Nedávno Instagram zahltilo plno instastories o zdieľaní svetových módnych značiek, ktoré navádzajú k tomu, aby ich ľudia začali sledovať a na oplátku zato prvých xy-tisíc followerov získa poukážku na nákup v hodnote desiatok eur. Samozrejme, podmienka je urobiť screenshot a zdieľať to prostredníctvom svojho profilu. Neprekvapí nás, že je to klamstvo, a je úplne jasné, že nikto vám tie vouchery nedaruje zadarmo. Prekvapenie pre mňa však je, koľko ľudí takéto podvody zdieľa cez svoje profily. Určite máme veľmi málo oblečenia doma a naše šatníky sú poloprázdne, darmo, konzumná spoločnosť sa nezaprie. Podvody s kupónmi však nie sú žiadne nevinné klamstvá – majiteľ profilu týmto spôsobom dokáže rýchlo a ,,organicky“  získať nových followerov.

Prečo to robia ?

Taktika je očividná a využíva márnotratnosť a naivitu ľudí, z ktorých možno aj mnohí tušia, že ide o podvod, ale povedia si „čo keď motyka vystrelí“? Otázka prečo to robia, má niekoľko odpovedí – jednou z možností je, že sa tieto profily predávajú ďalej, kde sa následne premenujú a obsah sa môže razom zmeniť na hocičo od čínskeho oblečenia až po agrotechniku.

Ďalšou možnosťou je, že chcú získať funkciu ,,swipe up“, ktorá je pridelená účtu automaticky po získaní aspoň 10 000 followerov. Táto funkcia je užitočným nástrojom pre biznis tzv. gamechanger, kedy má follower ľahký prístup k službe, produktu. Verím však, že nikto z nás nechce byť v pozícii, keď sa na ňom proti jeho vôli  zarábajú peniaze a ak tomu vieme predchádzať, tak o to lepšie.

Čo s tým viem robiť?

Verifikácia, že ide o oficiálny profil značky, mena alebo spoločnosti je jednoduchá – pri názve má profil modrý symbol (fajočku), ktorá signalizuje jeho pravosť.

Toto je hneď prvý signál či ide o pravý a jediný profil, ďalší laicky postrehnuteľný signál je počet followerov. Zara alebo Reserved nebudú mať 3000 followerov a určite nebudú rozdávať 500 000 eur len tak pre nič za nič. Jeden zo spôsobov ako môžeme reagovať, je nahlásiť tento účet.  Existuje mnoho článkov, ktoré riešia hoaxy, falošné správy a ako ich správne identifikovať.  Môj kolega Marián napísal o tom skvelý článok.

Legislatíva

Z právneho hľadiska nás Európska únia chráni pred klamlivými a agresívnymi praktikami, ako sú falošné bezplatné ponuky ,,Predajcovia musia uvádzať skutočné ceny svojich tovarov a služieb. Nemôžu platenú službu vydávať za „bezplatnú“ alebo ponúkať doplnkovú „bezplatnú“ službu, ak je cena takejto „bezplatnej“ služby v skutočnosti súčasťou bežnej ceny.“ alebo vábivá reklama. ,,Predajcovia nesmú v reklamách uvádzať výrobky/služby za veľmi nízke ceny, ak ich nemajú v dostatočnej zásobe. Musia spotrebiteľov informovať o počte výrobkov dostupných za cenu uvádzanú v reklame a o trvaní ponuky.“

Poškodzovanie mena značky je v tomto prípade zjavné. Aj keď EÚ značky chráni legislatívne, očividne nás nechráni pred nami samými. Tento článok som napísala, aby sa dostal aj k mojim priateľom na Instagrame a Facebooku a verím, že sa spoločne začneme zamýšľať nad tým ako ľahko je človek manipulovateľný.

Zdroje:

https://blog.planoly.com/how-to-use-the-swipe-up-feature-in-instagram-stories-planoly

https://thenextweb.com/apps/2018/08/28/instagram-account-verification/

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/unfair-treatment/unfair-commercial-practices/index_sk.htm#shortcut-1

O autorovi

Martina Macakova

Vyštudovala som medzinárodný obchod, čísla sú moji kamoši a ak majú v sebe štipku kreativity, o to lepšie. Medzi moje záujmy patrí maľovanie na plátno, čítanie kníh, kde to srší históriou a faktami neohrdnem ich filmovým spracovaním, tieto sedavé aktivity rada skombinujem cvičením, behom a plávaním.