Na home office sme ešte mnohí a všeobecne sa usudzuje, že aj po pandémii bude práca z domu oveľa rozšírenejšia ako predtým, pretože sme prakticky zistili, kde funguje a je výhodnejšia. Tipy v tomto článku nie sú teda ohraničené sociálnou izoláciou v dôsledku korona krízy.

Až donedávna bola práca z domu pre mnohých veľkou neznámou. Home office, častokrát spájaný s nízkou produktivitou zamestnancov, sa doslova zo dňa na deň stal bežnou súčasťou našich každodenných životov. Opatrenia, spojené s aktuálnou pandémiou, majú nemalý vplyv na viaceré aspekty nášho života. Jedným, azda najvýraznejším dopadom tejto globálnej hrozby, je dopad na náš pracovný život.

Home office sa na prvý pohľad môže zdať snom každého zamestnanca. No je tomu naozaj tak? Ocitli sme sa v situácii, keď je nájsť rovnováhu medzi súkromným a pracovným životom dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Prinášame vám preto niekoľko tipov, ako udržať svoju sústredenosť, produktivitu a aj z domu podávať čo najlepšie pracovné výkony.

  • Spálňa nie je kancelária

Určite mi dáte za pravdu, že akonáhle počujete spojenie „home office“, viacerým príde na um obraz, ako v pyžame pracujete z pohodlia svojej postele. Domov je pre nás miesto kde relaxujeme a odpočívame. V prípade práce z domu sa však mení i na našu domácu kanceláriu, preto je pomerne komplikované určiť si hranice medzi pracovným miestom a miestom odpočinku. Zabudnite preto na prácu z postele. Odborníci z Harvardu, zaoberajúci sa zdravým spánkom vysvetľujú, že pokiaľ pracujeme z postele, mozog si môže myslieť, že je čas ísť spať. Na jednej strane sa znižuje naša produktivita, na strane druhej sa znižuje aj kvalita nášho spánku, pretože dochádza k redukcii spánkového hormónu melatonínu.

  • Vytvorte si harmonogram, ktorého sa budete držať

Na prvý pohľad pomerne banálna rada, avšak uvedomme si, že počas bežných dní sme zvyknutí fungovať podľa nami nastaveného rozvrhu. Domáce prostredie je však plné nástrah, ktoré nás zvádza k odkladaniu svojich povinností. Práca z domu si vyžaduje dávku sebakontroly, preto nám môže pomôcť, ak si vytvoríme jednoduchý zoznam povinností, ktorého sa budete držať. Stanovte si určitý režim pracovného dňa a aj naďalej dodržujte svoje rituály a rannú kávu s kolegami si vypite napríklad počas spoločného video hovoru.

  • Nezabúdajte na prestávky

Dôležité je mať na pamäti, že nedostatok oddychu znižuje našu produktivitu. Preto nezabúdajte na pravidelné prestávky, kávu na terase či krátku prechádzku. Pravidelné prestávky posilňujú funkciu mozgu, tvorivosť a sústredenosť. Okrem iného, únava je u mnohých spojená s dlhými hodina strávenými pred obrazovkou. Vyskúšajte napríklad pravidlo 20-20-20, ktoré je jednoduchým cvičením pre namáhané oči. Každých 20 minút sa aspoň na 20 sekúnd zadívajte na objekt vzdialený približne 20 stôp (cca 6 metrov). Vaše oči tak budú menej unavené.

  • V zdravom tele zdravý duch

Nie je žiadnym tajomstvom, že aktívny pohyb má pozitívny vplyv na našu kreativitu a lepšiu náladu. Obzvlášť v týchto dňoch je pohyb nesmierne dôležitý, nielen pre naše zdravie, ale rovnako pre naše pracovné nasadenie. Nájdite si pár minút na krátky tréning, jogu či pilates a nové nápady a riešenia prídu takmer samé.

  • Trávme čas s rodinou

Pokiaľ vám to povinnosti dovolia, vypnite počítač po uplynutí pracovnej doby a venujte sa rodine. Nekontrolujte maily počas večere. Zahrajte si spoločenskú hru, usporiadajte video kvíz s rodinou alebo poskladajte puzzle, ktoré máte už niekoľko rokov v skrini. Nájdite rovnováhu medzi súkromným a pracovným životom.

Lucia Košútová, Mindshare Slovakia

O autorovi