Keď YouTube po prvýkrát vstúpil do sveta internetu, len málo ľudí tušilo, koľko hodín strávime pri pozeraní videa o niekoľko rokov neskôr. Za tých pár rokov odkedy YouTube začal fungovať sa na túto veľmi populárnu sieť nahralo obrovské množstvo videí od návodov, recenzií, trailerov, videoklipov, filmov a rôznorodého zábavného obsahu. Na svoje si príde naozaj každý. Vedeli ste však, čo stojí za vznikom tejto populárnej siete? Prinášam vám pár zaujímavých informácii o najväčšom svetovom systéme na zdieľanie videosúborov na internete.

 

História YouTube

  • Všetci traja zakladatelia YouTube, Chad Hurley, Steve Chen, a Jawed Karim sa spoznali, keď pracovali pre PayPal.
  • Doména YouTube.com bola aktivovaná 14. februára 2005.
  • Prvé video YouTube s názvom „Ja v ZOO“ nahral dňa 23. apríla 2005 spoluzakladateľ Jawedom Karimom v ZOO v San Diegu.

  • Dňa 9. októbra 2006 spoločnosť Google oznámila, že kúpi službu YouTube za 1,65 miliardy USD.
  • Prvá reklama sa na YouTube objavila v auguste 2007.
  • V máji 2010 služba YouTube poskytla viac ako 2 miliardy zobrazení denne.
  • YouTube prvýkrát vysielala naživo – prezidentské diskusie v USA v roku 2012 medzi prezidentskými kandidátmi Barackom Obamom and Mittom Romneym.
  • Marec 2013 bol prvým veľkým míľnikom – osem rokov po založení spoločnosti videla videá na YouTube 1 miliarda aktívnych používateľov mesačne. Dnešná bilancia je do dvoch miliárd (1,9 miliardy k 12. 2. 2019).
  • YouTube tvorcovia pôvodne zamýšľali ako video online zoznamku po vzore webu Hot or Not, ale keďže o ňu nebol veľký záujem, zmenili plán.
  • Sloganom YouTube je Broadcast Yourself, čo znamená Vysielaj sa.

 

Štatistiky používateľov YouTube

  • Platforma má viac ako 1,9 miliárd prihlásení mesačne.
  • 6 z 10 ľudí uprednostňuje online video než živé televízne vysielanie.
  • V priemere mesačne sleduje YouTube 8 z 10 divákov vo veku 18-49 rokov.
  • V roku 2015 strávili ľudia vo veku 18-49 rokov o 4 % menej času sledovaním televízie, kým čas na YouTube vzrástol o 74 %.
  • YouTube je možné nastaviť v 80 rôznych jazykoch (95-percentné pokrytie populácie s internetom)
  • Platforma bola spustená vo viac ako 91 krajinách.
  • Najlepšie zarábajúci YouTuber so zárobkom 22 miliónov dolárov sa v roku 2018 stal 7 ročný Ryan, lepšie známy ako Ryan ToysReview. Jeho najpozeranejšie video „Huge eggs Surprise Toys Challenge with Inflatable water slide“ má viac ako 1,8 miliardy zhliadnutí a jeho kanál odoberá viac ako 20 miliónov odberateľov.

 

Štatistiky používania YouTube

  • YouTube je druhým najväčším vyhľadávacím nástrojom na svete a druhou najnavštevovanejšou stránkou po spoločnosti Google.
  • YouTube je druhou najobľúbenejšou platformou sociálnych médií s 1,9 miliardami používateľov.
  • Každú minútu do YouTube pribudne 400 hodín videa.
  • Denne sledujeme viac ako 1 miliardu hodín videí na YouTube, čo je viac ako videí na Netflixe a Facebooku dokopy.
  • 70 % zobrazení YouTube pochádza z mobilných zariadení.
  • Priemerná doba prehliadania mobilnými telefónmi pri jednom otvorení trvá viac ako 40 minút.
  • Prvým videom, ktoré dosiahlo milión zobrazení, bola reklama Nike s Ronaldinhom.
  • Video s najvyšším počtom zobrazení je v súčasnosti hudobné video ‘Despacito’ Luis Fonsi a Daddy Yankee. Má viac ako 6,33 miliardy zhliadnutí. (Pozri aj článok na našom blogu)

  • Predchádzajúci rekordér, videoklip Gangnam Style dosiahol 1 miliardu zhliadnutí za päť mesiacov, zatiaľ čo video „Despacito“ tento počet dosiahol už za 97 dní. (Pozri článok o skladbe Gangnam Style na našom blogu)
  • Video s najväčším počtom zhliadnutí, ktoré nie je hudobné, je „Máša a medveď – recept na katastrofu (epizóda 17)“. V súčasnosti má viac ako 4 miliardy zhliadnutí.

  • Čas strávený sledovaním YouTube sa za posledný rok viac ako zdvojnásobil.
  • Viac ako polovica používateľov YouTube používa túto stránku na to, aby zistila, ako robiť veci, ktoré predtým neurobili.
  • Vyhľadávania videí „ako na to“ (“how to”) sa medziročne zvýšilo o 70 % .
  • Najobľúbenejší značkový kanál je v súčasnosti LEGO, ktorý má viac ako 6 miliárd zhliadnutí.
  • V roku 2018 boli najviac sledované hudobné videá.
  • Počet kanálov, ktoré ročne zarábajú na YouTube šesťciferné sumy, vzrástol medziročne o 50 %.

Aktuálny rebríček najsledovanejších videí si môžete pozrieť tu.

 

Júlia Juríčková, Mindshare Slovakia

 

Zdroje:

https://www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/

https://www.cbsnews.com/news/top-10-highest-paid-youtube-stars-of-2018-forbes/

https://www.startitup.sk/14-trikov-s-youtube-o-ktorych-mozno-este-nevies/

https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube

Ilustračný obrázok Pixabay.com

O autorovi

Julia Jurickova

Júlia pracuje na oddelení nákupu médií a špecializuje sa najmä plánovanie televíznych kampaní.