Kým si povieme, ako je využiteľná technológia blockchain v reklame, je potrebné povedať si, čo blockchain je, pretože tento pojem je momentálne zrozumiteľný asi hlavne fanúšikom kryptomien. Pomôžem si definíciou, uvedenou na webe https://touch4it.com – zdá sa mi, že je jedna z tých zrozumiteľnejších.

 

Čo je to blockchain?

Ak chceme ísť od úplného začiatku, „block“ v slove „blockchain“ znamená akýsi záznam nových transakcií (umiestnenie kryptomeny, lekársky údaj, záznam z hlasovania, verifikácia reklamy a pod.), ktorý keď je dokončený, pridáva sa do reťazca „chain“ a vytvára sa tak rozsiahly reťazec blokov = blockchain.

 

Ako tomu lepšie porozumieť?

„Predstavte si tabuľku, ktorá je asi tisíckrát duplikovaná a nachádza sa v sieti počítačov. Potom si predstavte, že táto sieť je navrhnutá tak, aby danú tabuľku pravidelne aktualizovala… a o tomto je blockchain. Je to zdieľaná a nepretržite aktualizovaná databáza informácií, ktorá nie je uložená na jednom mieste, čo znamená, že uchovávané záznamy sú ľahko overiteľné a dostupné každému na internete. Neexistuje žiadna centralizovaná „úschovňa“ týchto informácií, ktorú by bolo možné napadnúť, zničiť alebo zneužiť jej dáta.“

 

Aké praktické využitie ma technológia blockchain v reklame? Za najdôležitejšie, až prelomové, považujem tieto tri:

 

  1. Priame prepojenie zadávateľov online reklamy so zákazníkmi

Pravdepodobne najrýchlejší vplyv blockchain technológie bude na displejovú reklamu. V drvivej väčšine prípadov, sa dnes kontakt medzi zákazníkom a inzerentom uskutočňuje prostredníctvom sprostredkovateľa.

Taktiež vieme, že najväčšiu časť reklamného priestoru na svete ovládajú len dve spoločnosti: Facebook a Google. S využitím technológie blockchain títo sprostredkovatelia stratia na sile alebo sa dokonca stanú irelevantní, pre samotný proces kontaktu zákazníka s inzerentom (exchange). Jednou zo spoločností, ktorá s využitím blockchain technológie rieši priamy kontakt zadávateľov s ich zákazníkmi je aj BAT (Basic Attention Token), ktorý je aktuálne obchodovateľný aj na krypto-burzách a týmto spôsobom financuje svoje aktivity a odmeňuje svojich používateľov.

Táto firma vymyslela nový internetový prehliadač Brave, ktorý odmeňuje užívateľov a za ich “mentálne úsilie”, za ich pozornosť  a uvádza v priestore svojho prehliadača digitálnu reklamu, ktorá je založená na technológii blockchain. Prehliadač anonymne monitoruje pozornosť svojich užívateľov. Takže už žiadny Google, Facebook, ale len prehliadač, zadávateľ reklamy a zákazník ktorý je odmeňovaný za pozorné sledovanie obsahu. Zjednodušene to znamená, že zadávateľ miesto platenia Googlu za zobrazovanie reklamy ľuďom na základe ich digitálnych odtlačkov z minulosti zaplatí prostredníctvom kryptomeny BAT priamo zákazníkom, za to, že sledujú ich reklamu či iný obsah. Inými slovami, technológia blockchain prepája priamo zákazníka so zadávateľom reklamy a nákup médií v podobe ako dnes prakticky prestáva existovať.

  1. Menej otravná a efektívnejšia reklama

V podobnom duchu má blockchain potenciál vyriešiť ďalšie problémy digitálnej reklamy, a to reklamy samotné.

Pre mnohých sú displejové reklamy dotieravé a to najmä pre mobilných používateľov, ktorým aj  míňajú batériu ich mobilného zariadenia a nezanedbateľným spôsobom plytvajú šírkou 4G pásma.

S blockchainom a riešeniami ako je technológia BAT, však existuje potenciál zmeniť spôsob interakcie  s reklamami.

Najmä prehliadač Brave poháňaný BAT umožňuje používateľom v podstate „zapnúť“ zobrazovanie reklám na základe toho, aký typ obsahu chcú vidieť.

Toto nielenže poskytuje informácie o zákazníkoch  inzerentom spôsobom, ktorý stále zachováva ich anonymitu, ale týmto sa používateľom zobrazuje menej reklamy, ale  vyššej kvality, ktoré sú v súlade s tým, o čo sa skutočne zaujíma.

Reklamy sa tak stávajú menej rušivými, je ich menej a sú účinnejšími, pretože sú relevantnejšie a v konečnom dôsledku menej zaťažujú 4G sieť. Tým pádom šetria batérie mobilných zariadení, čo je výhodné pre výrobcov zariadení.

 

  1. Transparentnosť

Podobne ako vo svete kryptomien, je najdôležitejšou implikáciou, ktorú blockchain prináša do sveta online reklamy transparentnosť.

Blockchain posilní značky vyhľadávačov práve preto, že dokáže overiť, že každý používateľ je stopercentne pravý, čo znamená, že majitelia webových stránok si budú účtovať iba za skutočné kliknutia na ich stránky.

Reklama bude tiež efektívnejšia, pretože blockchain umožní inzerentom budovať profily zákazníkov priamo z informácií, ktoré sú zákazníci ochotní zdieľať, zlepšiť zacielenie a relevantnosť a nakoniec aj konverzie a príjmy.

Napríklad ako zákazník budete môcť okamžite vidieť, čo vybraný  produkt je a odkiaľ pochádza. Ak si ho chcete kúpiť, viete, či si ho kúpite priamo z Amazonu alebo z Amazon marketplace.

K dispozícii máte kompletný príbeh o produkte za reklamou, ktorá je k dispozícii ako verejný záznam, čím sa sila vracia späť do rúk používateľov.

 

Nik nevie odhadnúť kedy vyššieuvedený nápad bude uvedený do reálnej praxe a s akými blockchain-based riešeniami prídu giganti Google, Facebook, Amazon a ostatní, ale tuším, že nás čakajú opäť veľké zmeny a s nimi ruka v ruke aj výzvy.

 

Michal Bílik, Mindshare Slovakia

 

Ilustračný obrázok Pixabay.com

Zdroje:

https://touch4it.com

https://basicattentiontoken.org/

https://www.searchenginejournal.com/blockchain-online-advertising/268695/#close

https://interestingengineering.com/what-is-the-future-of-blockchain-and-advertising

O autorovi

Michal Bilik

Podľa svojich slov je jeho náplňou práce v agentúre „všetko“, na vizitke má uvedené „Director, Client Leadership“. Veľkokapacitný športovec. Zaujíma sa o triatlon, technológie, špeciálne digitálne a internet a knihy. Má vlastnú značku vína.