Pamätáte sa na boom fenoménu big data? Táto téma rezonovala aj na rôznych marketingových konferenciách. Tie vždy končili konštatovaním, že klienti majú veľa rôznych dátových zdrojov, ale nevedia čo s nimi.

Ani sa im nečudujem. Pracovať s dátami nie je jednoduché. Chce to človeka, ktorý dnes na marketingových oddeleniach nesedí. Nemá ekonomické alebo marketingové vzdelanie, ktoré má väčšina marketingových špecialistov vo firmách. Práca s dátami je časovo veľmi náročná a pre väčšinu marketérov, ktorí chcú robiť super kreatívne kampane, aj dosť nudná.

Ako teda na to? Firma môže zamestnať dátového špecialistu, ktorých napočudovanie naše školstvo pripravuje vo veľmi dobrej kvalite. Len treba vedieť, po akých absolventoch siahnuť (napíšte mi, rád poradím). Alebo sa môžu s dátami hrať marketingoví špecialisti, ale to sa štandardne nevypláca. Marketérov analýza a spájanie dát tohto typu príliš nenapĺňa a nemajú na to vo väčšine prípadoch ani tú najsprávnejšiu kvalifikáciu. Doteraz sa analýzy v tejto hĺbke a rozsahu na marketingu nerobili. Lebo neboli dáta.

Ideálnym scenárom je poprosiť o vypracovanie dátovej stratégie svoju mediálnu agentúru, ktorá klientove dáta spracuje, obohatí ich o dáta, ktoré má z ďalších dostupných zdrojov a ich analýzou navrhne tú najlepšiu cestu ako osloviť potenciálnych zákazníkov klienta.

Poznáme tri typy dát ktoré vieme flexibilne spájať, dopĺňať, kombinovať a na ich základe personalizovať reklamný odkaz na zákazníka a jeho charakteristické vlastnosti. Volajú sa jednoducho – first, second a third party data. O čom sú tieto kategórie, vám napíšem čoskoro.

Michal Bílik, Mindshare Slovakia

ilustračný obrázok Pixabay.com

O autorovi

Michal Bilik

Podľa svojich slov je jeho náplňou práce v agentúre „všetko“, na vizitke má uvedené „Director, Client Leadership“. Veľkokapacitný športovec. Zaujíma sa o triatlon, technológie, špeciálne digitálne a internet a knihy. Má vlastnú značku vína.