Žijeme v dobe, kedy je stále náročnejšie získať pozornosť online užívateľov a zaujať ich reklamným posolstvom. Veľkými pomocníkmi nám pri tom môžu byť správny výber formátu, umiestnenia, kreatívne uchopenie vizuálu, no najmä výber a zasiahnutie tej správnej cieľovej skupiny. Ako však zistíme, ktorá cieľová skupina je tá správna?

Zadávatelia reklamy  ju majú často zadefinovanú len prostredníctvom soc-demo charakteristík, či už na základe interného prieskumu, empírie, alebo pocitu. No pracovať s nesprávnou cieľovou skupinou, resp. si ju vyberať na základe veľmi všeobecných kritérií (napr. len pohlavie + vek) by už vzhľadom na súčasné technologické možnosti a kvantum dát, ktoré dokážeme pri plánovaní online kampaní využiť, bolo priveľkým plytvaním investícií zadávateľov.

Ako v prípadoch nejasne zadefinovanej cieľovej skupiny postupujeme my? Cieľovku si jednoducho zistíme sami. Stačí na to len pár stoviek EUR a ochota klienta nasadiť si na svoj web, prípadne vybranú podstránku naše unikátne kódy. Na základe detailnej analýzy a dátam, ktoré máme zozbierané v mInsights (bývalá Xaxis Turbína) a s pomocou GroupM Live Panela potom zistíme, akí užívatelia  dané weby či podstránky klienta navštevujú. Dokážeme ísť dokonca ešte hlbšie a zistiť, aké profily majú užívatelia, ktorí sa reálne stanú zákazníkmi klientov. Títo klienti však musia mať na webe zadefinovanú konverziu (napr. eshopy, pôžičky, online poistenia a pod.). V takomto prípade sledujeme a analyzujeme výlučne návštevníkov tzv. thank you page, teda podstránky, ktorá nasleduje okamžite po dokončení online konverzie. Podmienkou pre to, aby mala však analýza zo štatistického významu zmysel, je, aby daná podstránka dosahovala aspoň niekoľko stoviek (v ideálnom prípade niekoľko tisíc) návštev v sledovanom časovom horizonte.

Výsledkom takejto analýzy je detailný výstup, tzv. Audience Discovery report. Prinášame v ňom informácie, aké profily majú návštevníci webu alebo priamo online zákazníci daného klienta s ohľadom na ich online správanie, pohlavie, vek, vzdelanie, priemerný príjem domácnosti, sociálny status, pracovný pomer, lokalitu, záujmy, archetypy osobnosti, resp. iné zaujímavé vlastnosti, ako napr. to, do akej miery toto publikum sleduje televíziu (či sú tzv. Light/Medium/Heavy TV viewers), či iné.

Mnohým klientom takto prinášame mimoriadne dôležitý insight a zároveň potvrdenie alebo vyvrátenie hypotézy, kto skutočne sú ich zákazníkmi / návštevníkmi webu.

No nielen to! Tieto dáta následne využívame pri programatickom nákupe na tvorbu publík a na to, aby sme dokázali efektívne nájsť a zasiahnuť len tých správnych užívateľov a neplytvali impresiami na publiká, ktoré pre klientov relevantné nie sú. Vďaka unikátnemu využitiu dát sme tak urobili ďalší krôčik k ešte efektívnejším kampaniam pre našich klientov.

Patrik Sabo, Mindshare Slovakia