Počuli ste o proximity marketingu? Predpokladám, že tento termín nič nehovorí väčšine z vás, tak ako donedávna ani mne. Pritom každý z nás sa s ním už stretol, je to jedno z rýchlo rozvíjajúcich sa odvetví online marketingu a v blízkej budúcnosti sa určite presadí aj u nás.
Podľa Wikipedie je proximity marketing „localized wireless distribution of advertising content associated with a particular place“, čiže stručne povedané, geolokačný marketing. V praxi sa jedná o distribúciu reklamného obsahu do mobilných zariadení na základe aktuálnej polohy prijímateľa. Každý z nás to zažíva pri prechode hraníc, keď vás víta mobilný operátor svojou SMSkou.
V tejto chvíli si asi hovoríte: „Aká budúcnosť? Otravné reklamné SMS tu už máme pár rokov!“ a polovica z vás prestáva čítať tento článok. Takže pre tých vytrvalcov, čo zostali: Lokalizácia na základe GSM signálu je len jednou z možností a má svoje nedostatky, najmä presnosť. Rád by som v skratke predstavil práve tie spoľahlivejšie a hlavne ukázal, ako boli použité v reálnych kampaniach v zahraničí.
Geo-fencing
V podstate sa jedná o vytýčenie virtuálnej hranice alebo plochy prostredníctvom GPS súradníc. V okamihu, keď človek vstúpi do vytýčenej zóny, na mobilnom zariadení sa mu zobrazí push-up notifikácia alebo SMS správa. Pokiaľ je súčasťou kampane aj dedikovaná aplikácia, notifikačné správy môžete prijímať aj v offline režime, teda keď nemáte internet v mobilnom telefóne. Stačí mať zapnuté GPS, čo väčšina užívateľov v zariadeniach nevypína.
Skvelým príkladom geo-fencingu je kampaň Coca-Cola, kde značka využila na komunikáciu odkazu OoH nosiče. Pri vašom prejazde v blízkosti reklamnej plochy sa zobrazovalo na billboarde vaše meno a reklamný odkaz bol personalizovaný.
iBeacons
Beacons („majáky“) predstavili v polovici minulého roka spoločne s operačným systémom iOS7 a sú prísľubom pre mobilný marketing najmä v oblasti retail. Na rozdiel od geo-fencingu hovoríme o indoorovom riešení.
Beacon je malý vysielač postavený na technológii Bluetooth low energy 4.0. Napája ho plochá batéria so životnosťou 2-5 rokov. Má dosah 70 metrov a jeho presnosť sa dá nastaviť s toleranciou jedného metra.
Beacony emitujú signál, ktorým sa môžu posielať push-up notifikácie do mobilných telefónov zákazníkov a priamo v predajni im doručovať napríklad zľavové kupóny, informácie o produktoch alebo pridávať produkty priamo do košíka.
Pozrite si, ako to môže vyzerať v praxi (Macy’s):
iBeacons sa dajú využiť rôznymi spôsobmi a nielen na komerčné účely. Viac inšpirácie a príkladov nájdete v reporte Petra Michla z tohtoročnej Mobile Marketing conference 2014 http://bit.ly/1zqPBhN.
Uvidíme, čo prinesie rok 2015. Osobne som presvedčený, že „majáky“ sa v priebehu pár rokov stanú bežnou súčasťou predajní a efektívnou cestou ako podporiť predaj priamo na mieste a posilniť vzťah zákazník/značka.
Juraj Mýtny, Mindshare Slovakia
Zdroje:
Mobile Rulezz 2014, prednáška Geofence&iBeacons, Michal Tomčík (BonBon apps)