Leto je podľa všetkého v plnom prúde, takže aj tento blog post bude tak trochu odľahčený. A, aj keď to podľa nadpisu nevyzerá, bude sa týkať reklamy. A hudby – samozrejme.

 

Dnes som, naozaj asi po 30 rokoch, narazil na názov hudobnej skupiny, pri ktorej postpunkových, elektronikou mixnutých odpalovákoch sme cez letné prázdniny, zhruba v šiestom ročníku základnej školy, takmer nedýchali a audio kazetu s ich debutovým albumom, poctivo kúpenú na nedeľnej burze, sme pretáčali dovtedy, až sme si radšej urobili u kamaráta kópiu na dvojkazeťáku. Pre tých neskôr narodených, ktorým určite nič nehovorí SSS a ani pojem audio kazeta a kazeťák, doporúčam pozrieť príslušné heslá na Wikipédii.

Dodnes si pamätám, ako mi vŕtalo v hlave, prečo sú jednotlivé pesničky na albume prepojené čudesnými hudobno-slovnými útvarmi, ktoré síce na prvý pohľad nepatrili na album, no paradoxne tento šialený celok dotvárali absurdným spôsobom. Hľadanie významu textov typu: „ Tempo! Das neue deutsche Monatsmagazin. Sturm und Drang – I love Tempo! ….“ nám pomaly nedalo spávať. A to všetko v čase, keď nebolo možné všetko vygooglovať, ideálne hneď na svojom alebo kamarátovom mobile. Jediný zdroj informácií boli západonemecké vydania časopisu Bravo, ktoré nosil spolužiakovi jeho otec zo služobnej cesty. Navyše sme sa dozvedeli, že názov skupiny je odvodený od mena ruského (vtedy sovietskeho) pouličného gangu, čo celé tajomno ešte znásobilo. Nehovoriac o bláznivom image členov skupiny, ktorý bol niečo medzi Limahlom (ten, čo naspieval titulnú pieseň do rozprávky Nekonečný príbeh), Davidom Bowiem a Kajagoogoo. Proste glam-punk ako vyšitý.

image001

Keď som v titulku sľúbil, že to bude blog post aj o reklame, asi tušíte, kam smerujem. Áno, tie zvláštne výplne prestávok medzi pesničkami, boli v skutočnosti naozajstné reklamy pre reálnych klientov, teda nie úplne všetky. Kapela, keďže jej členovia boli presvedčení, že 80. roky (album vyšiel v roku 1986) sú celé prežraté pseudohodnotami a komerciou a všetko sa nezmyselne točí len okolo peňazí (veď hej, zmluva SSS s EMI vraj priniesla kapele 1 milión libier), rozhodla sa speňažiť priestor medzi jednotlivými pesničkami a predať tento reklamný čas klientom ako L’Oréal, londýnsky fashion a hudobný dvoj-mesačník i-D Magazine, pirátska televízna stanica NeTWork 21, alebo londýnsky obchod s módou Pure Sex. Priestor, ktorý nenaplnili platiaci klienti – členovia kapeli tvrdili, že údajne účtovali za jeden reklamný brejk v dĺžke 20-30 sekúnd sadzbu od 2 500 do 7 000 dolárov – vyriešili pankáči reklamnými odkazmi na neexistujúcu The Sputnik Corporation so sloganom „Pleasure is our business“, nikdy nevydanú počítačovú hru (myslím, že pre Commodore 64) SSS Computer Game a nakoniec, ako inak, reklamu na vydavateľstvo EMI. V Nemecku vydaná verzia albumu obsahovala reklamu na už spomenutý mesačník Tempo. Presný počet predaných albumov Flaunt It sa mi nepodarilo zistiť, no vzhľadom k cene „reklamného priestoru“ a vysokému umiestneniu albumu v hitparádach bude ROI určite OK.

image003

Album, ktorého zvuk mal na svedomí bývalý člen kultových The Clash Mick Jones, dosiahol v Británii desiate miesto v rebríčku predajnosti albumov, čo bol jednoznačne úspech. Kapela však veľmi rýchlo stratila dych a ich ďalšia nahrávka, ktorú produkovalo snáď najslávnejšie producentské trio všetkých čias – Stock, Aitken a Waterman – s neskromným názvom Success, nedosiahlo ani zďaleka na úspech toho prvého. Pôvodná zostava SSS vydržala do roku 1989. Ďalšie verzie kapely už žili len v tieni predošlej a krátkej slávy.

SSS boli asi prvou hudobnou skupinou, ktorá takýmto spôsobom spojila svoju tvorbu s reklamou. Nie však jedinou.

image005

Moby, jedno z najväčších mien elektronickej hudby 90-tých  rokov minulého storočia bol prvým umelcom, ktorý licencoval každý singel zo svojho albumu pre reklamné účely alebo pre film či TV. Paradoxne, tento otvorený prístup mu priniesol, rovnako ako SSS, predajný úspech – z jeho piateho štúdiového albumu Play, vydaného v roku 1999, sa predalo 12 miliónov kópií a dosiahol na prvé priečky v predajnosti hudobných albumov. Dodnes je jedným z najpredávanejších a najdôležitejších albumov vo svojom žánri.

Ak by ste si chceli vypočuť album SSS aj s pôvodnými reklamami, budete musieť asi chvíľu pátrať. Napríklad verzia albumu dostupná na Apple Music tieto vtipné reklamné celky neobsahuje.

Richard Kopunik, MindShare Slovakia

 

Zdroje:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sigue_Sigue_Sputnik

https://www.discogs.com/Sigue-Sigue-Sputnik-Flaunt-It/release/67833

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Play_(Moby_album)

https://www.theguardian.com/music/2011/jun/15/moby-licenses-play

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.