Napadlo vám niekedy, prečo sú hyperlinky modré? Vysvetlenie je jednoduché: Je bežné, že mnoho ľudí trpí poruchou rozoznávania správnej farby, predovšetkým zelenej od červenej. Pri modrej má problém s jej správnym identifikovaním len minimálny počet ľudí. Modré prepojenie hyperlinku sa stalo štandardom a ľudia pri modrom podčiarknutom slove celkom prirodzene očakávajú ďalšiu akciu. Funguje to aj pri banneroch a môžete to vyskúšať – najmä v prípade, že očakávate následnú call-to-action.
Ale pozor, aby ste to neprehnali! Pretože „I’m blue da ba dee da ba die“.
Psychológia farieb značky v marketingovom prostredí pravidelne testujú s cieľom nájsť tú, ktorá je pre ich zákazníkov najprívetivejšia a zároveň je v súlade s design manuálom firmy. Je dokázané, že farby dokážu vplývať na naše emócie a naše rozhodnutie k nákupu:
- 85 % ľudí tvrdí, že práve správna farba rozhoduje nákupe produktu
- 66 % ľudí tvrdí, že by si nekúpili vybraný produkt v prípade, že nie je v ich preferovanej farbe
- 26 % – o toľkoto viac ľudí si všimne farebnú inzerciu v magazínoch v porovnaní s čierno-bielou
Teda: Ak si nedáte záležať s akými farbami pracujete, môžete prísť o významnú časť svojich zákazníkov. Farby, v akých máte bannery, dokážu spôsobiť to, či naň niekto klikne. Aký je vlastne vzťah medzi farbami a konverziami? Pozrime sa na jeden zaujímavý test. Ide o to, či by ste si vybrali zelený banner, alebo červený.
Zelená je farba, ktorá nám pripomína niečo „prirodzené“ a „prírodné“ a prirodzene sa spája s možnosťou ďalšieho kroku – „GO“
Červená sa zvyčajne spája so vzrušením, vášňou alebo varovaním. Tiež nám prikazuje stáť na križovatke. Avšak práve červená najlepšie upúta našu pozornosť.
Čo myslíte, ktorá farba vyšla v teste lepšie? Zelená, ktorá nám hovorí „choď“ alebo červená, ktorá nás stopne? Ak ste tipovali červenú, vyhrali ste. Na teste sa zúčastnilo 2000 návštevníkov webu a konverzia červeného bannera bola o 21% vyššia.
Pozrime si ešte jednu zaujímavú štúdiu, ktorá dokazuje, že na víťazstvo je predurčená červená farba. Dokázala, že zápasníci, ktorí mali počas Olympiády v roku 2004 oblečený červený dres (farba sa prideľuje náhodne), vyhrali 16 z 21 kôl.
Samozrejme, nie je možné úplne generalizovať. V každom prípade – pravidelným testovaním, nasadzovaním rôznych verzií a farebných variácii je možné definovať, čo funguje viac, a na ktorú farbu treba radšej zabudnúť.
Lucia Ďuračková, Mindshare Slovakia
Foto Pixabay