Diskvalifikácia nášho historicky najúspešnejšieho a zároveň svetovo najobľúbenejšieho aktívneho cyklistu, Petra Sagana, pohla celým (nielen cyklistickým) svetom. Písal sa deň 4.7., keď sa rozhodcovská komisia Tour de France rozhodla vylúčiť majstra sveta z najpopulárnejších cyklistických pretekov tejto planéty. A to zrejme ešte netušili, čo všetko tým ovplyvnia…
Pre státisíce fanúšikov na celom svete sa diskvalifikáciou Sagana tohtoročná Tour skončila. Väčšina z nich totiž považuje rozhodnutie rozhodcov za príliš prísne a neférové, búria sa na sociálnych sieťach a mnohí tí, ktorí plánovali prísť pozrieť Tour naživo do Francúzska, rušia svoje zájazdy. Okrem samotného tímu Bora-Hansgrohe teda utrpia aj organizátori týchto pretekov, nakoľko Saganov odchod bude mať výrazný vplyv na návštevnosť pretekov. Tým pádom logicky utrpí aj francúzsky cestovný ruch, miestne ubytovacie a reštauračné zariadenia, atď.
Škandál výrazne zasiahne aj televízne stanice, ktoré mali vďaka veľkému záujmu o Tour a Petra Sagana obrovské zisky z vysielania priamych prenosov. Na Slovensku je pokles záujmu o tohtoročnú Tour zo strany televíznych divákov pravdepodobne najvýraznejší. Podľa Stratégií sa televízny share Dvojky znížil takmer o polovicu zo dňa na deň. Kým 4.7. (deň, kedy bol Sagan diskvalifikovaný) bol share ešte 19 %, dňa 5.7. (preteky bez Sagana) toto číslo predstavovalo už len 9,8 %. Na toto číslo má jednoznačne vplyv aj fakt, že 5.7. bol sviatok, no len čiastočne.
Táto športová udalosť sa výrazne odrazila aj vo vyhľadávaní v rámci Google. Sagana a Cavendisha zrazu „googlili“ aj tí, ktorí sa o cyklistiku za normálnych okolností až tak nezaujímajú. Na kľúčové slovo „Sagan“ sa počet dopytov zvýšil v deň diskvalifikácie viac ako 5-násobne. A čo sa týka Cavendisha, ten zaznamenal svoj „osobný rekord“. Nikdy v doterajšej histórii sa o neho Slováci nezaujímali viac, ako dňa 4.7.2017. Len pre porovnanie, záujem slovenských užívateľov o ďalšiu významnú postavičku cyklistiky, Chrisa Frooma (absolútny víťaz posledných 2 ročníkov Tour de France a tohtoročný hlavný favorit), sa záujem v posledných dňoch nijako nezmenil.
Hoci záujem o týchto smutných hrdinov tohtoročnej Tour na chvíľu vzrástol, celkový záujem o preteky značne klesol. Vyhľadávanie kľúčového slova „tour de france“ malo každý deň vrchol v podvečerných hodinách (v čase, keď etapa finišuje). Avšak v dňoch 5.7. a 6.7. už k tomuto peaku nedošlo, čo jasne hovorí o zníženom záujme Slovákov o zvyšok pretekov.
A čo na to sociálne siete? Pozreli sme sa na Facebook, na ktorom sa táto udalosť odzrkadlila najviac. Užívatelia Facebooku sa doslova búria. Prívrženci Petra Sagana bojkotujú Tour de France, nastavujú si nové profilovky:
Svoj nesúhlas a znechutenie vyjadrujú v komentároch fanúšikovia po celom svete:
O rozhorčení fanúšikov svedčí aj fakt, že nahnevaný emotikon je najpoužívanejší emotikon hneď po lajkoch v takmer všetkých príspevkoch oficiálneho fanpage „Le Tour de France“ za posledné tri dni.
Sagana sa snažia podporiť aj prostredníctvom hashtagu #NoSaganNoTour. Paradoxom ale je, že na Facebooku je Peter populárnejší, ako kedykoľvek predtým. Svedčí o tom aj fakt, že jeho oficiálnemu fanpageu sa podarilo v posledných dňoch po prvýkrát prelomiť hranicu milión fanúšikov.
Naopak, k Markovi Cavendishovi pozitívny sentiment Slováci a fanúšikovia Petra Sagana vo väčšine prípadov neprechovávajú. V mnohých prípadoch mu vyčítajú jeho agresívne správanie z minulosti (na Tour aj na OH), ktorým poslal k zemi už nejedného cyklistu. Internety však nezabúdajú a Cavendisha si trošku „podali“.
Môj názor fanúšika a amatérskeho cyklistu je, že Petrov trest bol príliš prísny. Možno má byť exemplárny pre zvýšenie bezpečnosti jazdcov do budúcna, no určite nie je adekvátny. A možno len rozhodcovia potrebovali zasiahnuť, keďže Sagan sa vďaka svojim fenomenálnym výkonom a uleteným správaním stával nedotknuteľným. Tak či onak, je to veľká škoda. Škoda pre tím Bora-Hansgrohe, škoda pre fanúšikov, televíznych divákov, no taktiež pre médiá a aj pre samotného usporiadateľa. Tešiť sa môžu snáď len chlapci, ktorí by si inak na zelený dres nikdy nesiahli.
Patrik Sabo, Mindshare Slovakia
Zdroje:
strategie.hnonline.sk, trends.google.com, facebook.com
titulná fotografia www.bora-hansgrohe.com
nezmysel. je fakt ze 4.7. o tom tweetovali LA times, Business insider a BBC sport to mal ako breaking news. Ale zas treba uvazovat triezvo. Share slovenskych fanusikov na TdF je zanedbatelny. Sagan je hviezda ale tych je tam viac. Len na twitteri ma Mark Cavendish 2 nasobne viac followerov ako Sagan. Nepozerajte sa na TdF slovenskou optikou, Ten pretek bol kolos davno pred saganom a bude aj davno po nom.
Netvrdim, ze sa z toho svet zblazni. No je jednoznacne, ze ziaden aktivny profi cyklista nema aktualne vo svete tolko privrzencov, ako Peter Sagan, to popriet nemozete. Twitter – OK, no vybrali ste si zrovna kanal, ktory na Slovensku dieru do sveta (zatial) nespravil. Pokial sa pozrieme na porovnanie Sagan vs. Cavendish na inych kanaloch, na Facebooku je to cca 1000k vs. 600k fanusikov, na Instagrame 830k vs. 440k sledovatelov, oboje v prospech Sagana.