Facebook dnes na Slovensku v masovej miere nasadil testovanie novinky, ktorá je zrejme dosiaľ najväčšou zmenou užívateľského rozhrania a zavádza samostatný newsfeed prieskumník (Explorer). V praxi to znamená, že stĺpec, kde ste mali všetko, sa delí na dva. V klasickom newsfeede vám ostanú príspevky priateľov a sponzorované odkazy. Príspevky stránok, ktoré ste lajkovali, sa presunú do susedného stĺpca, označeného raketkou.

Ide o testovaciu prevádzku a nikto nevie, ako bude vyzerať finálna podoba. Napríklad v niektorých krajinách newsfeed ostal prakticky nezmenený a Prieskumník je priestor na objavovanie nových stránok (pozri článok v Mashable).

Takto vyzerá Prieskumník v mobilnej verzii…

…a takto na desktope.

Prvé reakcie zo sociálnych médií sú väčšinou pobúrené, ale to tak bolo vždy, keď Facebook zmenil niečo podstatné. Zmeny však naozaj môžu byť dramatické.

Čo sa zmení pre bežného používateľa?

Určite netreba zabúdať na preklikávanie do prieskumníka, kde máte feed obľúbených stránok. Tie najobľúbenejšie si nastavte na prednostné zobrazovanie, takto neprídete o žiaden obsah. (ťuknete na “Sledované” a nastavíte prednostné sledovanie).

Ak sa chcete s obsahom podeliť, už nestačí lajkovať. Zdá sa, že v klasickom feede sa nebude zobrazovať ak niekto niečo „iba“ lajkol. Zaujímavý obsah treba v každom prípade zdieľať. (Facebook má dlhodobo problém, že sa vlastný generovaný obsah ustupuje zdieľaniu, Prieskumník môže tento trend podporiť.)

 

Čo to znamená pre marketéra?

Všetko nasvedčuje tomu, že problém. Pretože organický dosah zrejme bude významne klesať, presné čísla vám dodáme o pár týždňov. Facebok bude v bežnom feede zobrazovať iba sponzorované príspevky, takže pýta peniaze.

Na druhej strane sa hovorí aj o tom, že ide o opatrenie, ktoré cielene obmedzuje organické šírenie klamstiev a hoaxov – v poslednom čase sa ozývajú hlasy, že sociálne média v tradičnej podobe môžu byť nebezpečenstvom pre demokraciu práve kvôli nekontrolovateľnému organickému šíreniu lží.

Pre agentúry a firmy znamená táto nová situácia zmenu aj v osobnej zodpovednosti. Ak pracujete v nejakej spoločnosti a záleží vám na nej, je v rukách každého jednotlivca, ako sa bude obsah firemnej stránky zobrazovať ľuďom a každé zdieľanie môže pomôcť.

 

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia