Bola cesta ku globálnemu úspechu tohto hitu rovnako PO-MA-LI-ČKÁ? Začnime však najskôr niekoľkými základnými údajmi pre tých, ktorých tento hit ešte „nehitol“.

Čo Despacito vlastne je?

Despacito je španielska  reggaeton-popová pieseň portorikánskeho umelca a momentálne obyvateľa Miami Luisa Fonsiho, ktorý na tomto hite spolupracoval s ďalším portorikánskym raperom Daddy Yankeem. Prvú verziu uviedli 13. januára 2017.

Aktuálne sa táto pieseň umiestnila na vrchole hitparád v 45 krajinách a dosiahla top 10 v ďalších deviatich.

Piesni patrí aj niekoľko ďalších, nemenej zaujímavých prvenstiev:
Už po 97 dňoch po jej zverejnení na YouTube dosiahla miliardu zobrazení a stal sa druhým najrýchlejšie rastúcim videom v službe YouTube – v tomto smere úspešnejšia bola len pieseň od Adele „Hello“.

Pôvodná verzia “Despacito” už síce bola hitom v španielskych rádio staniciach v USA a v niektorých najmä španielskych hudobných rebríčkoch v zahraničí, ale bol to práve remix Justina Biebera, ktorý katapultoval zmyselnú pieseň nielen na vrchol nielen hudobnej súčasnosti, ale zároveň aj do hudobnej histórie.

Remix mal preméru 17. apríla 2017, a práve to napomohlo rozšíriť túto pieseň aj medzinárodne, do nešpanielskych krajín a hitparád. Vďaka Bieberovmu „magickému dotyku“ tento „Spanglish“ hit dobyl  prvú desiatku hitparády Billboard Hot 100 po mesiacoch dominovania prevažne latinským hitparádam, čím sa stal prvou väčšinovo španielskou piesňou, ktorá dosiahla tento výkon od čias “Macareny” v roku 1996 od Los Del Rio.
Bieberov remix zachoval rytmy a charakter pôvodnej verzie, ale obsahuje Fonsiho časť preloženú z originálu do angličtiny, zatiaľ čo verše Daddy Yankee-ho ostali zachované. Oficiálna verzia remixu získala za prvých 24 hodín 18,8 miliónov zobrazení na YouTube, čo je najvyšší debut pre video súvisiace s hudbou v roku 2017.

Pôvodný hit “Despacito” tróni(l) aj v iTunes hitparádach v 53 krajinách, remix posunul tieto úspechy až do 59tich krajín.

Ale,  bol to skutočne len Bieberov „touch“, ktorý vystrelil túto pieseň do výšav, alebo za jej úspechom je aj niečo iné? Podľa všetkého záleží na tom, koho sa na to opýtame.

Úspech pôvodného hitu “Despacito” či jeho remixu Justinom  nie je tak náhly, ako sa zdá. Za posledné dva roky totiž neustále narastá popularita latinskej hudby v streamingových službách, ktorá sa tak stáva  prístupnejšia a populárnejšia na celom svete.
Prezident Sony Music Nir Seroussi zasa tvrdí, že “Despacito“ je jasným dôkazom  pre každého, kto si myslí, že latinská hudba nie je globálnym” fenoménom. Spoločnosť Sony dosiahla celosvetový úspech s viacerými latinskými hitmi za posledné desaťročia, a to najmä vďaka umelcom ako Shakira či Ricky Martin.

Daddy Yankee pripisuje časť úspechu Despacita aj veľkej popularite Zumby J.

A aký bol skutočne príbeh vzniku už spomínaného remixu? Ako sa k Despacitu dostal Justin?

Pieseň sa najskôr stala obrovským hitom v Južnej Amerike. Zhodou okolností bol Justin v tom čase na svojom turné v Kolumbii v Bogote. V jeden večer sa Justin vybral do miestneho klubu a song tam počul a zároveň videl, ako na neho ľudia reagovali, ako si ho spievali a akú to malo celé skvelú a uvoľnenú atmosféru. To sa mu samozrejme páčilo, a tak zavolal svojmu manažérovi, ktorý následne kontaktoval Fonsiho. Ten bol aktuálne v Taliansku, kde robil svoje promo, a o tretej ráno mu volá jeho manažér: “Hej, môžeme poslať Justinovi track Despacita?” A Fonsi na to: “Justinovi?, o čom a o kom to hovoríš?” “Sú tri ráno a ja sa snažím spať.” , a manažér na to: „No predsa Justinovi Bieberovi!“, a Fonsi na to: „ Jasne, posli mu to čo najskôr!“.

A ako to celé ďalej „po-ma-li-čky“ prebehlo?
Fonsi dostal v prvý deň telefonát, na druhý deň Justin spravil nahrávku so svojou pasážou, na tretí ju zremixoval, na stvrtý poslal hotový track Fonsimu na vypočutie a odsúhlasenie, no a na piaty bola nahrávka na iTunes. Tak rýchlo to všetko šlo.  Ešte v daný týždeň Justin odletel do Puerto Rica, aby vystúpil s Fonsim na jednom pódiu. Justin sa ako nie latino a nie španielsky hovoriaci človek dokonca rozhodol spievať pasáž s Fonsim v španielčine. Bolo to pre všetkých veľkým prekvapením, že sa tak rozhodol, lebo aj napriek nulovým znalostiam španielčiny chcel zachovať podstatu a charakter pôvodnej piesne, zatiaľ čo jej samozrejme pridal svoj „taste“. Tu je ten moment: https://www.youtube.com/watch?v=iqSao3hleEg

 

Keďže je tento hit taký populárny, poďme sa pozrieť, ako si aktuálne vedie Despacito v historickom rebríčku videní TOP (hudobných) videí na YouTube?

Meno

UmelecVidenia

(mlrd)

Premiéra
1.Gangnam Style[8]Psy2.872July 15, 2012
2.See You Again[11]Wiz Khalifa featuring Charlie Puth2.830April 6, 2015
3.Sorry[15]Justin Bieber2.582October 22, 2015
4.Uptown Funk[17]Mark Ronson featuring Bruno Mars2.502November 19, 2014
5.Masha and the Bear: Recipe for Disaster[20]Get Movies2.234January 31, 2012
6.Shake It Off[23]Taylor Swift2.205August 18, 2014
7.Bailando[26]Enrique Iglesias featuring Descemer Bueno and Gente De Zona2.182April 11, 2014
8.Sugar[29]Maroon 52.095January 14, 2015
9.Blank Space[31]Taylor Swift2.081November 10, 2014
10.Roar[34]Katy Perry2.079September 5, 2013
11.Lean On[37]Major Lazer and DJ Snake featuring 2.071March 22, 2015
12.Despacito[40]Luis Fonsi featuring Daddy Yankee2.051January 12, 2017
13.Hello[41]Adele1.987October 22, 2015
14.All About That Bass[43]Meghan Trainor1.979June 11, 2014
15.Dark Horse[46]Katy Perry featuring Juicy J1.945February 20, 2014

 

No a ak Vás tento song chytil tak, ako mňa, určite za zabavíte aj na rôznych jeho prerábkach, ktorých je na YouTube aktuálne neskutočne veľa, a neustále pribúdajú ďalšie. Mňa zaujali napríklad tieto:

Zvaja znami umelci, ktorí spievajú v „battli“ uryvky známych hitov na melódiu remixu Despacita

Alebo Despacito v Smule karaoke verzii, v ktorom si potenciálni záujemcovia môžu strihnúť duet s originálnym spevákom:

Početné sú aj rôzne inštrumentálne verzie tohto hitu…

…ale aj rôzne „home made“ verzie spevákov a speváčok z celého sveta:

Dokonca som aj na lokálnu prvotinu – recitáciu prekladu slov tohto hitu v podaní slovenského herca Kemku :-)

Takže, teraz nám už len ostáva vychutnať si tento letný hit v nejakom dobrom letnom klube pri vychladenom drinku :-).
Vlado Behún, Mindshare Slovakia

O autorovi

Vladimír Behún

Po absolvovaní Ekonomickej univerzity v Bratislave Pracoval ako account v agentúrach Jandl a OMD Slovakia a od roku 2008 ako managing director v PHD Media. Od roku 2016 pracuje v našej agentúre, kde sa stará o spoločnosť Unilever.