Slovensko ako automobilová veľmoc

Slovensko je mnohými označované aj za montážnu dielňu automobilov. Na Slovensku máme štyri veľké továrne na výrobu automobilov:

  • Volkswagen Group v Bratislave
  • PSA v Trnave
  • Kia Motors v Žiline
  • Jaguar-Land Rover v Nitre

Automobilový priemysel môžeme bez diskusie označiť za najkľúčovejší z pohľadu slovenskej ekonomiky. Na celkovom priemysle sa podieľa takmer 50 % (49,5 %) a na exporte zo Slovenska 46,6 %. Na Slovensku je zamestnaných v automobilovom priemysle 177 000 ľudí priamo a nepriamo až 276 000 ľudí. Slovensko sa dá označiť za automobilovú veľmoc. Držíme dokonca aj jedno celosvetové prvenstvo –  svetový líder v počte vyrobených áut na 1 000 obyvateľov – 202.

Každý výkyv v dopyte automobilov vo svete má preto veľký dosah aj na nás – bežných Slovákov. Doposiaľ bolo všetko v poriadku. V Európe rástol predaj automobilov pravidelne od roku 2013.

Zdroj: Jato

Na Slovensku bol tento trend ešte výraznejší. Za posledných 6 rokov narástol predaj automobilov až o vyše 40 %. V roku 2019 bola dokonca prvýkrát pokorená hranica 100 000 predaných automobilov za rok.

Tieto čísla znamenali pre nás a našu ekonomiku samé pozitívne informácie. HDP rástlo každý rok a nezamestnanosť sa neustále znižovala.

Po raste pád

Potom však prišiel rok 2020. Všetci očakávali, že predaje áut najviac ochromia pokuty za prekročenie limitov na CO2. Európska únia totiž stanovila limit na produkciu CO2 na úrovni 95 gramov/100 kilometrov. V roku 2018 bol priemer automobiliek na úrovni 120,5 gramov/100 km (v roku 2019 sa očakáva ešte vyšší priemer). Príčinou je čoraz vyšší záujem o vozidla typu SUV, ktoré sú vyššie a ťažšie, čo ale samozrejme znamená aj vyššiu spotrebu paliva. Za každý gram emisií musia automobilky platiť pokuty. Agentúra AP consulting odhadla, že za rok 2020 zaplatia automobilka pokutu na úrovni 14,54 mld. EUR. To sa samozrejme premietlo aj do cien nových automobilov. V januári zdraželi o cca. 10 %.  Potom však prišlo niečo oveľa horšie, čo totálne ochromilo celý segment.

Covid-19

Výroba automobilov na celom svete sa úplne zastavila. Zavrené hranice spôsobili aj problémy s logistikou už vyrobených áut. Okrem toho na základe uznensení krízových štábov sa zavreli všetky predajne, tým pádom aj dílerstvá, takže zákazníci si nemali nové autá ani kde kúpiť.  

Nezavreli sa však len dílerstvá, ale aj továrne. Zastavenie výroby automobilov sa iba v Európe dotklo 1,1 milióna ľudí (zamestnanci u subdodávateľov nie sú zahrnutí). Výpadok vo výrobe predstavuje iba v EU vyše 2,4 miliónov áut! Podľa posledných údajov na Slovensku sa očakáva pokles na úrovni 30 % v porovnaní s predošlým rokom, napriek tomu, že sa očakával nárast o cca 50 000 kusov. Väčšina automobiliek totiž aktuálne vyrába maximálne na dve smeny. Jedine v Trnave pracujú v troch.

To samozrejme viedlo k obrovským prepadom v predaji áut. Výsledok je alarmujúci. Predaj v apríli bol v porovnaní s aprílom 2019 slabší o 76,3 %  a predaj za prvé 4 mesiace vykazuje stratu 38,5 %. Na Slovensku je situácia veľmi podobná. V apríli sa predalo 3424 áut (-61,5%), čo bol najslabší predaj za apríl od roku 1995.

Napriek tomu krajiny v iných častiach sveta zaznamenali aj dramatickejšie poklesy. V Číne sa predaje vo februári prepadli o 80 percent. V Indii, kde žije 1,35 miliardy ľudí, sa v apríli nepredalo ani jedno auto.

Momentálne sa vo svete očakáva medziročný pokles predaja na úrovni 21 %.

Predaj áut cez online

Keďže dílerstva bol zatvorené, mnohé automobilky sa snažili presmerovať na online predaj a hľadali cestu, ako sa prispôsobiť novým podmienkam. Očakáva sa, že tento spôsob predaja zaznamená prelom aj z dlhodobého hľadiska, to znamená aj po skončení pandémie. Kým v roku 2019 sa predalo celosvetovo 825 000 áut cez online, v roku 2025 sa očakáva predaj na úrovni 6 miliónov áut ročne.

Konfigurátor Mazda je jednoduchý, ale má svoje ALE - TopSpeed.sk

Čo keď to všetko skončí?

Momentálne je vývoj veľmi ťažké odhadnúť, či a ako sa zmení nákupné správanie zákazníkov. Vieme sa však pozrieť na príklade Číny na možný scenár:

  • napriek tomu, že už je otvorených cca. 91 % všetkých dílerstiev, ľudia do predajní veľmi nechodia
  • takmer väčšina áut sa predáva s výraznými zľavami
  • opätovný predaj nabieha len veľmi pomaly
  • čínske automobilky predávajú len 35 % z objemu
  • zahraničné automobilky 55 % z objemu
  • luxusné automobilky 57 % z očakávaného objemu
Čínske predajne áut už majú otvorené. Ľudia...

To znamená, že najvýraznejší pokles zaznamenali najlacnejšie nové autá určené pre strednú a nižšiu vrstvu, keďže ľudia v ťažšej dobe odkladajú vyššie investície a kúpu nového auta škrtnú medzi prvými položkami. Taktiež je náročnejšie získať úvery, či lízing, keďže aj banky sprísnili svoje podmienky.

Dopad tejto krízy je na automobilový segment obrovský. Jedna z najtradičnejších automobiliek Renault vo svete dokonca bojuje o svoje prežitie. Dokonca požiadali francúzsku vládu o pôžičku 5 miliárd EUR. Taktiež ďalšie automobilky avizovali prepúšťanie a zatváranie predajní. Podľa pracovnej verzie európskej komisie navrhuje vynaložiť 20 miliárd EUR na program, ktorý by motivoval spotrebiteľov k nákupu automobilov šetrných k životnému prostrediu.

Čo dodať na záver? Pevne verím, že sa automobilový trh čím skôr spamätá. V opačnom prípade môže nasledovať katastroficky scenár pre celú Európu a teda aj pre nás.

Andrej Matyáš, Mindshare Slovakia

O autorovi

Andrej Matyas

V brandži médií a marketingu je od roku 2007. Cez rôzne pozície sa dostal až na client leadership. Má na starosti spokojnosť našich klientov. Jeho záľuby sú autá, šport a dve deti.