Dynamika a rozloženie sily medzi spotrebiteľmi, značkami a médiami sa mení a vyvíja.

Digitálna transformácia poskytla jednotlivcovi prístup na platformy a moc postaviť sa za to, v čo veria – v bezprecedentnom rozsahu. Online komunitám sa darí, pretože spotrebitelia zdieľajú svoje názory a demokratizačný vplyv digitálnych médií znamená, že každý, kto má online pripojenie, má hlas.

Spotrebitelia čoraz častejšie požadujú, aby značky podporovali účel a pozitívnu zmenu, takže nikoho nechráni pred kultúrou vyvolávania a reakciou na menej etické rozhodnutia.

Digitálny aktivizmus:

Masové hnutia vyžadujúce radikálne zmeny, ako napríklad hnutie BLM, a rastúca intolerancia neudržateľných a neetických praktík, sú len niekoľkými príkladmi tejto novej mocenskej dynamiky, ktorá sa prejavuje vo všetkých aspektoch životov spotrebiteľov vrátane ich nákupných rozhodnutí.

Najnovší výskum spoločnosti Mindshare zistil, že 40 % spotrebiteľov na celom svete sa viac venuje aktivizmu a podpore sociálnych príčin, pričom 63 % nakupuje od značiek a spoločností so starostlivosťou o život a pálčivé spoločenské témy, značiek s etickými a transparentnými postupmi, 51 % uprednostňuje globálne spoločnosti, ktoré sa aktívne podieľajú na ich miestnej činnosti komunita a 48% nedávno prešlo na nákup produktov šetrných k životnému prostrediu.

Nový posilnený hlas spotrebiteľa znamená, že ľuďom sa ľahšie šíria informácie, zdieľajú ich názory a bojuje sa za veci, na ktorých im záleží. Náš výskum zistil, že 42 % ľudí sa spája s online komunitami a skupinami, aby zdieľali záujmy s ostatnými ľuďmi, a 56 % ľudí tvrdí, že to radi „odovzdajú“, keď vidia alebo počujú niečo zaujímavé o značke. Dnes je novou „menou“ vplyvu vzájomné odporúčanie.

Nová éra zodpovednosti za značky a platformy:

Zvyšuje sa tiež povedomie o sile a dopade, ktoré majú digitálne platformy, najmä platformy sociálnych médií, na životy ľudí a značky aj spotrebitelia požadujú, aby tieto platformy chránili používateľov pred poškodením. Zistili sme, že 66 % ľudí si myslí, že digitálne platformy majú príliš veľkú kontrolu nad údajmi / informáciami ľudí, pričom mladšia populácia (18 – 34 rokov) si viac uvedomuje túto mocenskú dynamiku a 42 % myslí na odstránenie alebo zrušenie svojho účtu na sociálnych sieťach.

Spotrebitelia sú sú vo svojom vplyve oveľa silnejší ako kedykoľvek predtým, 64% ľudí si myslí, že značky by sa mali viac zapájať do aktivizmu zo sociálnych dôvodov. Tento nárast postavenia a pozície spotrebiteľa, ktorý im umožňuje „connectivita“ , narúša doterajší status quo a vyzýva ľudí, značky a médiá, aby podporovali  a vnášali do svojej filozofie a existencie „účel“ a pozitívne zmeny.

Kompletnú infografiku nájdete tu.

Vladimír Behun, Mindshare Slovakia

O autorovi

Vladimír Behún

Po absolvovaní Ekonomickej univerzity v Bratislave Pracoval ako account v agentúrach Jandl a OMD Slovakia a od roku 2008 ako managing director v PHD Media. Od roku 2016 pracuje v našej agentúre, kde sa stará o spoločnosť Unilever.