Ak ste používateľom internetu, je úplne nepravdepodobné, že sa spoločnosť Google nedotkla vášho života niekoľkými spôsobmi. Či už je to internetový prehliadač Chrome (2008), platforma videoobsahu YouTube, (2005) ktorú Google kúpil o rok neskôr alebo bezplatná e-mailová služba Gmail s viac ako 1,5 miliardou používateľov, spustená v roku 2004. V dnešnej prvej časti seriálu „Majte prehľad na internete“ si predstavíme službu, ktorá bola spustená už v roku 2003, no mnoho ľudí o nej ani len netuší.

Google Alert je bezplatný nástroj od spoločnosti Google na odosielanie notifikácií pre svojich používateľov prostredníctvom upozornení priamo do vašej e-mailovej schránky. Využívaním môžete sumarizovať aktivitu hľadaných výrazov, ktoré vás zaujímajú. Monitorujte zmienky o vašej firme na internete, sledujte publikačnú činnosť konkurencie alebo, naopak, môžete byť prvý, čo sa dozvie o novom produkte od daného výrobcu či poskytovateľa služieb.

Vytvorenie upozornenia je jednoduché a pozostáva z pár krokov:

  1. Navšítvte stránku Google Alerts
  2. Uistite sa, že ste prihlásený na váš Google account
  3. Do poľa v hornej časti zadajte výraz, ktorý chcete sledovať
  4. Zobrazte možnosti a upresnite nastavenia
  • Frekvencia – priebežne, 1x za týždeň alebo 1x za deň
  • Zdroj – správy, blogy, web, video, knihy, diskusie, financie alebo automatické nastavenia
  • Jazyk – na výber je 26 jazykov, medzi ktorými nájdete aj Slovenčinu
  • Oblasť – možnosť zvoliť jeden zo štátov sveta alebo sledovať celosvetovo
  • Množstvo výsledkov – všetky výsledky alebo výber najlepších
  • Adresát – email alebo RSS feed

a napokon Kliknite na možnosť Vytvoriť upozornenie.

Pre dosiahnutie lepších výsledkov je však potrebné pri vytváraní upozornení používať vyhľadávacie operátory Google. Ťahák skratiek na efektívnejšie vyhľadávanie sme si už zhrnuli tu. Operátory nám pomáhajú optimalizovať sledované výrazy podľa našich požiadaviek a zvýšiť ich relevantnosť. Pre lepšie pochopenie významu používania skratiek si uvedieme príklad množstva výsledkov pri hľadanom dopyte “Mindshare”.

Pri všeobecnom hľadaní nám Google ponúkol  4 260 000 výsledkov.

Pridaním skratky “intitle:” ku kľúčovému slovu dávame Google pokyn hľadať iba odkazy, obsahujúce hľadaný výraz v nadpise. Touto podmienkou sa znížil počet výsledkov na 125 000, čím sa nám podarilo odfiltrovať viac ako 97 % výsledkov.

Skratky medzi sebou môžeme kombinovať a vieme si pomocou nich vytvoriť veľmi konkrétne podmienky. Prídaním výrazu “site:” spolu s názvom konkrétnej webovej stránky je naše hľadanie natoľko špecifické, že sa dostávame na 45 výsledkov.

Pri nastavovaní vám služba ponúkne aj reálnu ukážku upozornenia na daný výraz, na ktoré sa môžete prekliknúť rovno z rozhrania Google Alerts.

Aj keď počet hľadaných dopytov nie je v Google Alerts obmedzený, odporúčame zvoliť si také množstvo, ktoré ste efektívne schopní sledovať. Dobrou radou je aj vytvorenie si osobitného priečinka v e-mailovej schránke a priebežná optimalizácia. V ďalšom diele si predstavíme pokročilejšie možností využitia a kombinácie operátorov.

Tomáš Drapáč, Mindshare Slovakia

Zdroje:

Zdroje:
https://www.google.com/alerts

https://ahrefs.com/blog/how-to-set-up-google-alerts/

https://worldvectorlogo.com/logo/google-alerts-1

O autorovi

Tomas Drapac

Tomáš pracuje na digitálnom oddelení Invention a venuje sa správe Google a Facebook výkonnostných kampaní.