Herný priemysel v každom finančnom štvrťroku rastie a dá sa skonštatovať, že  čoskoro zasiahne najvyššie méty biznisu. Súčasné čísla naznačujú, že v roku 2018 bude hrať na PC, konzolách a smartfónoch 2,3 miliardy hráčov, ktorí ročne minú na hry okolo 137,9 miliárd dolárov. E-športy taktiež medziročne narastajú a návštevnosť/sledovanosť akcií ako The International DotA 2 – ktorého  priemerný súbežný počet divákov dosahoval 4,7M sa pomaly, ale isto približuje veľkým športovým eventom.

Inak povedané, do herného priemyslu ide čím ďalej tým viac peňazí a je veľmi pravdepodobné, že skôr, či neskôr sa stane konkurentom štandardných médií, ako televízia.

S takouto ohromujúcou štatistikou je jasné, že streamingové platformy zohrávajú dôležitú úlohu v hernom priemysle. Tou najväčšou je Twitch.tv.
Táto špičková streamingová platforma zanechala svojich konkurentov v pretekoch dominancie na trhu kilometre za sebou – vrátane Youtube (ktorý tiež má streamingové možnosti).

Čo je Twitch?

Spoločnosť Twitch je platformou, ktorá umožňuje hráčom byť streamermi, divákmi a účastníkmi herných komunít, ktoré milujú.

Používatelia môžu vytvárať kanály, prehrávať svoje hranie naživo, nahrávať zaznamenané klipy, sledovať ďalšie streamy a komentovať v reálnom čase na iných streamoch. Poskytuje platformu pre hráčov, aby sledovali ostatných pro hráčov, net-osobnosti, herné osobnosti, developerov, umelcov (áno Twitch ma aj CREATIVE kategóriu kde streamujete to, ako napríklad kreslíte).
Odpoveď na otázku „prečo sa pozerať na to, ako sa niekto iný hrá hry?“ – je rovnaká ako v prípade otázky, prečo ľudia sledujú, ako niekto hrá futbal, hokej, alebo športové podujatia ako také.
Baví ich to.

Twitch Business model

V súčasnosti sa Twitch môže pochváliť ohromujúcimi 15 miliónmi aktívnych používateľov denne s 23 miliardami minút (takmer 44-tisíc rokov) J, sledovanými za mesiac. Obsah si môžete prezerať bez registrácie, ale aby ste mohli vysielať a chatovať, musíte sa bezplatne zaregistrovať.

Twitch ponúka podporu pre PC, konzoly Xbox a Playstation (a streamovať napr. z nintendo switch je tiež bezproblémové). Má prehliadačové rozšírenia, ako aj špecializovanú aplikáciu na zaznamenávanie videí.

Koncept spoločnosti Twitch je vytvorenia prostredia v reálnom čase, v ktorom diváci môžu sledovať vysielanie svojich obľúbených streamerov, chatovať s nimi a ďalšími divákmi. Práve aktívna komunikácia komunity-streamer dáva sledovaniu Twitchu ducha – keď váš obľúbený streamer reaguje v živom čase, je to dosť osobnejšie ako komentáre na facebooku alebo youtube.

Spoločnosť Twitch ponúka súpravu na vývoj softvéru a aplikačné programovacie rozhranie, ktoré pomáha integrovať Twitch so službami, už existujúcimi vo vašom zariadení. Od chvíle, kedy spoločnosť Amazon v roku 2014 kúpila spoločnosť Twitch za 970 miliónov dolárov, jeho hodnota sa neustále zvyšuje a je v súčasnosti okolo 3,79 miliardy dolárov.

Ako Twitch zarába?

Twitch má tri základné spôsoby zarábania peňazí: reklamy, predplatné a partnerské programy.

Reklamy

Ako každá súčasná bezplatná platforma pre streamovanie videa, aj Twitch beží na modeli reklám. Poskytuje štandardné zobrazenie IAB a video média, ako aj natívne príležitosti. Twitch ma rôzne hodnoty CPM a ide o sumy 2 – 10 dolárov.

Odbery

Spoločnosť Twitch ponúka mesačný odber Twitch Turbo za 8,99 dolárov, čo opäť zlepšuje zážitok zo sledovania streamov – znižuje sa počet reklám, zvyšuje sa priestor na ukladanie videí a používateľom Turbo sa poskytuje niekoľko vylepšení estetiky.

Teraz, keď je spoločnosť Twitch vo vlastníctve spoločnosti Amazon, taktiež začala so službou Twitch Prime, ktorá má podobné výhody – predplatitelia dostávajú rôzne predmety do hier, s ktorými má Twitch dohodu. Ide tiež o typ sponzoringu-reklamy. Dohody sa uzatvárajú vždy so štúdiami,  a buď sa rozdávajú skiny, lootboxy alebo nejaký streamer, čo hru preslávil, dostane nejaký svoj svojský prvok.

Toto oblečenie do hry X napríklad dostanete, ak si predplatíte Twitch Prime.

Partnerské programy

Partnerské programy sú určené pre streamerov, ktorí sú populárni a pravidelne streamujú. Základnými požiadavkami pre partnera je kvalitný obsah, priemerná súbežná návštevnosť a streamovanie najmenej tri dni v týždni. (takéto streamy mávajú bežne denne počas celého streamu viac ako 10 000 ľudí, takže je silný influencer a takýto product placement je určite účinnejší ako bežná reklama).

Spoločníci Twitchu zasa dokážu speňažiť svoj kanál prostredníctvom reklamy, tovaru a platených kanálov.

Partneri získajú časť zisku z CPM reklám, môžu taktiež integrovať merchandise cez Twitch a dostanú časť z každého predaja. Samotný streamer má ešte zopár možností ako si zarobiť – diváci si môžu priamo predplatiť kanál daného streamera a/alebo posielať peniaze napriamo napr. cez PayPal

 

Adam Szitas, Mindshare Slovakia