Výpredajový sviatok – Black Friday už nie je len o dni, kedy kilometre Američanov tvoria zástupy hodiny pred otvorením predajne, aby získali vytúžený produkt za tú najlepšiu cenu. Tento sviatok získava na popularite už aj v našich končinách. Viete však ako sa to celé začalo?

Pojem Black Friday po prvýkrát použili v roku 1869, v deň keď došlo k pádu zlata na americkej burze, takže s nákupmi ešte nemal veľa spoločného. Tento pád spôsobili dvaja nešťastníci Jay Gould a Jim Fisk, ktorí skúpili toľko zlata, koľko len bolo možné, s cieľom umelo vyvolať jeho obrovský cenový nárast. Americká vláda si to však zavčas všimla, ich zámer prekazila, ale aj napriek tomu sa burza z neprirodzeného zásahu spamätávala niekoľko mesiacov.

Toto je panika na Newyorskej burze počas „Black Friday“ v roku 1869 (tu je zdroj).

Niektoré zdroje však zmienený pôvod spochybňujú a prikláňajú sa skôr k udalosti, ktorá sa stala v jeden piatok po Dni vďakyvzdania v 50. rokoch 19. storočia. Polícia mesta Philadelphia ho označila za čierny, lebo v meste vznikol obrovský chaos spôsobený futbalovými fanúšikmi a turistami, ktorí pohltili tamojšie obchody. Zlodeji využili chaos v obchodoch, takže miestni policajti mali plné ruky práce a bol to dosť nepríjemný zážitok.

Asi najlogickejším vysvetlením pôvodu pomenovania piatku po Dni vďakyvzdania (posledný štvrtok v novembri) čiernym je fakt, že v tomto období nákupy Američanov zvykli medziročne rásť a firmy prvýkrát v roku výrazne profitovali. Dôvod nárastu tržieb bolo nielen výdatné zásobovanie sa na oslavu Dňa vďakyvzdania, ale už aj postupné naháňanie vianočných darčekov. Je známe, že v prípade, ak firmy sú v zisku, hovoria, že sú v čiernych číslach.

V novodobej histórii za popularitou Black Friday stojí najmä paráda Dňa vďakyvzdania organizovaná obrovským koncernom – americkým obchodným domom Macy´s. Prvý sprievod sa uskutočnil už v roku 1924 a odvtedy si ho každoročne mnoho domácich v New Yorku nenechá ujsť alebo si aspoň pozrú živé vysielanie v TV.

Pochod Mayc´s na Deň Vďakyvzdania z roku 1933

Posledné roky firmy ťažia z tohto sviatku čím ďalej, tým viac. Od roku 2008 sa tržby počas Black Friday neustále zvyšujú. Za rok 2015 dosiahli až 66 miliónov dolárov.

V súčasností sa nákupné šialenstvo presúva z veľkých kamenných obchodov do online prostredia – len 102 miliónov ľudí nakúpilo v kamennom obchode, v porovnaní s 147 miliónmi v roku 2012.[1] Preto sa v roku 2005 začína už objavovať pojem „Cyber Monday“, ide o pondelok po sviatkoch, kedy sa ľudia vracajú do pracovného módu, ale ešte stále hľadajú supervýhodné ponuky.

Takže brace yourself for Black Friday tohto roka, ktorý nás čaká 24. novembra!