Na mnohých stretnutiach s klientami či obchodnými partnermi sú frekventované pojmy GDPR, augmented reality, influencers, sociálne média, eCommerce a mnoho ďalších horúcich tém.

V súčasnom období je pre mnohých producentov kľúčovým faktorom predstavujúcim obrovský potenciál ich budúceho rastu eCommerce, tak sa naň poďme pozrieť.  Skúsim v skratke zosumarizovať, čo bude pre eComm v roku 2018 a ďalších rokoch príznačné, ako sa bude ďalej vyvíjať, na čo sa obe strany (predajcovia a zákazníci) plánujú vo vývoji sústrediť, a čo tieto trendy budú znamenať pre zákazníkov a predajcov, ako ovplyvnia ich nákupné správanie a možnosti.

Začnime tým, ako a v akom stave sa eComm na Slovensku a v Česku nachádza.
Slovensko aktuálne patrí k silným hráčom na stredoeurópskom e-commerce trhu. Z hľadiska počtu e-shopov na obyvateľa sme na druhej priečke. Počet e-shopov na Slovensku medziročne rástol. Medziročný nárast predstavoval až +20 % a momentálne je na Slovensku už viac ako 11 tisíc e-shopov (pre porovnanie v Českej republike, ktorá  je z hľadiska internetového obchodu v regióne na špici aj v rámci EU, je ich dokonca viac ako 40 tisíc). Na Slovensku je silná aj sieť kamenných výdajní. V roku 2017 ich bolo podľa údajov Heureky až 2200.

Podľa magazínu Retail.sk aj tržby z online predaja na Slovensku medziročne vzrástli o +15 % na absolútne číslo 937 miliónov eur (v Českej republike objem online tržieb medziročne rástol o +18 % a predstavoval hodnotu 4 521 miliónov eur).

Až 3,23, respektíve 4,5 milióna ľudí nakupuje na Slovensku a v Česku prostredníctvom online obchodov.
Ďalšou zaujímavou skutočnosťou je, že takmer polovica Slovákov sa už naučila do e-shopov chodiť z mobilných zariadení. Výrazne sme tak predbehli aj Čechov, u ktorých je tento podiel úrovni 40 %. Na Slovensku je to 48 %.

Najsilnejšou kategóriou, ktorú Slováci nakupujú prostredníctvom e-shopov, je elektronika s takmer polovičným podielom, e-shopy z kategórie dom a záhrada sú na druhom mieste a za nimi nasledujú kozmetika, zdravie, šport a film, knihy, hry.
Absolútnym skokanom v raste je podľa Heuréky kategória jedlo a nápoje, záujem o ne poskočil o +57 %. Nasleduje kategória kozmetika a zdravie, ktorá porástla o 43 %.

 

No a čo bude pre eCommerce v nasledujúcom roku charakteristické? Aké budú hlavné trendy v online nakupovaní?

  1. Návrat potreby kamenných predajní
    Zdá sa, že online predajcovia budú musieť vedieť zvládnuť kombinovanie a manažment  showroomingu a webroomingu. Consumeri sa čoraz viac snažia využívať kombináciu výhodnej a širokej online ponuky tovarov a služieb a možnosti ich lokálneho fyzického nákupu, vyzdvihnutia či vrátenia tovaru.
    Častým príkladom takýchto kamenných pobočiek online shopov sú napríklad predajne pánskych odevov, ktoré navyše ponúkajú vo svojom kamennom obchode prémiovú kávu, prispôsobovanie odevov, služby štylistu, ale aj manikúru ci barber shopy. Ikonická predajňa kanadských búnd-pariek Kanuk’s vo svojom kamennom obchode ponúka špeciálnu miestnosť, v ktorej je mínus 25 stupňov a v ktorej si záujemci môžu reálne odskúšať vlastnosti svojej novej parky.
  2. „Consumerization“ B2B nákupov
    B2B nákupcovia sa začínajú stále viac správať ako koneční zákazníci, začínajú používať a požadovať rovnakú funkcionalitu, ich nákupná cesta je takmer identická s koncovým zákazníkom. Amazon a Alibaba sa stávajú novodobými „Googlami“ pre nakupovanie v určitých B2B kategóriách a začínajú tak búrať pomyselnú hranicu medzi B2B a B2C.
  3. Virtuálna realita
    Ďalším trendom je prechod od „Ako by to vyzeralo“ ku „Ako to doma vyzerá“ svetu. Virtuálna realita bude v roku 2018 silným prvkom u mnohých predajcov, ktorí ponúknu spotrebiteľom nástroje pre ich mobilné platformy za účelom vizualizácie nakupovaných produktov priamo v ich domácnostiach.
    Virtuálna realita by mala napomôcť najmä online nákupu „plus-sized“ položiek, no rovnako sa od nej očakáva aj pokles nákladov súvisiacich s vracaním nevyhovujúcich položiek, čo v globále predstavuje neuveriteľne vysoké číslo.

  1. Dáta. Dáta. Dáta.
    ROPO: „Research online, Purchase offline“. Predajcovia čim ďalej, tým presnejšie vedia priradiť offline sales online investíciám. Podľa prieskumov globálne až 82 % používateľov mobilných zariadení vyhľadáva lokálne alternatívy a až 18 % z týchto vyhľadávaní končí konverziou v najbližších 24 hodinách. Takýmto analýzam napomáhajú najmä možnosti platieb prostredníctvom mobilných zariadení, geolokácia, programatický nákup, CRM…. Vďaka veľkým dátovým balíkom môžu, a v budúcnosti budú ešte viac predajcovia analyzovať efektivitu ich online aktivít a identifikovať tie, ktoré sa budú v najväčšej miere podieľať na vznikajúcich konverziách.
  2. Mobilný eCommerce
    Dokončenie nákupu prostredníctvom mobilných zariadení by malo prekonať konverzie z desktopov.
    Mobile checkout, od online nákupov produktov a služieb až po in store platby, bude v nasledujúcich rokoch pre spotrebiteľov takou výhodou a uľahčením života, bez ktorej by sa veľkí predajcovia už nemali zaobísť či ignorovať ju. Mobilný checkout nám už v súčasnosti uľahčujú nielen pre mnohých už samozrejmé mobilné bankingy, ale aj také funkcie, ako odtlačok prsta, rozpoznávanie tváre. Podľa predpovedí by mal mobilný checkout do konca roka 2018 tvoriť až 70 % objemu eCommerce.
    Amazon aktuálne testuje svoje bezpokladňové prevádzky AmazonGo, ktoré umožňujú zákazníkom jednoducho vziať si tovar a odísť. Ich nákup sa automaticky naskenuje a suma stiahne z účtu.

  1. Personalizácia online komunikácie smerujúca k rastu eCommerce
    Umelá inteligencia na základe obrovského množstva dát o spotrebiteľoch a ich správaní už čoskoro dokáže vytvárať takú personalizovanú komunikáciu, že sa predpokladá, že millenials budú poslednou generáciou, na ktorú sa bude cieliť všeobecne. Aktivity eCommerce by na nás mali cieliť tak presne, že by sa to malo podobať ešte v nedávnej minulosti nemysliteľnému 1:1 marketingu.
  2. AMAZON
    Rok 2018 a ďalšie obdobie by mali byť časom Amazonu.
    55 % Američanov začína ich nákupnú cestu vyhľadávaním na Amazone, ktorého retailový objem už teraz predstavuje skoro polovicu eComm objemu v US. Pre porovnanie, objem eBay, ktorý je na druhom mieste, predstavuje len 7 % celkového eComm objemu.
    Online advertising je pre Amazon najrýchlejšie sa rozvíjajúca sa oblasť príjmu, a predpokladá sa, že Amazon sa v roku 2018 stane v tejto oblasti globálnym hráčom číslo tri za Googlom a Facebookom.
  3. Hlasové vyhľadávanie
    Hlasové vyhľadávanie zmení SEO v budúcnosti. Keďže hlasové vyhľadávanie na stokrát ponúka len jeden výsledok, druhá pozícia sa stane prvou poslednou. Už v súčasnosti si je možné hlasovo objednávať rôzne produkty cez rôzne zariadenia, ktoré pre tento účel ponúkajú mnohí predajcovia.

  1. Vyhľadávanie podľa obrázkov
    Odborníci vravia, že mnohí zákazníci v roku 2018 prvýkrát skúsia vyhľadávanie podľa obrázkov. Vyhľadávanie pomocou hlasu a obrázkov by malo tvoriť až polovicu všetkých vyhľadávaní do roku 2020.

Jednou z takýchto aplikácii, ktorá umožňuje na základe obrázka ci screenshotu nájsť rovnaký, či podobný produkt dostupný v ponuke konkrétneho predajcu je Kim Kardashian ScreenShop.

Aj Pinterest investuje do vývoja search technológie, ktorá transformuje fotoaparát na vyhľadávač konkrétnych produktov. Túto technológiu vizuálneho vyhľadávania Pinterestu využíva aj Target, ktorý ponúka vyhľadanie rovnakého, či podobného produktu zo svojho portfólia.

  1. Prehliadače dosiahnu svoj vrchol
    V roku 2018 by mala začať slabnúť naša závislosť od všeobecných vyhľadávačov. Vo svete mobilných aplikácii, AR rozhraní, hlasového a obrázkového vyhľadávania sa všeobecné vyhľadávače stanú len jednými z mnohých, cez ktoré bude dochádzať k online nakupovaniu.
    Komodity a veci dennej spotreby, ktoré nie je problém jednoducho re-objednať, budú základom pre automatické nákupné aplikácie. Tieto veci bude jednoduché objednať a kúpiť aj bez použitia prehliadača.

Zdroje:

http://www.retailmagazin.sk/
http://10ecommercetrends.com/
http://www.businessinsider.com/mobile-commerce-shopping-trends-stats-2016-10
https://techcrunch.com/2017/09/25/target-is-adding-pinterests-visual-search-tool-to-its-app-and-website/

O autorovi

Vladimír Behún

Po absolvovaní Ekonomickej univerzity v Bratislave Pracoval ako account v agentúrach Jandl a OMD Slovakia a od roku 2008 ako managing director v PHD Media. Od roku 2016 pracuje v našej agentúre, kde sa stará o spoločnosť Unilever.