Svetom sociálnych médií rezonuje škandál, súvisiaci s aktivitami spoločnosti Cambridge Analytica. Tá v americkej prezidentskej kampani nasadila osobné cielenie na 50-miliónov ľudí, ktorých osobné dáta predtým získala od tretích strán. Výsledok poznáme. Je naozaj reálne, že nebyť tejto kampane, mohli by voľby dopadnúť inak. Mimochodom, medzitým sa počet ľudí so zneužitými údajmi zvýšil na 84 miliónov a nedávno facebook priznal, že sa mohli do nepovolaných rúk dostať informácie až o dvoch miliardách ľudí!

To je malér skutočne gigantických rozmerov. Pretože tu už zrazu nejde o to, že ľudia na facebooku vidia reklamy na hodinky alebo značky alkoholu, ktoré vyhovujú ich vkusu, ale o to, že niekto mimo facebooku či twitteru môže ovplyvňovať globálnu geopolitiku – presne na základe toho že vie, čo sa konkrétnym ľuďom páči, a tak môže jednu kampaň (napríklad aj politickú) našiť nie na desiatky, ale desaťtisíce malých cieľových skupín. Lebo pozná jednotlivcov. Ľudia, pre ktorých je facebook a ďalšie sociálne médiá prirodzenou extenziou skutočného sveta, ani nevedia, odkiaľ prichádza manipulácia, a že vôbec ide o manipuláciu. A tá môže prichádzať aj z iných krajín ako v tých, v ktorých sa voľby, či referendá dejú, napríklad preto, že chcú destabilizovať Európu.

Mark Zuckerberg, zdá sa, definitívne pochopil svoju zodpovednosť. Ospravedlňuje sa, bráni a dušuje sa, že takéto niečo už nepripustí. Facebook však je naozaj veľké monštrum a vzbudzuje oprávnené pochybnosti, či ho úplne majú pod kontrolou aj jeho tvorcovia. Každopádne, riešenie je aj na osobnej zodpovednosti každého z nás. A riešením určite nie je vymazať svoj profil (aj keď aj taká kampaň bola), lebo facebook sa stal našim prirodzeným prostredím.

Nedávajte o sebe informácie tretím stranám

Áno, všetci vedia o vás všetko a nič s tým neurobíte. Nikto nemá prehľad o vašich financiách ako banka, mobilný operátor vie o každom vašom pohybe (ak máte so sebou mobil, samozrejme). O facebooku či google ani nehovoriac, tí už vedia naozaj viac, ako je to mnohým milé. Informácie o nás sú platidlo, ktorým platíme za používanie ich služieb. Neexistuje obed zadarmo, ako sa vraví.

Ale: finančné inštitúcie, operátori alebo technologickí giganti by za zneužitie osobných údajov okamžite podpílili pod sebou konár.  Veď aj akcie Facebooku na burze po škandále výrazne prepadli (13 percent) a zrejme aj to spôsobilo, že sa Zuckerberg, ktorý pár dní robil mŕtveho chrobáka, zmobilizoval k veľkej mediálnej kampani a nasypal si na hlavu popolnice snáď z celého Silicon Valley. Skrátka a dobre: Technologické giganty nechcú, aby voľby v USA dopadli tak a tak, Británia odišla z EÚ alebo katalánski separatisti opustili Španielsko. Ich záujmy sú, takpovediac, prízemné a naozaj ich zaujíma, aké služby alebo tovar by vám prostredníctvom reklamy ponúkli (kľudne to nazvite nanútili), a keďže vedie o vás, hm, všetko, tak určite športovcom na vrchole fyzických síl neponúkajú inkontinenčné plienky a vašej babičke longboard.

Ale – všade je veľké ale. Vaše údaje sa môžu dostať, a aj sa dostávajú, k tretím stranám, madziiným aj prostredníctvom aplikácií. Možno budete prekvapení, koľko subjektov vie o vás veci, ktoré sa potom dajú využiť, jemne povedané, všelijako. A kľudne to môže byť aplikácia, ktorú nevedomky nainštalujete pri vypĺňaní testu „aký je váš ideálny mimozemský partner“ a podobných hlúpostí.

Takže, poďme začať robiť poriadky. Prvú vec, ktorú treba urobiť je kliknúť na tento odkaz a vymazať všetky aplikácie, ktoré nepoznáte a nepoužívate. Vrátane všetkých dát (objaví sa ako samostatné dialógové okno). Opäť: Pri aplikáciách ako YouTube a podobných je úplne jasné, že sú seriózne, ale ja som bol napríklad prekvapený, čo sa mi tam všeličo od decembra 2008, odkedy som na facebooku, nakotilo. Mnohé mi nič, ale vôbec nič nehovorili. A šlo to preč.

Toto je prvá vec. Druhá vec je zabezpečiť si súkromie. Pevne verím, že máte nastavené dvojité overovanie a ak nie, hneď teraz si to spravte, je to jednoduché. Dvojité overovanie je, že keď sa prvýkrát prihlásite na facebook alebo akúkoľvek inú službu z nového zariadenia, pošle vám na mobil SMS s overovacím kódom, že ste to naozaj vy. Tu je článok ako na to.

Ak používate browsery Chrome, Mozilla Firefox alebo Opera, dávam do pozornosti plugin Privacy Badger. Tento pozorný jazvec kontroluje elementy webových stránok, ktoré vás „špiónujú“ a pre subjekty, ktoré majú tendenciu získavať o vás informácie, sa stávate neviditeľným. O svojich aktivitách vás transparentne informuje. Viac informácií tu: https://www.eff.org/privacybadger.

Vráťme sa do prostredia sociálnych sietí. Stále platí, že nikto o nás nevyšpiónuje toľko, ako dokážeme vyzradiť o sebe sami. Základ je zvažovať, čo dávate verejne a čo pre priateľov, a tu máme všetci rezervy, pretože si môžete urobiť vlastné kategórie, ktoré sa dajú rôzne kombinovať. Napríklad môžete uverejniť post, ktorý budú vidieť vaši priatelia, ale nie kolegovia. A či napríklad pre niektoré okruhy ľudí (rodina) nie je lepšie zriadiť neverejnú skupinu.

Ku všetkým týmto okruhom sa dostaneme podrobnejšie v budúcnosti.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

Ilustračné foto Pixabay