Zdá sa, že za posledných niekoľko týždňov nie je medzi odborníkmi na online médiá a sociálne siete, ale aj medzi radovými užívateľmi, frekventovanejšie slovo ako Pinterest. Ak ste tento čudný výraz ešte nezachytili, o čom úprimne pochybujem, tak vedzte, že ide o (nie úplného) novica v oblasti komunitných webov.

Jeho užívatelia, zatiaľ stále registrovaní len cez pozvánky (pripomína vám to niečo z nedávnej histórie?) môžu prostredníctvom tzv. pinboards zdieľať so zvyškom sveta fotky, infografiky alebo akýkoľvek iný obrazový obsah a to prostredníctvom jednoduchej operácie, tzv. „pinu“ na stránke, kde obsah našli, alebo „re-pinu“ na samotnom Pintereste. Vznikajú tak zaujímavé koláže, poskladané z obrázkov reprezentujúcich preferencie a záujmy registrovaných užívateľov. Tými sú zatiaľ hlavne ženy z USA, ktoré sa chvália čo pekné si kúpili alebo ukazujú, čo si chcú kúpiť.

A v tom spočíva primárny biznis model skrytý za Pinterestom. Affiliate marketing v priamom prenose, vo veľmi atraktívnej podobe (krásne obrázky) a s jednoduchým krokovaním celého procesu – na Amazon.com urobím ako užívateľ „pin“ na produkt, ktorý sa mi páči a chcem si ho kúpiť, resp. som si ho už zakúpil, obrázok sa automaticky objaví na mojom pinboarde a každý, koho môj pinboard zaujíma si naň môže kliknúť a obzrieť si ho alebo dokonca kúpiť na Amazone. Obrázky totiž obsahujú link vedúci na zdrojovú stránku, takže v konečnom dôsledku hovoríme o zieľaní linkov v grafickej podobe.

Jednoduchý biznis model, ale vďaka nemu Pinterest zarobil už svoje prvé peniaze. Odborné odhady síce oscilujú od niekoľkých stovák tisícov USD až po milióny (45 mil. USD) – čo odborník to názor – ale zdá sa, že Pinterestu zisk stačí na to, aby v niekoľkých kolách raisingu investorských peňazí získal potrebné prostriedky na ďalší vývoj. Vďaka nim, sa jeho pôvodná úroveň na úrovni 40 mil. USD v roku 2011 navýšila na okrúhlych 200 mil. USD zo začiatku tohto roka.

K atraktivite Pinterestu prispieva  aj fakt, že podľa posledných čísel comScore vykazuje Pinterest rýchlejší rast ako Twitter vo svojich začiatkoch. Rast v tvare hokejky ukazuje, že prekonal hranicu 10 miliónov unikátnych návštev v USA za obdobie od mája 2011 do januára 2012, čo je podľa comScore zatiaľ najrýchlejší rast v histórii. Krivku dokumentuje podarený graf z dielne ElevateStyles, uverejnený na TechCrunchi. Hokejku nahradil sušič na vlasy, ako odkaz na aktuálny share žien medzi užívateľmi Pinterestu. Vtipné, nie?

Samozrejme sa automaticky objavili otázniky ohľadne toľko diskutovanej ochrany autorských práv na internete, ktorá je pri takomto princípe fungovania Pinterestu asi na mieste. Vývojari zareagovali a tento týždeň ohlásili sprístupnenie scriptu, ktorý umožní majiteľom dotknutých webov „odpinovať“ obsah, ktorý na Pintereste nechcú ponechať. Vzhľadom k celkovému affiliate modelu, trafficu a konverziám, ktoré stránka smeruje na zdrojové weby, je na mieste otázka, či takýto script má zmysel použiť. Ak ste predajca, tak vám Pinterest potenciálne prinesie konverzie zdarma, ak ste autor, tak máte vďaka „pinujúcim“ a „re-pinujúcim“ návštevníkom vášho webu, vizibilitu a návštevnosť, opäť zdarma.

Richard KopunikMindshare Slovakia

Zdroje: techcrunch.com a opäť techcrunch.com

Follow @BlogBrightMinds na Twitteri

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.