Vianočným kampaniam u nás tradične dominujú telekomunikační operátori a do značnej miery „vytvárajú“ Vianoce, minimálne tým, že nám ich neustále pripomínajú. Pozrime si, ako sa v rámci vianočných kampaní darilo našim trom kráľom na facebooku. Štvrtého operátora, 4ku, sme nezaradili do analýz, pretože stránka mala premiéru 4. októbra a tento štart úplne nešpecificky ovplyvnil všetky metriky (pozri ďalej).

betlehem

Budeme si všímať viacero aspektov, merateľných externými nástrojmi a pozorovateľných z postov a reakcií na ne.

Vianočná kampaň oproti iným rokom začala pomerne neskoro. Tradične ju odštartoval Telekom, ale kým v roku 2014 to bolo v polovici októbra, v roku 2015 to bolo o týždeň neskôr. Stav mapujeme od 1. októbra do 31. decembra.

 

Lajky (počet fanúšikov)

Zbieranie page likes (fanúšikov) nie je priorita administrátorov facebookových stránok (inak povedané, nie je dôležitý počet fanúšikov, ale ich aktivita), nárast fanúšikov však predsa len o niečom hovorí.

Prvého októbra bol stav fanúšikov takýto: Telekom – 187 702, O2 – 182 010 a Orange – 158 201. Pokojne sa môžeme pohybovať v absolútnych číslach, pretože všetky tri stránky sú veľmi podobná „váhová kategória“.

Za monitorované obdobie sme zaregistrovali takéto prírastky fanúšikov:

likes new

Tu to máme pokope. Metrika „share“ vyjadruje percentuálny pomer na celkovom počte lajkov.

fan grafy

 

Čo sa týka 4ky, tá uviedla svoju stránku 4. októbra. Za október získala 11 274 fanúšikov, v novembri 5499 a v decembri 2081.

 

Aktivita fanúšikov

Iná situácia je v oblasti interakcií, tu je už situácia opačná a Telekom tu spoľahlivo vedie, aj keď pekné špičky má na konte aj O2.

 

interakcie

 

Ďalšou metrikou je Talking about, ktorá vyjadruje, koľko fanúšikov sa aktívne zapája do diania na stránke. Telekom a O2 sú si takmer rovnocenní.

TA

Suma sumárum

Tu je tabuľka, z ktorej sa dozvieme okrem iného to, že najusilovnejší boli admini Telekomu (195 príspevkov), nasleduje Orange (172) a v O2 si vystačili s okrúhlymi 90 príspevkami.

page sum

TOP 10

Pozrime sa na 10 postov, pri ktorých to najviac žilo. Zaujímavé a milé je, že najúspešnejší post 02 sa netýka Vianoc, ale ide o podporu spoločnosti Alfa Bio, ktorá bola neprávom obvinená z toho, že v jej cícerovej nátierke bola nájdená nebezpečná baktéria.

post

 

Na monitoring sme použili nástroj Zoomsphere.

 

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

 

 

 

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény a aktívne fotografuje. Od roku 2019 je externým spolupracovníkom Mindshare a väčšinu svojej energie venuje občianskemu združeniu Post Bellum.