Tento článok bude obsahovať moje praktické skúsenosti s prácou s fotkami na sociálnych médiách, hlavne na Facebooku. Je určený najmä pre adminov stránok, ktoré by mali urobiť pozitívny dojem, čo sú živnostníci, firmy, občianske združenia, verejné skupiny, ale aj fyzické osoby, ako hovoria účtovníci. Samozrejme, profesionálni social media manažéri budú všetko poznať, ale dnes má naozaj veľa ľudí aj inú stránku ako svoju osobnú a stretávame sa s prípadmi, ktoré oko nepotešia a od nejakého projektu skôr odradia, čo je škoda. A pritom by stačilo tak málo.

V tejto časti sa budeme venovať všeobecným zásadám a facebooku.

Titulná a profilová fotografia: Iba PNG!

Najexponovanejšími obrázkami sú titulná fotografia a profilová fotografia. Veľmi naliehavo zdôrazňujem, že by mali byť vo formáte PNG. Je to bezstratový formát (na rozdiel od JPG), ktorý zabraňuje tomu, že sa na fotografiách objavili nežiadúce prvky, napríklad „rapavé“ miesta (bez ladu a skladu sfarbené pixely na bielych plochách), alebo rôzne nečistoty na farebných prechodoch. Ak máte aj JPG v dobrom rozlíšení, oplatí sa ho skonvertovať do PNG a ďalej s ním pracovať takto, fixujeme kvalitu. Môžeme použiť aj online konvertér.

Predpokladám, že máte a viete používať nejaký editor fotografií viac či menej podobný Photoshopu. Pre PC aj Mac je osvedčený a Gimp, ktorý je navyše zadarmo.

Ak hľadáme obrázok v obrázkovom vyhľadávači (pozri aj autorskoprávny odstavec na konci článku) dbajme, aby bol akýkoľvek obrázok, určený pre web dostatočne veľký.

Profilová fotografia

S profilovou fotkou budeme vybavení rýchlo. Vo výsledku bude orezaná na kruh, treba na to myslieť. Na stránkach, ktoré nie sú osobné, je najideálnejšie, ak bude na profilovke logo alebo nejaký grafický znak. Ak logo nemáte, vyberte si z banky voľných obrázkov výstižný piktogram alebo vizuálny symbol. Možností je nespočetné množstvo – hľadajte napríklad google free icons. Ja som dal vyhľadať na jednej zo stránok psa, lebo mi nič lepšie nenapadlo. Existujú aj aplikácie – logo editory pre iPhone a Android.

Každopádne, fotka rozkvitnutého záhonu alebo čohokoľvek členitého nie je veľmi šťastné riešenie, keďže titulný obrazok sa bude zobrazovať ako malý (170 x 170 pixlov v počítači, 128 x 128 pixlov v smartfónoch). Stačí keď nahráme zdrojový obrázok, ktorého jedna strana je 500 px. Ak je viac, facebook si poradí. Menej radšej nie. A nezabudnite: PNG!

A ešte jedna poznámka pre všetky fotky na webe: Odporúčané rozlíšenie je 72 dpi. Netreba viac, fotky budú príliš objemné.

Titulná fotografia  

S titulkou to je o dosť ťažšie, lebo desktopové zobrazenie je iné ako smartfónové. Viac napovie schéma:

Krátky komentár: Základný formát je 820 x 360 pixlov, ale z toho 90 pixlov na každej strane nevidíme na smartfóne a 24 pixlov zhora a zdola nevidíme na desktope. Bezpečná zóna, ktorú uvidíme na všetkých zariadeniach, je teda 640 x 312 pixlov. To je dôležité hlavne keď chcete mať v titulnej fotke nejaký text. Ja to robím takto – vyrobil som fiktívny príklad. Natiahol som vodiace čiary okolo bezpečnej zóny a vidím, že text bude viditeľný na mobilných zariadeniach aj na desktopoch.

K tomuto poznámka: Facebook experimentuje so zjednotením zobrazenia privátnych stránok na mobilných zariadeniach a desktopoch, čoho dôsledkom bude, že na počítači bude hlavička vyzerať strašne. To sa, dúfam, nebude týkať fan stránok a firemných stránok.

Eventový obrázok

Pre obrázok k podujatiu platia len dve pravidlá: Mal by byť PNG s rozmermi 1920 x 1005 px. Pozor, Facebook to zmenil v tomto roku, predtým to bol obrázok s pomerom strán 16 x 9.

Obrázok k dôležitému postu

Facebook je čierna skrinka, do ktorej sa ťažko dostať čo sa týka nejakých informácií či pravidiel, ale na jednej veci sme sa zhodli s viacerými profesionálmi: Ak chcete zdieľať článok bez sponzorovania, je lepšie dať fotku a odkaz – link na článok v poste, ako jednoduchú „zdieľačku“. Je to logické – Facebook berie fotku ako vlastný obsah a je k nemu láskavejší, čo sa týka dosahu. Osobne ma to trochu mrzí, lebo zdieľaný článok vyzerá dobre a vložená URL adresa nie, ale na druhej strane si môžeme fotku vyrobiť a vytunovať ako chceme. A môžeme použiť nejaký skracovač URL (nabudúce sa im budeme venovať).

Ak sa predsa len rozhodnete článok normálne zdieľať (a je to úplne ok postup), po načítaní vymažte URL adresu. Niekedy vám pri zdieľaní ponúkne dve-tri fotky, akoby fotoalbum alebo carousel (o tom nabudúce). Lepšie vyzerá, ak necháte len jednu a ostatné vymažete.

Čo sa týka rozmerov, Facebook si v zásade poradí s hocakou fotografiou a nebude to vyzerať strašne. Hovorím o bežných formátoch 4 x 3 alebo 16 x 9, prípadne štvorec. Na strategické posty, ktoré, povedzme, budete aj sponzorovať, sú odporúčané rozmery, resp. pomery strán –  tu už sa nehráme o pixely.

Nemusíte si ich pamätať, lebo máme takú jednoduchú stránku, ktorú používam roky. Tu je:

https://andrew.hedges.name/experiments/aspect_ratio/

Takto to vyzerá:

V políčku „common ratio“ si zvolím facebook. Hodí mi to nejaký základný pomer strán. Mám obrázok, povedzme, 6000 x 4000 pixlov, čo je bežný výstup z digitálneho fotoaparátu. Idem z neho urobiť kvalitný post. Keď publikujem na facebook, mám rád, keď je šírka minimálne 1500 pixlov, lebo  facebook znižuje kvalitu a vždy je lepšie, aby surovina bola kvalitnejšia (neprekladám: shit in – shit out). Takže nastavím šírku 1500 a vidím, že obrázok bude mať veľkosť 1500 x 788 pixlov.

Ďalej je to jednoduché. Vo fotoeditore nastavíme orez na 150 x 788, nastavíme 72 dpi a smelo stlačíme enter.

Texty v sponzorovaných fotkách

Facebook roky nechcel, aby v sponzorovaných postoch bolo viac ako 20 % textu a nechcel to veľmi tvrdo – takéto posty neschválil. Mám pocit, že to malo logiku, lebo nie je úplne ok, aby sociálna sieť vyzerala ako inzertné noviny Fejzbookovsko. Neskôr si asi uvedomil, že odmieta naše peniaze a začal deklarovať, že teda tie obrázky, kde je viac ako 20 % textu zoberie, ale môžu mať menší dosah.

Existuje nástroj, kde si to môžeme vyskúšať a volá sa grid tool. Tu je adresa: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Posledný experiment ma prekvapil. Urobil som obrázok, ktorý neobsahoval nič iné, iba veľa textu. A pozrite sa, žiaden problém.

Môže to byť aj dočasný výpadok – bug facebooku, a naozaj by nebol prvý, tak ak sponzorujete posty, skúste aj v budúcnosti. Ale ak aj pravidlo 20 % potichu zrušili, nerobil by som zo sponzorovaného postu zlý bilbord, ktorého „kreatívci“ si myslia, že človek je schopný a ochotný za tri sekundy prečítať 15 viet. Sponzorovaný post by mal dýchať. Čo treba, dajte do popisu.

Malé vychytávky

Ak chceme použiť obrázok v tajuplnom formáte WEBP, musíme ho skonvertovať, najlepšie samozrejme do PNG, a to nezvládne ani Photoshop. Mne sa osvedčil tento online konvertér

Vyskúšajte si s pomocou umelej inteligencie vykolorovať čiernobielu fotografiu.

Postprodukcia

Žiaden dobrý fotograf neuverejní fotku tak, ako ju nafotil podobne, ako žiadna kapela nevydá album tak, ako ho „z prvej vody“ nahrala v štúdiu, bez mixu a masteringu. Každá fotka si zaslúži hýčkanie a opateru a preto postprodukujme. Nemyslím tým agresívne fitre, ale citlivú prácu s expozíciou, tieňmi, vyrovnaním, perspektívou, saturáciou, zaostrením. Toto sú viac-menej veci, ktoré robím s každou fotkou, ktorá ide na facebook – zo zrkadlovky i z iPhonu. Ak sa vám s tým nechce kašľať alebo to neviete, v smartfónoch máme aj automatické funkcie alebo rôzne režimy, čo väčšinou býva lepšie ako nič.

Keď fotím zrkadlovkou, používam na postprodukciu Adobe Lightroom a Photoshop, ale o tom len stručne: O editore/archíve Lightroom som svojho času napísal článok, ale žiaľ, už sa dá kúpiť len ako súčasť základného balíka Adobe za 11,99 mesačne (Lightroom, Photoshop a videoeditor Premiere Rush). Mimochodom, pre adminov, ktorí robia s fotkami a trochu aj s videom je to asi taká nutnosť ako mať počítač.

V každom prípade tentoraz pamätajme:

  1. S mobilom sa dajú urobiť profesionálne fotky. Stačí mať kvalitný smartfón.
  2. Zlá surovina sa nedá upraviť (shit in – shit out).

P.S. ak mám viacero nekvalitných fotiek, urobím z nich koláž.

Copyright

Aj keď máte malé publikum a nehrozí nejaký prúser, je neslušné používať fotky, ktoré podliehajú duševnému vlastníctvu. Ak potrebujete vysoko profesionálnu ilustračnú fotku, grafiku atď., tu sú moje tipy:

(pokračovanie nabudúce)

Ilustračné foto Pixabay

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény a aktívne fotografuje. Od roku 2019 je externým spolupracovníkom Mindshare a väčšinu svojej energie venuje občianskemu združeniu Post Bellum.