Blogerky. Stále viac a viac otváraná téma pri mediálnom plánovaní. Na Slovensku poznáme pár známych mien, ktoré sa blogovaním zrejme aj živia, ale čo tie zvyšné, „menšie“ blogerky? Vracia sa im ich vynaložené úsilie aj v peňažnej podobe alebo blogujú čisto pre radosť? Na získanie odpovede k tejto otázke sme oslovili dve blogerky, mimochodom čerstvé maminy, ktoré blogujú o celkom iných témach ako je materstvo. Lenku s jej prvým slovenským blogom o nápadoch na darčeky a fashion, blogerku Romanu s jej milo uletenými outfitmi.

Ako prvú sme vyspovedali Lenku, autorku blogu FLUFF. Lenka svojím blogom uľahčuje život mnohým budúcim gratulantom a predstavuje im stále nové a nové nápady na darčeky. Jej zatiaľ najúspešnejší článok – 3 úžasné darčeky pre batoľa, ktoré vyrobíte sami – dosiahol 6 300 čítaní.

Lenka, u teba sa mi páči tvoj nápad na blog. Čo ťa inšpirovalo? A celkovo, aký bol podnet stať sa blogerkou?

Odjakživa som si ulietavala na darčekoch, rada som ich vymýšľala, kupovala a ohromne rada som ich balila. Krásne zabalený darček totiž znásobuje radosť obdarovaného. Na materskej som s novým rozmerom voľného času dostala chuť darčeky pre blízkych aj vyrábať a zrazu to prišlo, nápad založiť si blog. Pozrela som sa, či sa podobnej téme na našom malom trhu niekto venuje, nechala som myšlienku odležať v hlave a keď mi to aj po týždni dávalo stále väčší a väčší zmysel, pustila som sa do toho. Nikdy som nemala ambície stať sa blogerkou. Jednoducho mi len napadlo, že ak ľudia radi čítajú o receptoch, prečo by nečítali o darčekoch, veď mňa sa ľudia neustále pýtajú, aký darček majú kúpiť.

Blog si vytvorila pred niečo viac ako rokom a tesne po ročnom výročí si prekročila hranicu tisíc lajkov. Koľko úsilia v podobe venovaného času ťa to týždenne/mesačne stojí?

Haha, keby som vedela, koľko energie budem musieť do blogu investovať, tak by mi ten môj nápad až taký super nepripadal. Čo sa týka článkov, na začiatku som sa ich snažila publikovať čo najviac, chcela som naplniť blog obsahom. Popritom som sa učila, na aké články reaguje publikum pozitívne a o aké témy majú čitatelia záujem. Musela som získať a následne aj spoznať svoje publikum. V súčasnosti investujem do FLLUFu menej času, môj syn už behá a menej cez deň spí, zároveň je leto a my sa stále niekde motáme. Ak to mám odhadnúť je to cca 5 hodín týždenne, nápadov je veľa, len času na ich realizáciu pomenej.

Dôležité je uvedomiť si, že samotným písaním to len začína, k článku treba nafotiť fotky, upraviť ich, nahodiť článok na web, nalinkovať ho a následne spropagovať. Predtým treba darček vyrobiť, zabaliť, alebo urobiť rešerš na danú darčekovú tému. Na jednom článku pracujem od 3 do 12 hodín. Avšak ak má článok úspech a čísla na analytics rastú, tak je to úžasný pocit, ktorý stojí za všetku tú prácu.

V blogoch porovnávaš napríklad prírodnú kozmetiku, či odporúčaš slovenských výrobcov detského oblečenia. Vždy vložíš k popisu aj link na produkt, čím tomu dodávaš, pre nás marketérov, pocit platenej reklamy. Ako často sa jedná o dopredu dohodnutú spoluprácu?

V podstate ide o výnimočné prípady. Na začiatku som si z vlastných marketingových skúseností myslela, že každá firma za symbolický poplatok ocení možnosť byť spomenutá v blogu. Takýto text je skvelý marketingový nástroj, predstavuje značku nepoznanému publiku, potenciálnym zákazníkom, častokrát rozširuje cieľovku o ľudí, kupujúcich darčeky, nestráca na aktuálnosti a navyše je super pre SEO, bola som príliš veľký optimista :-)

Avšak dobre viem, že tie linky sú esenciálnou súčasťou textu, bez nich nemá blog pre mojich čitateľov absolútne žiadnu hodnotu. Moji čitatelia chcú prostredníctvom môjho blogu vyriešiť svoju potrebu kúpiť darček, ak im nedám riešenie, ktoré končí jeho kúpou/vyrobením, tak prečo by oni investovali svoj čas do jeho čítania.

Ak si sa dopredu nedohodla na spolupráci a daný produkt sa ti hodí promovať, oznamuješ tieto promo aktivity značkám dodatočne, v podstate už nezištne, či sa vždy skúsiš ozvať ešte pred publikovaním blogu?

Musím sa vždy vopred dohodnúť sama so sebou, nakoľko je daný produkt pre článok dôležitý. Čo prevyšuje, či úžitok daného nápadu pre čitateľa a tým pádom aj samotný blog, alebo možnosť trochu si privyrobiť. Ak je to super skvelý typ, neoslovím značku a radšej daný produkt uverejním a až následne poteším firmu tým, že som ich zaradila do výberu. Mám totiž jednu zásadu, ak už niekoho oslovím s možnosťou spolupráce a daná spoločnosť spoluprácu odmietne, tak ich na blogu neuverejním. Degradovala by som tým vlastnú ponuku.

Sú tvoje spolupráce zväčša bartrové alebo máš aj platiacich klientov? Ak máš aj platiacich klientov a si ochotná prezradiť tvoj zárobok, povedz, prosím, koľko priemerne dostaneš za jedno odpromovanie produktu.

Tých spolupráci naozaj nie je veľa a keď nad tým rozmýšľam, asi z polovice boli bartrové. Suma za odpromovanie produktu závisí od druhu článku a spolupráce, ale je na úrovni niekoľko desiatok eur.  Postupom času som prestala tomu venovať čas a radšej píšem články viac od srdca, pre mojich čitateľov a moju vlastnú radosť, ako byť frustrovaná, že firma vyrábajúca, distribujúca super darček sa mi neozvala. Ale aby som nebola príliš veľký pesimista :D, veľmi dobre sa mi osvedčil Martinus affiliate program.

Druhou oslovenou blogerkou je Romana s jej blogom o svete módy a lifestylu Romilikes. Romi sa svojmu blogu venuje už tri roky a môžeme na ňom aktuálne nájsť viac ako 100 postov s rôznymi outfitmi. Takmer všetky blogy sú napísane dvojjazyčne – anglicky aj slovensky.

Romi, čo teba priviedlo k blogovaniu a prečo práve blog o móde?

K blogovaniu ma priviedla náhoda a Nákupné maniačky, ktoré som síce nevyhrala, ale získala som cenu stylistu. Bolo to také malé nakopnutie k tomu, aby som sa so svojim pohľadom na fashion podelila (zo začiatku najmä s rodinou a teraz už aj pár kamošmi). Nuž a moje módne úlety ma sprevádzajú už dlho a neskutočne ma baví kreovať a byť každý deň iná žena (hahaha), ale zároveň svoja a autentická.

Bloguješ od roku 2014 a neustále vo svojich postoch ukazuješ nové a nové outfity. Vracia sa ti postupne tvoje úsilie v podobe ponúk alebo je z tvojej strany potrebné pravidelne oslovovať klientov?

Pre mňa je blog moje hobby a beriem ho ako príjemné spestrenie bežných dní.  Pamätám si, že prvú spoluprácu som si s malou dušičkou vybavovala sama, nuž a pravdupovediac ma vtedy odmietli, pretože potrebovali dosiahnuť určitý reach z mojej strany. Našťastie ma to nakoplo a dnes je táto firma už mojim partnerom. Klientov oslovujem už iba zriedka. Väčšinou ma oslovujú firmy, stále však platí, že nepatrím k blogerom, ktorí sa blogovaním živia. Na druhej strane ak človek chce, tak aj toto sa dá reálne dosiahnuť a aj na Slovensku. Odnedávna som sa stala súčasťou aj skvelého projektu na pomoc blogerom – Asociácie blogerov a pribúdajú aj platené spolupráce.

Všimla som si tvoju novú spoluprácu so ZAFUL a vyzerá to celkom na rozsiahlejšiu dohodu. Ako si sa dostala práve k čínskemu e-shopu?

Spolupráca so Zaful funguje ako mnohé iné čínske e-shopy a ponúka najmä spoluprácu formou bartru. Takmer každá firma dnes funguje na instagrame a má aj svojich skautov, ktorí sa zameriavajú na hľadanie blogerov, youtuberov a influencerov na odprezentovanie ich produktov. Veľké percento spoluprác mám práve vďaka instagramovému profilu. 

V každom poste iný outfit. Postupne sa to preklápa a už oblečenie dostávaš od nákupných domov alebo ešte stále si množstvo promovaného oblečenia kupuješ sama?

Povedala by som, že je to tak 50 na 50. Pri kupovanom oblečení sa zameriavam viac na nadčasové kúsky, ktoré sa budú ľahko kombinovať a neomrzia ma. Pri spoluprácach si viem viac uletieť a vybrať si odvážnejšie kúsky či vyslovene trendy kúsky, ktoré už o rok nemusia byť aktuálne. Možno by to niekoho prekvapilo, ale moja skriňa je zrejme menšia ako skrine mnohých dievčat a to aj napriek tomu, že som fešn blogerka. Mám totiž rada recykláciu a oblečenie, ktoré už nenosím, prípadne som iba nafotila, posúvam ďalej. Už onedlho bude 2. Bloger Bazár v Satori Stage, kde samozrejme nebudem chýbať.

Okrem spolupráce so ZAFUL, máš aj kampaň pre Yves Rocher. V takýchto prípadoch sa už jedná aj o platenú dohodu alebo stále o barter?

V prípade Yves Rocher ide tiež o barter a túto spoluprácu som zobrala najmä preto, že mi je táto firma svojou ideológiou a produktmi blízka. Rada by som žila aspoň trošku viac ekologicky a sprcháče, ktoré som testovala tieto atribúty spĺňali do bodky.  Zároveň mi to prinieslo novú možnosť vyskúšať si prácu testera a bola to zábava. Rovnako nemám problém prijať barter ani pokiaľ ide o začínajúcu slovenskú značku, práve naopak. Podpora slovenských kreatívcov má podľa mňa obrovský zmysel.

Dáša Šefčovičová, Mindshare Slovakia

Ilustračný titulný obrázok Pexels