Obrovské množstvo ľudí, najmä mladšej generácie, vymenilo klasické televízne a iné formy tradičnej zábavy za sledovanie online kanálov, akými je aj najväčší svetový systém na publikovanie video súborov na internete a internetová databáza videí YouTube. Čo do počtu videí a počtu denných zhliadnutí  je jednoznačne jednotkou na svete.

 

Najprv trochu histórie

YouTube je najväčší internetový server pre zdieľanie videosúborov. Založil ho Američan Chad Meredith Hurley v roku 2005 a o rok neskôr ho kúpila spoločnosť Google. YouTube  povoľuje  svojim užívateľom nahrávať videa, zhliadnuť ich, hodnotiť, zdieľať a komentovať.  Sú dostupné videoklipy, TV klipy, hudobné videá, trailery k filmom, video blogy atď. V roku 2010 server získal v súťaži Krištáľová Lupa 1. miesto v kategórii publikačná platforma.

Prvé video bolo na YouTube publikované 23. apríla 2005,  Me at the zoo (Ja v ZOO). Nahrávka mala necelých 20 sekúnd a natočil ju a na server nahral Jawed Karim, jeden zo zakladateľov serveru. Pozrieť si ho môžete tu. Ale najprv si tipnite, koľko má zhliadnutí.

 

Fenomén youtuber

Na platforme YouTube sa každý užívateľ môže registrovať  (alebo prihlásiť pomocou Google účtu) a prezentovať svoje videá ostatným úplne zadarmo. To umožňovalo vznik novodobého fenoménu zvaného youtuber. Tí úspešní sú zároveň influenceri, lebo svojich fanúšikov zasahujú a ovplyvňujú aj na iných sociálnych sieťach (Facebook, Instagram, Pinterest atď.). Dnes má YouTube viac ako 1 miliardu aktívnych užívateľov na celom svete a tisíce autorov, ktorí vytvárajú jeho videoobsah.

Youtuberi nie sú klasickými celospoločenskými celebritami, ale pre svoju cieľovú skupinu mávajú väčšiu signifikáciu ako celebrity z tradičných médií. Je to preto, že sa môžu presadiť jedine keď produkujú vlastný obsah a iba keď vstupujú do interakcie s fanúšikmi. Spojivom medzi celebritou a divákom je práve obsah, preto má vzťah médium-divák aj reálny obsahový základ, komunikácia je viac rovnostárska (obaja sedia pri počítači, youtuberom sa môže stať každý, pod video možno napísať komentár). U tradičných celebrít je vždy medzi nimi a spotrebiteľom nejaký typ bariéry. Youtuberi sa preto využívajú tiež v marketingu. Vzniká okolo nich rozsiahla komunita a je tak možné tvrdiť, že sa pomaly stávajú mainstreamovými celebritami. Vystupujú na vlastných festivaloch (Utubering), spoločenských akciách, majú agentúry, ktoré ich zastupujú. Začínajú s nimi spolupracovať aj orgány štátnej správy, ktoré chcú komunikovať s mladou generáciou (napr. vzdelávanie, propagácia prospešných myšlienok atď.).

 

Najvýznamnejší slovenskí a českí youtuberi

foto www.fici.sme.sk 

GoGoMan TV – „Baaam, čaute, tu je GoGo“, ozýva sa z každého videa. Daniel Sebastián Štrauch, ktorého väčšina ľudí pozná pod prezývkou GoGo, je najodoberanejší slovenský youtuber a práve jemu sa pripisuje prvenstvo na slovenskom trhu. Nedávno dostal ocenenie Gold Play Buton, ktorým YouTube oceňuje tvorcov, keď prekročia hranicu 1 milióna odberateľov.

GoGo začínal s hernými, tzv. Let’s play videami, ktoré spočívajú v tom, že hráč komentuje priebeh hry. Tým môže divák nahliadnuť do herných situácií a pritom sa zabávať na jeho prejave. Neskôr začal nakrúcať Garage show, kde sa venoval comedy videám, unboxingom či challenge videám v spolupráci s ďalšími youtubermi. Dnes prevažne vloguje, denné random vlogy zdieľa primárne na kanáli GoGosVlog, nakrúca let’s play videá a tematické videá ako QnA, sibling tag a iné.

Vytvoril sériu videí pod názvom Ochutnávky, kde ochutnáva potraviny z rôznych kútov sveta. Nakrúca sezónne špeciály, ako Silvester alebo známejší Halloween špeciál s ďalšími youtubermi, ako je napríklad Selassie. Okrem toho začal s vlastnou Chill out talkshow. Venuje sa rôznym komerčným či nekomerčným projektom. Robí mnoho súťaží, napríklad súťaž o najlepší FanArt v spolupráci so značkou ASUS, či 24-hodinový herný livestream s názvom Racing Friday, kde spolupracoval so značkou XBOX a Ford. Vydal autobiografickú knihu GoGo: Chalan z internetu, ktorá zožala obrovský úspech a nakrútil hudobný videoklip s názvom Mysli, ktorým apeluje na mladých a motivuje ich k dosiahnutiu svojich cieľov. Klip sa stal najsledovanejším videom na jeho YouTube kanáli s viac ako 5,7 milióna zhliadnutí.

LucyPug – patrí medzi najznámejšie slovenské predstaviteľky na YouTube. Fanúšikovia ju poznajú pod rôznymi prezývkami, ale jej občianske meno je Lucia Hrušková. Začínala tvorbou videí v roku 2011 spolu s najúspešnejším slovenským youtuberom GoGom. Neskôr si založila vlastný kanál, na ktorom sa venuje hlavne ženskému publiku. Nakrúca tzv. beauty videá zamerané na správny make up a oblečenie. Lucia je úspešná aj vo „fashion“ odvetví. Jej značka Lucy Pug zahŕňa tovar rôzneho druhu, a je možné si ho zakúpiť na oficiálnej stránke jej online shopu.

Menameselassie – vlastným menom Matej Slažanský začal s tvorbou videí na YouTube relatívne neskoro. V roku 2012 si založil kanál s názvom menameselassie a začal natáčať herné videá. Hru, ktorú mu odporučia jeho fanúšikovia vtipne komentuje a do konverzácie zapája aj svojich divákov. Najnovšie sa začal venovať videám na tému „pravidlo 5 sekúnd“. Do svojej show si pozýva youtuberov a známych ľudí, ktorým kladie otázky. Na svoje odpovede majú presne päť sekúnd.

So svojím otcom (Strasil) a bratom (Evžen) založili v Bratislave vlastné rodinné štúdio, kde spoločne streamujú, nahrávajú a strihajú videá na YouTube. Selassie, ako aj mnohí ďalší youtuberi, ponúka produkty s jeho logom.

Moma – slovenská youtuberka, vlastným menom Martina Horňáková, začínala pôvodne s blogovaním a v roku 2015 sa stala módnou blogerkou roka. Prvé video, ktoré natočila vo veku 13 rokov, nenašlo pochopenie u ľudí a na nejaký čas sa od videí dištancovala. Moma má vytvorený individuálny študijný plán kvôli svojej „profesii“, je totiž študentkou strednej školy. Do jej portfólia patria videá na tému make up či beauty tipy. Martina vlastní online shop, kde predáva oblečenie, náramky, batohy a iné produkty svojej vlastnej značky „moma team“.

Expl0ited –  vlastným menom Peter Altof, ktorý sa narodil v Prievidzi, patrí medzi špičku slovenských youtuberov. Na YouTube začínal natáčaním videí, v ktorých hrá hru Minecraft. Sledovaním zahraničných youtuberov sa časom dostal k nakrúcaniu prankov, skečov či vlogov. V roku 2016 vydal Peter svoju vlastnú knihu pod názvom Nie som básnik, v ktorej nájdete jeho básne spolu s ilustráciami. Ako aj vyššie spomínaní youtuberi, tak aj Expl0ited vlastní značku oblečenia a rôznych doplnkov a predáva ich pod logom „exot“.

Viral Brothers – je české duo, ktoré vtrhlo na československý internet doslova ako strela a získalo si nevídanú popularitu naprieč celým spektrom internetu. To všetko vďaka virálnym videám „Debilné kecy“ či „Pomsta“ a nakrútenými najmä v anglickom jazyku. Vo videách sa oslovujú pseudonymami Erik Meldík a Čeněk Stýblo, ale v realite sú ich mená Petr Melicherík a Jiří Michna. Videá si pripravovali najprv samostatne, ale po nie veľmi veľkom úspechu spojili sily a vznikol najodoberanejší kanál v Českej republike. V roku 2013 sa dočkala táto dvojica veľmi významného ocenenia YouTube Awards.

Jirka Král – český, youtuber, pôvodne známy ako účastník reality show TV Nova Farma. Prezentuje sa pod prezývkou Newia a známy je najmä tvorbou let’s play videí. V roku 2015 usporiadal charitatívny 24-hodinový stream, pri ktorom vyzbieral 307 724 Kč pre Detskú nemocnicu v Brne. Je veľmi aktívny. Svoje videá pridáva takmer každý deň a na sociálnych sieťach informuje fanúšikov o svojich budúcich live streamoch a videách. Dosiahol  magickú hranicu 1 milión odberateľov, vďaka čomu dostal priamo od YouTubu tzv. „gold play button“. V online shopoch si môžu jeho fanúšikovia zakúpiť rôzne suveníry s jeho logom, ktoré predstavuje korunu odvodenú od priezviska Jirka Krála.

A na záver ešte svetový youtuber:

PewDiePie – celebrita na Youtube, vlastným menom Felix Arvid Ulf Kjellberg pochádza zo švédskeho mesta Göteborg a jeho kanál patrí k tým najpopulárnejší. Známym sa stal vďaka komentovaniu a hraniu počítačových hier. V súčasnosti sa venuje natáčaniu videí z rôznych oblastí, vtipným komentárom a spracovávaniu vlogov. V roku 2014 získal ocenenie Teen Choice Awards ako najpopulárnejšia herná webová hviezda. V roku 2015 vydal parodickú knihu s názvom Táto kniha vás miluje. O rok neskôr ho časopis Time Magazine zaradil do zoznamu 100 najvplyvnejších ľudí na svete. Svoje meno využil pri získavaní finančných prostriedkov pre charitatívne organizácie ako World Wildlife Foundation či St. Jude Children’s Research Hospital.

Daniela Kiripolská, Mindshare Slovakia

Zdroje:

www.medan.sk

www.wikipedia.com

www.ifocus.sk

www.refresher.sk

www.strategie.honline.sk

 

O autorovi

Daniela Kiripolska

Ako manažérka v oddelení The Exchange má na starosti plánovanie TV kampaní.