Obľúbený zdroj informácií z prostredia médií a marketingu, eMarketer, zverejnil nedávno čerstvé čísla týkajúce sa adopcie streamovacích (OTT) služieb v USA a Číne.
Prieskum zameraný na dospelých používateľov internetu v USA ukázal, že OTT služby typu Netflix, Hulu, Amazon, pomaly, ale isto dobiehajú klasických káblových operátorov, resp. ich ponuku TV balíkov. Zatiaľ čo pred rokom (november 2016) odpovedalo 24 % respondentov, že ich primárnym zdrojom TV/Video obsahu sú práve spomenuté streamovacie služby, o rok neskôr kladnú odpoveď dalo až 31 % opýtaných. Náskok tradičných poskytovateľov káblového TV vysielania sa tak znížil na 4 % (3 5 % v novembri 2017). Zdroj ďalej uvádza, že užívatelia, ktorí preferujú nové OTT služby neodchádzajú od tradičných operátorov úplne, no kvôli športovému a inému prémiovému obsahu upravujú svoje predplatené programy smerom k menšiemu počtu vybraných TV kanálov.
Asi neprekvapí, že dominantnú pozíciu si medzi užívateľmi OTT služieb drží Netflix. Na otázku, ktorú platenú službu by si vybrali, keby si mohli vybrať maximálne tri, 76 % odpovedalo, že by to bol práve Netflix. Prečo? Primárne kvôli Netflixom produkovanému originálnemu obsahu. Investícia do projektov ako Stranger things, Mindhunters alebo Black Mirror sa zjavne vypláca, aspoň pokiaľ ide o preferencie divákov. Bude preto zaujímavé spoznať posledné čísla o prírastku užívateľov, ktoré Netflix tento týždeň zverejní pri oznámení hospodárskych výsledkov za posledný kvartál roka 2017.
Čína je trh, ktorý sa Netflixu zatiaľ nepodarilo dobiť. Respektíve, po minuloročnom zákaze zo strany čínsky regulátorov to nerobí priamo, ale prostredníctvom, ako inak, lokálnej streamovacej služby IQIYI, dcérskej spoločnosti čínskeho giganta Baidu, s ktorou uzatvoril licenčnú zmluvu na šírenie vlastnej produkcie.
Vyzerá to tak, že voľba partnera nie je náhodná. Práve táto služba je podľa eMarketeru lídrom v poskytovaní OTT služieb na Čínskom trhu. Odhad z dielne eMarketeru hovorí, že v roku 2018 bude v Číne sledovať streamovacie služby takmer 229 miliónov divákov, s viac ako 72-percentným podielom domáceho partnera Netflixu, IQIYI. Viac detailov v grafe z dielne eMarketer dolu.
Vývoj v oblasti sledovania TV/video obsahu je z logických dôvodov je jednou z často pokrývaných tém na našom blogu (napríklad tu). Zdrojov dát o lokálnom trhu je ako šafranu, no predsa len, pre vás, vďaka nášmu unikátnemu výskumu Live Panel, ktorý realizujeme na vzorke 7000 respondentov v spolupráci s KANTAR TNS, niekoľko čísel máme. Neodhaľujú síce presné informácie ohľadne preferencií jednotlivých OTT služieb na lokálnom trhu, no indikujú ich podiel z pohľadu času, ktorý respondenti strávia sledovaním TV a video obsahu.
Ako je vidno z grafu dolu, zatiaľ čo respondenti, ktorí trávia pri sledovaní TV najviac času (heavy TV viewers) preferujú klasický spôsob konzumácie TV/video obsahu prostredníctvom tzv. lineárneho vysielania, v skupine tzv. light TV viewers je podiel VOD, catch-up a online služieb výrazne vyšší a dosahuje takmer 30 %.
Zdroj: GroupM Live Panel 2017
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Zdroj:
https://www.emarketer.com/content/streaming-first-us-households-gain-on-cable-tv
https://www.emarketer.com/content/the-subscription-video-on-deman-market-in-china-is-booming