Black Friday, White Christmas. Aj takto by sme mohli nazvať dva najväčšie nákupné „sviatky“ v roku. Minimálne pre obchodníkov.

Tento článok sa však nebude venovať len výpredajovému čiernemu piatku, ale celému predvianočnému obdobiu nákupov, ktoré by sme mohli oficiálne začať práve dňom Black Friday, čoraz viac populárnemu aj v našich končinách. Práve týmto dňom sa totiž začína nákupné predvianočné šialenstvo nákupov (nielen) cez internet.

Slovenskí obchodníci aj zákazníci sa pripravujú v týchto dňoch na predvianočný nákupný ošiaľ. Najväčší Slovenský internetový nákupný porovnávač cien Heuréka chystá aj tento rok, ako už každoročne, Dni dopravy zdarma (pri objednávke nad 15 eur). Do tohtoročnej akcie sa zapojilo vyše 500 e-shopov, čím pomáhajú motivovať zákazníkov, aby si darčeky pod vianočný stromček nenechávali na poslednú chvíľu. V roku 2017 Slováci počas tejto trojdňovej akcie minuli na vybraných e-shopoch spolu neuveriteľných viac ako 5 miliónov eur v zrealizovaných 77 500 objednávkach a vďaka poštovnému zadarmo ušetrili 271 tisíc eur len na poštovnom.

Tržby z online nákupov každoročne stúpajú a to nielen vďaka zvyšujúcemu sa predvianočnému predaju. V roku 2017 minuli Slováci v e-shopoch takmer 937 miliónov eur a online predaj vzrástol až o neuveriteľných 15 %. A prečo? Online je predsa pohodlný, rýchly a mnohokrát lacnejší. V roku 2017 z tých Slovákov, ktorí nakúpili cez internet, malo až 94 % s nákupom dobré skúsenosti. A až polovica zákazníkov súhlasí pritom s tvrdením, že online nakupovanie je takmer vždy pohodlnejšie, výhodnejšie a je k dispozícii širší výber tovaru ako v samotnom kamennom obchode.

A čo zahraničné e-shopy? Žiaden problém! Za posledný rok nakúpilo prostredníctvom zahraničných e-shopov až 66 % slovenských zákazníkov, pričom sem zaraďujeme aj české internetové obchody. Síce Slováci dávajú prednosť nákupom v českých e-shopoch,  vo všeobecnosti však rastie aj podiel nákupov z čínskych a britských internetových obchodov. Jedným z dôvodov môže byť aj fakt bariéry cudzieho jazyka, no faktom ostáva, že medziročne sa číslo slovenských objednávok zo zahraničných internetových obchodoch zvyšuje.

No a čo nakupujú Slováci najčastejšie?

Najčastejšie je to oblečenie, najmä u žien (prekvapivo).😊 Tie nakupujú aj produkty pre krásu a zdravie, kozmetiku, drogériu a parfémy (43 %).  Ďalej sú to knihy, ebooky a audio knihy (38 %) a vstupenky na rôzne akcie (32 %). Muži naopak najviac nakupujú mobily a iné komunikačné zariadenia (33 %), auto-moto doplnky (29 %) a taktiež elektroniku ako počítače, notebooky (29 %). Najsilnejšou kategóriou v online nákupoch však vo všeobecnosti zostáva elektronika takmer s polovičným podielom. Až 60 % Slovákom záleží na výbere darčeka. Ste medzi nimi aj vy? Ak áno, neváhajte a hor sa na nákupy už teraz, aby ste tesne pred Vianocami nepodľahli predvianočnému stresu.

 

Zdroj: TASR, Nielsen Admosphere Slovakia, TNS Slovakia, www.heurekashopping.sk

Ilustračné foto Pexels.com

O autorovi

Veronika Puschenreiterova

Vyštudovala reklamu a marketing, nakoľko má rada kreatívne a tvorivé veci. Zároveň však rada komunikuje s ľuďmi a preto je práve už dva roky na klientskom oddelení u nás v Mindshari. Má rada dobré jedlo, miluje cestovanie, šport a pekný dizajn (najmä ružovej farby). Jej heslom je „všetko sa dá, len treba chcieť“ a pohár radšej vidí vždy poloplný ako poloprázdny.