiu mieru totiž vykazuje Google Chrome z dielne spoločnosti, ktorej biznis model, respektíve jeho zásadná časť, nemálo závisí práve na príjmoch z online reklamy.

Správa uvádza aj percentuálnu úroveň používania ad-blockerov podľa typu obsahu na webových stránkach. Najvyššia miera blokovania reklám bola zaznamenaná na stránkach s herným obsahom, sociálnych sieťach a stránkach venovaných technológiám.

adblck

Je zjavné, že bude potrebné v diskusii o tejto horúcej téme pokračovať, no nájsť riešenie nebude jednoduché. V čase, keď sa stále výraznejšia časť reklamných rozpočtov presúva tam, kde sú užívatelia, teda na web, či už desktop alebo mobilný, rastúci trend používania reklamných filtrov, nebude vyhovovať reklamným zadávateľom ani vydavateľom, ktorí obsah tvoria s nemalými nákladmi, ktoré, až na výnimky, pokrývajú práve príjmy z reklamy.

 

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

 

Zdroje:

http://adage.com/article/digital/iab-surveys-options-fight-ad-blockers-including-lawsuits/300228/

http://9to5mac.com/2015/06/10/block-ads-ios-9-safari-iphone/

http://blog.pagefair.com/2015/ad-blocking-report/

 

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.