Napadlo vám niekedy, prečo sú hyperlinky modré? Vysvetlenie je jednoduché: Je bežné, že mnoho ľudí trpí poruchou rozoznávania správnej farby, predovšetkým zelenej od červenej. Pri modrej má problém s jej správnym identifikovaním len minimálny počet ľudí. Modré prepojenie hyperlinku sa stalo štandardom a ľudia pri modrom podčiarknutom slove celkom prirodzene očakávajú ďalšiu akciu. Funguje to aj pri banneroch a môžete to vyskúšať – najmä v prípade, že očakávate následnú call-to-action.

Ale pozor, aby ste to neprehnali! PretožeI’m blue da ba dee da ba die“.

Psychológia farieb značky v marketingovom prostredí pravidelne testujú s cieľom nájsť tú, ktorá je pre ich zákazníkov najprívetivejšia a zároveň je v súlade s design manuálom firmy. Je dokázané, že farby dokážu vplývať na naše emócie a naše rozhodnutie k nákupu:

Teda: Ak si nedáte záležať s akými farbami pracujete, môžete prísť o významnú časť svojich zákazníkov. Farby, v akých máte bannery, dokážu spôsobiť to, či naň niekto klikne. Aký je vlastne vzťah medzi farbami a konverziami? Pozrime sa na jeden zaujímavý test. Ide o to, či by ste si vybrali zelený banner, alebo červený.

Zelená je farba, ktorá nám pripomína niečo „prirodzené“ a „prírodné“ a prirodzene sa spája s možnosťou ďalšieho kroku – „GO“

Červená sa zvyčajne spája so vzrušením, vášňou alebo varovaním. Tiež nám prikazuje stáť na križovatke. Avšak práve červená najlepšie upúta našu pozornosť.

Čo myslíte, ktorá farba vyšla v teste lepšie? Zelená, ktorá nám hovorí „choď“ alebo červená, ktorá nás stopne? Ak ste tipovali červenú, vyhrali ste. Na teste sa zúčastnilo 2000 návštevníkov webu a konverzia červeného bannera bola o 21% vyššia.

Pozrime si ešte jednu zaujímavú štúdiu, ktorá dokazuje, že  na víťazstvo  je predurčená červená farba. Dokázala, že zápasníci, ktorí mali počas Olympiády v roku 2004 oblečený červený dres (farba sa prideľuje náhodne), vyhrali 16 z 21 kôl.

Samozrejme, nie je možné úplne generalizovať. V každom prípade – pravidelným testovaním, nasadzovaním rôznych verzií a farebných variácii je možné definovať, čo funguje viac, a na ktorú farbu treba radšej zabudnúť.

 

Lucia Ďuračková, Mindshare Slovakia

Foto Pixabay

O autorovi

Lucia Ďuračková

Do mediálneho sveta vstúpila v roku 2013, a to hneď do Mindshare Slovakia. Momentálne pracuje na pozícii account manager a pre viacerých významných klientov je nie len ich denný kontakt, ale veľmi rada poradí v plánovaní ročnej stratégie mediálnej komunikácie. Keď nepracuje, tak chodí na výlety, číta knihy, učí sa cudzie jazyky, športuje a jedného dňa by chcela zachrániť svet.