Facebook nie je iba komunikačný kanál. Je za ním hlavne marketing, aplikácie a spôsob, akým sa pripájame na internet. Najväčšiu sociálnu sieť používa celosvetovo 1,35 miliardy ľudí, na Slovensku je vytvorených 2,2 miliónov účtov. Sú to nemalé čísla, ktoré vyvolávajú mnohé otázky o sile ich potenciálu. Facebook samotný si položil otázku, aký má vplyv na globálnu ekonomiku, a v spolupráci so spoločnosťou Deloitte vypracovali a zverejnili výsledky štúdie na túto tému za rok 2014.
Z výsledkov vyplýva, že Facebook celosvetovo prispel k hospodárskemu prírastku 227 miliardami dolárov a celosvetovo aktivoval vytvorenie 4,5-milióna pracovných miest. Tieto čísla sú výsledkom práce tretích strán, Facebook samotný, s 8,5-tisíc zamestnancami, do týchto čísiel nespadá. Údaje za Európu sú tiež zaujímavé – dopad na ekonomiku 51 miliárd dolárov a 783 tisíc nových pracovných miest.
Štúdia analyzuje, aký má Facebook prínos k hospodárskym aktivitám a zamestnanosti v troch oblastiach:
- V oblasti marketingu spoločností, ktoré používajú Facebook ako marketingový nástroj
- V oblasti vývoja aplikácií
- Vplyv na predaj mobilných zariadení a pripojenia na internet
1. Facebook a jeho vplyv na marketing
Najnovší report identifikoval tri spôsoby, ako Facebook vplýva na ekonomiku v súvislosti s marketingom: Stránky, cielená reklama a odporúčania.
Najvýraznejším prínosom Facebooku pre marketérov je možnosť založiť a prevádzkovať stránku na Facebooku a možnosť cielenou reklamou osloviť zákazníkov. Pritom nehrá úlohu, či spoločnosť ponúka predaj v on-line shope, alebo ide o kamennú prevádzku. Facebook ovplyvňuje on-line i off-line predaje. Ťažiť z prítomnosti na Facebooku môžu všetci získavaním nových zákazníkov, udržiavaním aktuálnych a posilňovať tak rast povedomia o značke. Nielen lokálne, ale aj na medzinárodnej úrovni. Facebook búra bariéry, ktoré mnohí mali pri rozširovaní ich obchodu do zahraničia a pod.
Facebook ponúka priestor na voľné šírenie názorov a myšlienok. A to je zaujímavé nielen pre marketérov a ich značky s predajným potenciálom, ale aj pre rôzne organizácie neziskového charakteru, či štátne inštitúcie. Facebook napríklad významne pomohol šíriť povedomie o Ice bucket challenge a prispel tak k vyzbieraniu významnej čiastky pre iniciatívu ALS.
Facebook Stránky umožňujú komunikovať so zákazníkom, čo dáva značke potenciál na rast a prispôsobenie sa ich potrebám. Dáva tiež možnosť identifikovať aktívnych a vplyvných ľudí, ktorí sa môžu stať ambasádormi značky, alebo zamestnancami spoločnosti.
Odhadovaný marketingový efekt Facebooku na globálnu ekonomiku je 148 miliárd dolárov a 2.3 milióna pracovných pozícií.
2. Facebook a jeho vplyv na vývoj aplikácií
Facebook vyvíja a dáva priestor na vyvíjanie nových funkcií, služieb, aplikácií a platforiem. Týmto spôsobom stimuluje inovácie, uľahčuje distribúciu obsahu a podporuje vznik nových pracovných miest. Primárne je reč o hrách a inováciách v oblasti cestovania a hudobného priemyslu. Vývojári aplikácií môžu speňažiť svoje produkty rozšírením cez facebookovú komunitu a reklamami v nich. Sieť celkovo prispela k vývoju aplikácií, ktoré v sebe nesú spoločenský aspekt, umožňujú ľuďom súťažiť, spolupracovať a porovnávať sa. Približne 80 % – 90 % top aplikácií v USA (iOS alebo Android) je prepojených s Facebookom.
Prírastok na biznise prinášajú v globálnom ponímaní aj plug-iny, ktoré si prevádzkovatelia webových stránok vkladajú na svoje stránky. Takto si zabezpečujú komentovanie obsahu, jeho zdieľanie, zvyšujú čas strávený na stránke, čo je zaujímavé a výhodné pre inzerentov na stránkach. A zdieľanie tiež znamená príchod nových návštev na stránku a s nimi i nové konverzie.
Udalosti sú tiež významnou súčasťou výnosov. Vytvorenie a organizovanie eventu je jednoduchšie, pozývanie ľudí naň adresné, priateľ pozve priateľa a zrazu je ľudí oveľa viac. A viac ľudí znamená v ideálnom svete vyššie výnosy. Ak si k tomu prirátame prostriedky ušetrené za organizovanie a pozývanie, čísla môžu byť skutočne zaujímavé.
Efekt Facebooku v prostredí aplikácií znamená v číslach celosvetovo 29 miliárd dolárov a 660 tisíc nových pracovných miest.
3. Facebook jeho vplyv na internetové pripojenie a zariadenia
Facebook motivuje aj ku kúpe mobilných zariadení, napríklad smartfónov, ktorými pristupujeme na internet. Facebook patrí k najpopulárnejším službám, ktoré využívame či už na desktopoch, alebo v smartfónoch. Túžba po novom smartfóne znamená spravidla túžbu po pripojení sa na Facebook. Narastá počet ľudí, ktorí sa na Facebook prihlasujú výhradne cez smartfón. Podľa posledných dostupných údajov je to až 33 % ľudí, ktorí sú na Facebooku aktívni. Aplikácia Facebook je stabilne v zozname desiatich najpopulárnejších aplikácií na AppStore i na Google Play.
Sme sofistikovanejší, multitaskujeme a sme nároční. Zdieľať chceme HD videá, streamujeme hudbu a fotografie vo vysokom rozlíšení. Kupujeme si rýchlejšie zariadenia a využívame väčší objem dát. Rovnako tiež voláme po zlepšení internetového pripojenia, čo vo výsledku stimuluje hospodársky rast.
Facebook v rozvojových krajinách zakladá partnerstvá s lokálnymi operátormi a optimalizuje svoj produkt na nižšiu rýchlosť a menšie dátové balíčky. Facebook podporuje výrobcov zariadení a poskytovateľov pripojenia s cieľom priniesť internet ľudom, ktorí ho nemajú. Napríklad v Keni, Zambii a Tanzánii sú informačné služby o zdraví a vzdelaní zadarmo.
Výsledkom týchto vplyvov je 50 miliárd dolárov celosvetovo za rok 2014 a 1.6 milióna pracovných miest.
Celú publikovanú štúdiu na túto tému nájdete na stránke Deloitte.
Autor: Ruženka Holečková, Mindshare Slovakia
Zdroj: Deloitte.com, Facebook.com