Asi hneď na začiatku si treba poctivo povedať, že taký svet, ako bol pred Covidom, celkom určite nebude. Pandémia zrejme zmenila svet natrvalo. Poďme si stručne načrtnúť, čo všetko to bude znamenať. V budúcnosti si rozoberieme podrobnejšie niekoľko z oblastí. Niekoľkým sme sa už venovali aj počas prvej vlny.

Ekológia, ekonómia a generácia Z

Samozrejme, najviac sa teší z pandémie príroda, lebo mohutná letecká, ale aj obmedzená lodná a iná doprava zanecháva naozaj veľkú uhlíkovú stopu. Ale, čo potvrdzujú niektoré štúdie, reálne sa zvýšilo aj ekologické myslenie ľudí, hlavne u mladšej generácie, a trvalá udržateľnosť začala byť kvôli covidu silnejšia téma. A nejde len o to, že mnohí si uvedomili, že dokážu žiť bez plastových sprostostí z Aliexpresu a nemusia mať dvadsať párov tenisiek.

Veci zrejme vo veľkej miere prestanú byť statusový symbol. „Generácia Z“ dnes tvorí 32 % spoločnosti a je viac ako isté, že blížiaca sa recesia ekonomiky jej príslušníkom znižuje šance ešte predtým, ako mnohí z nich reálne začnú zarábať. „Súčasná ekonomická klíma by však mohla viesť k novej ére šetrnosti. Spoločnosť po pandémii by mohla byť nakoniec menej materialistická, keď by mladí ľudia uprednostňovali zmysluplné skúsenosti pred hmotnými produktmi. Spoločnosť v mnohých ohľadoch už dosiahla najvyššiu spotrebu. Pandémia by mohla umožniť novej generácii osvietených spotrebiteľov, ktorí minú svoje peniaze za výrobky a služby, poskytujúce návratnosť investícií (ROI). Do istej miery sa spotrebitelia stanú investormi a mohlo by to znamenať koniec nápadnej spotreby. V budúcnosti budú mladí ľudia – podobne ako spoločnosti – očakávať od svojich nákupov návratnosť investícií,“ píše Kian Bakhtiari vo Forbese.

Toto sa prejaví v mnohých oblastiach: Lacné dopravné prostriedky, ktoré sľubujú vyššiu bezpečnosť (bicykle, elektrobicykle, kolobežky), odklon od bývania ako statusového symbolu (človeku strednou triedou počnúc spravidla stačí menej priestoru ako reálne vlastní), čo môže priniesť zvýšený záujem o nájomné byty ako definitívne riešenie, prípadne lacné a prenosné mikrodomy, vysídlenie mimo veľkých mestských aglomerácií atď.

Možno, že Corona nás naozaj naučí, že peniaze nie sú všetko.

E-commerce

Ak ste si pred covidom neobjednali topánky z eShopu, je celkom pravdepodobnú, že ste to urobili počas posledného roku aj niečo. Elektronický obchod šliapal na päty maloobchodu už aj predtým, ale globálna stopka však urýchlila existujúci trend, ktorý je na obzore už celé desaťročia. Po zatvorení kamenných obchodov sa značky čoraz viac zameriavajú na obchodný model typu direct-to-consumer (D2C). Značky D2C majú zjednodušenú ponuku, ktorá obmedzuje maloobchod – priamy predaj spotrebiteľom prostredníctvom mobilných a digitálnych kanálov.

Cestovanie

Ľudia, ktorí sa cítili nesvoji, ak neboli za rok na štyroch-piatich dovolenkách v exotických destináciách, majú asi obhryzené nechty po lakte. Tony Wheeler, spoluzakladateľ vydavateľstva turistických sprievodcov Lonely Planet, hovorí: „Niektoré krajiny (Austrália) nepustia ľudí von, iné krajiny (Amerika) nepustia ľudí dnu. Alebo môžete odísť (Spojené kráľovstvo) a ísť niekam inam (zoznam sa denne mení), len aby ste našli (zvyčajne o štvrtej ráno) najrôznejšie obmedzenia vášho návratu.

Nič z toho nepodporuje cestovanie. Okrem riešenia byrokracie a pravidiel sa obávam, že postpandemické cestovanie bude do úplne iného nového sveta. Budeme vítaní? Budeme v bezpečí? A môžeme si to dovoliť? Bude to smutný nový svet, ak sa cestovanie stane niečím iba pre bohatých a cestovanie na rozdiel medzi rokmi sa stane obradom prechodu, ktorý prestane existovať.“

Je celkom možné, že instagramoví influenceri a influencerky, ktorí síce demonštratívne prestanú chodiť do baru, kde majú plastové slamky, ale ročne sa fotia v desiatich krajinách, budú musieť prejsť na menej aktívny spôsob života. Táto situácia možno podporí tradičnejší spôsob vypadnutia z domu, a viaže sa k ďalšiemu bodu:

Komunity

Hovorí sa o možnej renesancii komunitného života, pretože ľudia sa cítia po vyše roku úplne izolovaní, a toto nenapraví jedno pivo s kamarátmi raz za dva týždne. Už aj v pandemických časoch vznikajú komunity, založené na zdieľaní, pretože ľudia sú sociálne tvory a potrebujú si pomáhať. Viac pozri napríklad reportáž na BBC.

To má vplyv aj na zákaznícke správanie. „Krízové ​​okamihy však často pripravujú cestu pre sociálnu solidaritu, píše Kian Bakhtiari. „Pandémia dala západným spoločnostiam príležitosť zjednotiť sa, spolupracovať a slúžiť. Svedectvo sily kolektívneho konania môže zmeniť vzťah jednotlivcov k ostatným, čo vedie k zvýšenému pocitu komunity. Tento kultúrny posun od „ja“ k „my“ by mohol mať trvalý vplyv na správanie spotrebiteľa. Výskum naznačuje, že ľudia z individualistických kultúr uprednostňujú nákup produktov a služieb spojených s úspešnosťou a samostatnosťou. Ak sa však spoločnosť začne viac zameriavať na komunitu, budú sa meniť aj naše nákupné návyky.“ 

Práca

Zo všetkého predchádzajúceho vyplýva celkom logický dôsledok. Ľudia budú mať vo všeobecnosti menej peňazí a/alebo času preto si nebudú môcť dovoliť rezidencie hodinu autom od mesta a po práci taxikárčenie pre svoje deti. Je zjavné, že zamestnávatelia v prevádzkach, kde sa osvedčil home office, zrejme nebudú bazírovať na dennom zamestnaneckom režime. Zároveň sa ukázali aj limity online fungovania, takže budúcnosť si zoberie skúsenosť z jedného aj druhého. A opäť: Nájomné byty v blízkosti zamestnania, renesancia chôdze, alternatívnych spôsobov dopravy, objavil sa pojem 15-minútové mestá. Život „digitálneho nomáda“, čo bol dosiaľ excentricko-exotický životný štýl, získal na novom význame a možnostiach. Ľudia, ktorí sa živia hlavou a ktorým stačí na prácu notebook, môžu žiť kdekoľvek. Ak sa zamestnanec alebo spolupracovník pripájal na online porady pol roka z Ružinova, pokojne to môže robiť aj z Thajska.   

Kultúra a zábavný priemysel

Kultúra a zábavný priemysel krvácajú najviac. Stovky kamiónov, ktoré zabezpečovali veľké koncerty po celom svete stoja na parkoviskách a čaká sa, kým sa „bude dať“ a hovorí sa, že veľké koncerty budú môcť byť až v roku 2022, lebo dovtedy to bude skrátka veľké riziko. Do kín a divadiel sa ľudia tiež neodvážia ísť hneď.

Aj keď v Španielsku sa uskutočnil koncert ich veľmi populárnej kapely Love Of Lesbian, kde testovali ľudí pri vstupe – a v publiku bolo 5000 ľudí! Viac v článku.

Izolácia priniesla rozmach v sfére virtuálneho performingu, ako napríklad virtuálna videožena, ktorá si hovorí CodeMiko. Poznáte Ready Player One? Táto slečna už vstupuje do tohto nového sveta. A Oasis budeme tvoriť my všetci. (Tip podcast Klik)

Streamom prvá vlna pandémia pomohla, ale pandémia už dolieha aj na ne. Netflix mal najslabší kvartál od roku 2013. Netflix to pripísal silnejúcej konkurencii, ale aj nedostatku nových programov. Fanúšikovia síce mohli sledovať populárne seriály, ako sú Bridgertonovci či Cobra Kai, ponuku však neoživilo príliš veľa noviniek. Jedným z dôvodov je, že pandemické uzávery minulý rok prerušili produkciu na niekoľko mesiacov (viac tu).

Obrodu prežíva audio – audioknihy, podcasty. Veľmi zaujímavý je úspech služby Clubhouse. Ktovie, čo s ňou bude, keď sa režim úplne uvoľní a ľudia sa nebudú môcť na diskusiu pripojiť kedykoľvek. Lebo zatiaľ to funguje na princípe „osobných“ stretnutí. Nemáš čas – nepočúvaš/nediskutuješ. Žiaden záznam.

Deti a mládež

Toto je pravdepodobne najhoršia nášľapná mína, ktorú nám Covid nechá. Nikto nevie, čo urobí distančné vyučovanie a odlúčenosť od rovesníkov s mladými ročníkmi. Bude to určite objektom mnohých pravdepodobne frustrujúcich prieskumov. Prvé empirické postrehy: Mnohé deti sa budú opäť musieť spoľahnúť len na seba. S písomkou im rodič s vypnutou kamerou nepomôže.

Zdravie

Pandémia neprispieva duševnému zdraviu. Zvýšil sa výskyt stavov úzkosti, neuróz, ľudia začali piť viac alkoholu, zvýšil sa počet závislých. Na druhej strane, home office a domáca príprava jedla umožnila ľuďom lepšie kontrolovať, čo konzumujú a zvýšil sa záujem o „zdravé“, nízkokalorické a bio potraviny.

Covid nás naučil používať rúška a dúfajme, že si na to čo najviac ľudí v budúcich chrípkových sezónach.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://www.bloomberg.com/news/features/2020-05-26/how-our-behavior-will-change-after-the-pandemic

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.201131

https://www.forbes.com/sites/kianbakhtiari/2020/05/18/how-will-the-pandemic-change-consumer-behavior/?sh=7652306566f6

https://www.bbc.com/worklife/article/20201109-coronavirus-how-cities-travel-and-family-life-will-change

Ilustračný obrázok https://iglus.org/

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár. Ako žurnalista pracoval pre mnohé médiá a bol nominovaný na Novinársku cenu. Je autorom štyroch úspešných kníh. Rovnako ako písaniu sa venuje aj hudbe, spolupracoval s mnohými osobnosťami našej scény a aktívne fotografuje. Od roku 2019 je externým spolupracovníkom Mindshare a väčšinu svojej energie venuje občianskemu združeniu Post Bellum.