Ešte sme nemali žiadnu bilanciu uplynulého roku, tak sa pozrime na to, aký bol v oblastiach, ktoré si prioritne všímame na našom blogu: v digitálnych technológiách, na internete a v sociálnych médiách.

 

Hardware / gadgety

  • Ďalšia hardwarová kontroverzia sa opäť týkala Apple, ktorý nastolil exkluzivitu USB-C konektivity. Inak povedané, na nových Macbookoch sú k dispozícii len tieto konektory a žiadne iné. Na všetko ostatné bude treba redukcie. Dôvodom je samozrejme zjednodušenie práce s perifériami a zavedenie nových štandardov, ktorým bude zrejme USB typu C. Teraz však príde zložité obdobie. S klasickými „obdĺžnikovými“ USB konektormi typu A (teda napr. USB kľúč) sa rozlúčime. Nebude to ľahké. Tu sú podrobne opísané dôvody prechodu.
  • Apple prišiel na nových macbookoch so sviežo inovatívnym Touch Barom, čo je možno prvý naozaj novátorský prvok na notebookoch za dlhé roky. Je to monitor pásikového tvaru nad klávesnicou, ktorého funkcia sa mení podľa použitej aplikácie. Vážna vychytávka, ktorá zrejme spôsobuje závislosť.

  • Jedným z najlepšie sa rozvíjajúcich odvetví boli športové trackery, fitness náramky, alebo ako už ich nazveme. Tu je prehľad najlepších minuloročných v rôznych kategóriách.

 

Virtuálna a rozšírená realita

  • O virtuálnej realite sa hovorilo desaťročia (pojem vznikol v roku 1989), ale až rok 2016 bol zrejme definitívnym prienikom VR do každodenného života, teda mainstreamu. Teda do detských izieb, firemných parties a hál nákupných centier. VR začala byť naozajstný biznis. Pozrite sa, koľko súprav na VR sa umiestnilo v zozname najlepších za rok 2016.
  • V roku 2012 predstavil slovenský programátor Peter Druska svoju hru Spherie. Išlo o zbieranie virtuálnych guľôčok v reálnom prostredí, za čo sa zberateľ získaval body. Bol to akýsi virtuálny Pacman. Po Spherie prišla hra Ingress, v ktorej išlo o zbieranie energie z mimozemských artefaktov – gejzírov. Tie sa vyskytovali na reálnych miestach, takže človek musel chodiť po reálnom svete, aby energiu získal. Ingress mal premiéru v novembri 2012. Toto sa stalo dávno pred nástupom Pokemon GO. V digitálnom svete sa neráta, kto s technológiou prišiel prvý, ale kto ju posunul do mainstreamu. A v oblasti rozšírenej (augmented) reality to boli práve tvorcovia Pokémonov. Možno si myslíte, že to bol len taký jednorazový ošiaľ, ale Pokémoni ukázali, že augmented reality funguje nielen v komunitách geekov. A že je to zaujímavá vec. Pokémoni neboli prví, ale celkom určite ani poslední.
  • Zdá sa, že rok 2016 bol zaujímavý aj tým, čo (opäť) nepriniesol – koncept Google Glass, ktorý bol oficiálne pochovaný v januári 2015, nebude mať  zrejme v dohľadnej dobe pokračovanie a zrejme za to skôr môže psychologická stránka veci ako technická. Je to zrejme technológia, ktorú ľudia nechcú. Uvidíme, ako to dopadne s plnohodnotnými smart hodinkami.

glass

Technológie budúcnosti

 

 

 

 bubenik

 

Internet vo svete

 

Internet na Slovensku

  • Ako reakcia na množiace sa dezinformačné weby vznikol projekt Konšpirátori.sk, „verejná databáza webových stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.“ Má chrániť inzerentov pred spájaním s nevhodným obsahom jednoduchým vypnutím týchto stránok v systémoch Google. (Aj v zahraničí niektoré spoločnosti zastavili inzerovanie v nevhodných médiách, napríklad spoločnosť Lego v Daily Mail, ktoré obviňujú „z nenávisti, diskriminácie a démonizácie.“)
  • Do oblasti digitálnych noviniek musíme zaradiť aj povinné elektronické schránky pre firmy a konateľov.

 

Facebook

mosul

emojis

  • Vo facebookovom messengeri zasa pribudla inzercia, chatboty, teda zákaznícke roboty, a a snapchatoidné dočasné videoodkazy „Môj deň“. Ktoré sa nedajú zrušiť.
  • Tvorcovia Facebooku však pri videoošiali úplne nezanevreli ani na texty-články. Instant Articles je vychytávka, ktorá umožňuje načítať článok oveľa rýchlejšie, ako na domovskej stránke, pretože používateľ neopustí prostredie facebooku. O zisk sa samozrejme Facebook delí s vydavateľom, aj keď „potenciál Trójskeho koňa“ je veľký. Tu je článok na Contently.com 7 vecí, ktoré potrebujete vedieť o Instant Articles, z ktorého pochádza aj tento obrázok:

kon

  • Facebook tento rok zrušil „Pravidlo 20 %“, teda, že v reklamnom obrázku nesmie byť viac ako 20 % textu, aj keď FB deklaruje, že ak je textu veľa, vizibilita môže byť obmedzená.

 

Ďalšie sociálne médiá

 

Voľby v USA

  • Sociálne siete vstúpili tento rok do politickej arény veľmi agresívne vďaka predvolebnej kampani Donalda Trumpa. Bola mimoriadne sofistikovaná, založená na obrovskom množstve dát a v najintenzívnejších obdobiach ponúkala až 100-tisíc variantov reklám denne, t.j. rôznym sociálnym a spoločenským vrstvám a obyvateľom rôznych štátov sa prihovárala ich jazykom. Tu je výborný text na Respekt.cz o tom, ako Trumpovi experti analyzovali dáta potencionálnych voličov.

trump

  • V amerických voľbách naplno vybuchol problém fake news (u nás aktuálny už dlhšie). Ľudia, povedzme, zdieľali protrumpovské hoaxy z webstránok, ktoré pôsobili ako seriózne médiá. Volali sa napríklad Denver Guardian – človek, ktorý v Denveri nebýva, nevie, že takéto médium neexistuje. Napokon sa ukázalo, že v Macedónsku je celá skupina stránok, ktoré si vymýšľali lži, vystupovali protrumpovsky a vymýšľali si clickbaitové titulky a zarábajú na tom. Tu je podrobná analýza v Medialne.etrend.sk.

Toto sú už vážnejšie témy, ale aj také priniesol uplynulý rok. Ako sa s digitálnymi nebezpečiami budeme vyrovnávať, uvidíme už veľmi skoro.

Mnohé témy tohto článku navrhli v diskusii moji facebookoví priatelia, za čo im ďakujem.

 

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

 

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v Mindshare pôsobí ako manažér a analytik sociálnych médií, je i editorom tohto blogu. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény. Okrem vecí okolo hudby ho baví bicyklovanie, varenie a fotografia. Je priaznivcom opatrného pohybu v prírode.