Podľa Medzinárodnej asociácie fonografického priemyslu IFPI narástol v roku 2013 počet predplatiteľov streamovacích služieb o 40  % oproti roku 2012 a výnosy z týchto typov služieb narástli medziročne o viac ako 51  %. Rast subskripčných služieb zameraných na hudbu (Deezer, Spotify, Pandora) alebo video obsah (Netflix, Hulu.com, Amazon Prime alebo nedávno oznámený klon HBO GO) nenechal chladnými ani prevádzkovateľov kín. Druhá najväčšia sieť kín v Severnej Amerike, AMC Theatres (4 959 kinosál), oznámila štart spolupráce so systémom MoviePass. Ten umožní za mesačné predplatné vo výške 35 (štandardný formát) alebo 45 USD (za 3D a IMAX formáty) divákom pozrieť si každý deň jeden film. Pri priemernej cene lístka niečo okolo 8 USD (8.13 USD v roku 2013, 8.12 v roku 2014 podľa boxofficemojo.com) a predpoklade, že nájdete počas mesiaca v programe viac ako 7 zaujímavých filmov, je to skvelá ponuka.

movie pass

Či bude nový model pre návštevníkov kín atraktívny, sa uvidí počas roka 2014. Zdá sa, že za novým modelom nie je len snaha o využitie efektu predplatného – predpoklad, že ľudia zaplatia predplatné, no nevyužijú ho v plnej miere (kiná totiž MoviePassu účtujú štandardnú sumu za lístok a návštevníka).

Podľa posledných správ z Nielsen Company totiž medziročne klesá návštevnosť v mladej cieľovej skupine 15-24 rokov (-15 %) a aj celkové čísla návštevnosti kín vykazujú päťpercentný medziročný prepad. Len pre zaujímavosť, v roku 2013 prišlo do kín v USA a Kanade celkovo 1,34 miliardy ľudí (podľa NATO – National Association of Theatre Owners). Najvyššiu návštevnosť za posledných 15 rokov zaznamenali v Severnej Amerike v roku 2002, keď si lístok do kina kúpilo 1,57 miliardy divákov. Len pre zaujímavosť, v tomto roku bola priemerná cena lístka na úrovni 5,81 USD (boxofficemojo.com, NATO).

Nový model je možno ďalšou ukážkou snahy zástancov tradičného modelu distribúcie filmov s časovými oknami pre kino a domácu distribúciu (vrátane streamovacích služieb), upevniť svoju pozíciu (časové okno je obdobie, kedy film ide len v kinách a nesmie sa distribuovať inak). Len nedávno sa v médiách odohrala slovná prestrelka medzi zástupcami Netflixu a už spomínaného NATO, práve na tému potreby zamyslieť sa nad zmenami v aktuálnom nastavení premiérovania nových kino titulov, resp. ich časovo oddelenej distribúcie v kinách a ostatných platformách.

foto

Asi neprekvapí, že zatiaľ čo zástupcovia Netflixu volajú po zrušení aktuálneho nastavenia, majitelia kín stoja na opačnej strane barikády. Netflix tvrdí, že časy sa menia a uvoľnenie aktuálneho modelu by mohlo priniesť pokles filmového pirátstva, vychádzajúc z predpokladu, že moderný divák si chce vyberať čas a spôsob, ako premiérový film uvidí (a nemusí to byť primárne klasické kino), a preto často siahne po nelegálnej kópii. Zástupcovia NATO naopak tvrdia, že príchod streamovacích služieb urýchlil pád DVD distribúcie, takže rovnaký scenár nebudú riskovať pri kino divákoch. Kto má pravdu sa asi tak skoro nedozvieme. No určite bude zaujímavé sledovať ďalší vývoj. Prvou indikáciu, či nový model bude fungovať, bude Netflixom ohlásená simultánna premiéra pokračovania oskarovej kung-fu ságy Crouching Tiger Hidden Dragon: The Green Legend, ktorá so po dohode s produkčnou spoločnosťou Weinstein Company, objaví naraz v premiérových kinách aj na Netflixe. Nechajme sa prekvapiť.

 

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

www.nytimes.com, www.boxofficemojo.com, natoonline.org

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.