Ako sa zobrazujú príspevky na Instagram news feede? Touto otázkou sa zaoberali marketéri už od júla 2016, kedy Instagram predstavil svoj algoritmus.

Ten bol zavedený s cieľom pomôcť každému používateľovi dostať sa k najlepšiemu a najdôležitejšiemu obsahu feedu. Jeho vnútorné fungovanie Instagram až doteraz udržiaval „pod pokrievkou“, ale nedávno prvýkrát verejne zdieľal šesť kľúčových faktorov.

V tomto článku rozmeníme informačný kanál „na drobné“ a budeme sa zoznamovať s faktormi, ktoré ovplyvňujú hodnotenie vášho obsahu. Tiež vysvetlíme, prečo je algoritmus Instagramu skutočne skvelým nástrojom pre marketérov.

Ako funguje algoritmus Instagramu?

Nedávno Instagram pozval malú skupinu novinárov do svojej kancelárie v San Franciscu, aby ukončili klebety a zdieľali, ako skutočne funguje algoritmus hodnotenia Instagram feedu.

Spoločnosť ukázala, že existujú tri hlavné faktory, ktoré určujú to, čo vidíte vo Vašom Instagram feede:

  • Záujem (interest)
  • Aktuálnosť (timeliness)
  • Prepojenie (relationship)

Existujú aj tri dodatočné kritériá, ktoré zohrávajú menšiu úlohu v hodnotení toho čo vidíte v Instagram feede:

  • Frekvencia
  • Followovanie
  • Používanie

Každý z týchto faktorov budeme podrobnejšie rozoberať nižšie.

 

3 najdôležitejšie faktory hodnotenia Instagram feedu

  1. Záujem: Predpoveď Instagramu, ako veľmi sa o príspevok budete zaujímať

Keď Instagram oznámil  algoritmický timeline, uviedol, že vám ukáže obsah, ktorý bude pre vás najzaujímavejší. Poradie fotiek a videí vo vašom feede bude závisieť od pravdepodobnosti, že vás bude zaujímať obsah, prepojenie s osobou, ktorá post uverejňuje a aktuálnosť príspevku.

Obsah, ktorý je relevantný pre Vaše záujmy, bude vo feede zobrazovaný vyššie . Ako však Instagram pozná vaše záujmy? Jednou z možností je pozrieť sa na žánre obsahu (napr. cestovanie, jedlo, móda, šport, atď.), s ktorými ste v minulosti mali interakciu.

S úrovňou technológií rozpoznávania fotografií, ktoré sú aktuálne k dispozícii, je zrejme možné, aby algoritmus kategorizoval príspevky do jednoduchých žánrov, ako sú cestovanie, jedlo, móda a ďalšie – a možno aj sofistikovanejšie kategórie. Algoritmus by sa mohol riadiť aj použitými hashtagmi.

Ak existuje určitý žánrový obsah, s ktorým sa zaoberáte častejšie (napr. jedlo), Instagram môže vo Vašom feede zaradiť obsah tejto kategórie  (napr. jedlo, reštaurácie atď.).

Hovorca Instagramu povedal pre Business Insider, že poradie príspevkov na Instagrame nie je súťažou popularity. Príspevky s menšou účasťou, ktoré sú pre vás relevantnejšie, sa môžu zobrazovať priamo v hornej časti feedu.

 

  1. Aktuálnosť: Ako staré sú príspevky

Ďalšou kľúčovou zložkou algoritmu Instagram je akutálnosť príspevkov. Poradie fotiek a videí vo feede bude závisieť od pravdepodobnosti, že vás bude zaujímať obsah, prepojenie s osobou, ktorá ho uverejňuje a aktuálnosť príspevku. Instagram vám chce zobraziť príspevky, ktoré sú nedávne, a teda relevantnejšie.

Post z minulého týždňa vás nemusí zaujímať toľko ako post publikovaný pred hodinou, takže Instagram vám pravdepodobne ukáže skôr aktuálne posty než minulotýždňové, a to aj vtedy, ak starší post získal vysoký engagement. To znamená, že najnovšie príspevky vo Vašom feede pravdepodobne dosahujú vyššiu hodnotu, a že načasovanie Vášho príspevku je stále relevantné. Podľa rozhovoru s Thomasom Dimonomom z Instagramu a mojej osobnej skúsenosti (samozrejme veľkosť vzorky sa rovná jednej), sa zdá, že Instagram algoritmus znova preskupuje len nové príspevky medzi Vašou súčasnou návštevou a vašou poslednou návštevou.

Napríklad, ak som včera večer navštívil Instagram o 23:00 a opäť o 9:00 dopoludnia a medzi nimi bolo vytvorených 50 postov, algoritmus by dopoludnia zoradil len tých 50 vytvorených príspevkov a nezahŕňal príspevky pred 23.00 zo včera v noci. Na základe mojej osobnej skúsenosti, ak by som prescrolloval  všetkých týchto 50 príspevkov, videl by som rovnaké príspevky v rovnakom poradí, ako keď som naposledy otvoril aplikáciu (23:00 v noci).

Ak je to pravda, mohlo by to znamenať, že najlepší čas na uverejnenie postov je, keď sú Vaši followeri najaktívnejší, pretože by bola menšia konkurencia (napríklad medzi 9 a 10 hod.).

  1. Prepojenie: účty, s ktorými pravidelne komunikujete

V tlačovej správe z júna 2016 Instagram uviedol, že bez ohľadu na to, koľko účtov budete sledovať, mali by ste vidieť najnovšie príspevky svojho najlepšieho priateľa. Rovnako ako Facebook, Instagram nechce, aby ste vynechali dôležité posty od svojich priateľov a rodiny, ako napríklad post o zasnúbení Vášho kamaráta. Z toho vyplýva, že obsah Vášho “najlepšieho kamaráta” sa pravdepodobne nachádza vo Vašom feede. Algoritmus Instagram skúma aj Vaše predchádzajúce interakcie, aby určil Vašich “najlepších kamarátov”.

Hovorca spoločnosti Instagram tiež  povedal pre Business Insider, že vyhľadávanie profilov je signálom, ktorý Instagram hľadá pri hodnotení poradia vo Vašom feede. Pri pravidelnom vyhľadávaní určitých profilov pravdepodobne naznačuje, že máte záujem o príspevky daného profilu a pravdepodobne ste ich nevideli vo svojom feede.

Instagram potom môže svoje príspevky zaradiť vyššie do Vášho feedu, takže nemusíte hľadať ich profily, aby ste si pozreli svoje príspevky na zlepšenie skúsenosti s Instagramom.

Thomas z Instagramu tiež spomenul, že keď experimentovali s novým algoritmom, počet vyhľadávaní klesol. Vzali to ako dobré znamenie, pretože to znamenalo, že ľudia vidia príspevky, o ktoré sa zaujímajú, bez toho, aby museli hľadať svoje obľúbené profily.

 

3 ďalšie faktory hodnotenia Instagram feedu

  1. Frekvencia: Ako často používateľ otvorí Instagram

Zakaždým, keď používateľ otvorí Instagram, algoritmus sa pokúsi zobraziť najlepšie príspevky od ich poslednej návštevy. Takže ak otvoríte Instagram raz denne, pravdepodobne uvidíte príspevky, ktoré podľa Instagram algoritmu sú pre daný deň najrelevantnejšie. Ak však otvárate Instagram každú hodinu, Instagram sa pokúsi zobraziť vám najrelevantnejší obsah, ktorý ste predtým nevideli.

  1. Followovanie: Obsah zo všetkých účtov, ktoré používateľ followuje

Ak followujete tisíce účtov na Instagrame, musí algoritmus triediť viac obsahu, aby sa rozhodol, čo vám ukáže pri každom otvorení aplikácie. To znamená, že užívatelia, ktorí sledujú veľký počet ľudí, môžu z každého jednotlivého účtu vidieť menej, zatiaľ čo používatelia, ktorí sledujú iba niekoľko vybraných účtov, pravdepodobne uvidia viac od svojich najbližších priateľov alebo obľúbených účtov.

  1. Používanie: Ako dlho sa zdržiavate v aplikácii

Či už používateľ má tendenciu prezerať Instagram v krátkych intervaloch alebo dlhších reláciách, môže tiež ovplyvniť to, čo algoritmus zobrazuje. Ak používateľ uprednostní krátke návštevy, algoritmus zabezpečí, aby najprv zobrazila najrelevantnejšie príspevky, zatiaľ čo pre používateľov, ktorí uprednostňujú dlhšie relácie prehliadania, môže poskytnúť hlbší katalóg čerstvého obsahu na prehliadanie.

 

Rýchle FAQs ohľadom Instagram feedu

Sú videá preferované algoritmom Instagramu pred fotografiami (prípadne opačne)?

Stručne povedané, nie. Instagram nepridáva extra váhu ani videám, ani fotografiám. Ak však údaje ukazujú, že určitý používateľ uprednostňuje videá nad fotkami, môže tento konkrétny používateľ vo svojom feede vidieť viac videoobsahu.

Ovplyvňuje príliš časté postovanie poradie vo feede?

Instagram accounty nie sú znevýhodnené pri nadmernom postovaní. Hoci Christina d’Avignon, produktová dizajnérka pre Instagram feed povedala pre The Verge : “Uisťujeme sa, že váš feed je rozmanitý, takže môžeme tieto príspevkyr ozdeliť.”

Sú business a osobné účty spracované algoritmom inak?

Ako uviedol Techcrunch: “Instagram neposkytuje dodatočnú prítomnosť vo feede pre osobné alebo firemné účty, takže prepínanie nepomôže vášmu reachu.”

Ovplyvňuje postovanie insta stories a live videí poradie vo feede?

Vytváranie stories alebo live video tak isto neovplyvní ako sa vám bude zobrazovať obsah vo feede.

Prečo je Instagram feed algoritmus skvelý pre marketérov?

Keď počet užívateľov v Instagrame narastá, počet príspevkov sa pravdepodobne zvýši.

Keď používatelia followujú viac ľudí, počet príspevkov v ich kanáli sa zvýši. Prirodzený výsledok je, že impresie (alebo organický reach) každého príspevku klesnú – ak každý používateľ nevenuje viac času na Instagrame na prezeranie zvyšných postov.

Faktom je, že ľudia zvyčajne nevidia všetky nové príspevky, keď si otvoria Instagram. Podľa štúdie, ktorú vypracoval Instagram pred zavedením algoritmu, užívatelia nevideli až 70 %  postov v ich feedoch a 50 % postov ich kamarátov.

Teraz však 800 miliónov užívateľov Instagramu údajne vidí 90 percent príspevkov svojich priateľov.

Ak vytvárate pútavý, relevantný a aktuálny obsah, algoritmus je pre vás výhodou. Umožní vám zasiahnuť viac Vašich followerov so skvelým obsahom, než keď boli príspevky zoradené chronologicky.

Tu je ďalší spôsob, ako sa na to pozrieť: Bez tohto algoritmu by bol jeden rýchly spôsob, ako dostať pozornosť užívateľov, a to uverejňovať príspevky mnohokrát denne. Ak sa väčšina brandov bude riadiť touto stratégiou, počet príspevkov na Instagrame sa dramaticky zvýši a organický reach každého príspevku klesne proporcionálne – aj keď je to kvalitný príspevok.

Pri algoritme sa brandom odporúča, aby publikovali iba svoj najlepší obsah, keďže kvalita ich obsahu určuje ich reach. Brandy s najlepším obsahom vyniknú teraz viac ako pred spustením algoritmu.

Tu je ešte malý bonus: Explore tab tiež používa algoritmus na doručenie obsahu na základe záujmov a minulého správania. Je to ďalší skvelý spôsob, ako vašim kvalitným obsahom osloviť viac ľudí.

Ako v súčasnosti pristupujete k Instagramu ako komunikačnému kanálu vy? Neváhajte a napíšte nám do komentárov.

 

Tomáš Mladý, Mindshare Slovakia

O autorovi

Tomas Mlady

Vyštudoval kodanskú univerzitu Copenhagen Business School, odbor E-Business kde sa špecializoval na social media marketing. K digitálnemu marketingu pričuchol už počas štúdia. Momentálne sa venuje využitiu big data v digitálnom marketingu, no nepohŕdne ani behom, cyklistikou a rádioamatérčinou zo sveta hi-fi.