Športoví nadšenci už odškrtávajú dni v kalendári. Prečo? Dôvodom sú XXII. Zimné olympijské hry (ZOH) 2018. Konať sa budú od 9. do 25. februára 2018 v juhokórejskom Pchjongčchangu. O mieste konania hier sa rozhodlo 6. júla 2011 v juhoafrickom Durbane, kde Pchjongčchang suverénne porazil konkurentov na hostiteľské mesto ZOH, ktorými boli nemecký Mníchov a francúzske Annecy.

Základnými charakteristickými znakmi každej olympiády sú maskot a logo. Oficiálnym maskotom ZOH 2018 bude biely tigrík, ktorý dostal meno Soohorang. Jeho meno by sme do slovenčiny mohli preložiť ako Tiger Ochranca. Jeho úlohou bude držať ochrannú ruku (labu) nad športovcami, usporiadateľmi, divákmi a všetkými ostatnými účastníkmi hier.

Logo má základ v kórejskom písme zvanom hangul. Prvá časť loga predstavuje harmonické miesto stretnutia troch elementov – oblohy, zeme a človeka. Druhá časť v tvare hviezdy symbolizuje sneh, ľad a zároveň hviezdne výkony športovcov.

Budúcoročné OH sa prezentujú aj vlastným sloganom, ktorý znie „Passion.Connected.“ Heslo má reprezentovať svet, v ktorom sú všetci s vášňou pre zimné športy navzájom prepojení. Svet, ktorý je kdekoľvek a kedykoľvek otvorený pre všetky generácie, ktorým odkrýva nové horizonty v objavovaní zimných športov.

Olympijské hry už dávno nie sú len športovým podujatím a zahŕňajú v sebe mnoho iných rozmerov, ako napríklad kultúrny, environmentálny, geografický, či ekonomický. Všetky tieto úrovne pôsobenia si uvedomujú aj organizátori ZOH 2018 a neopomenuli ich v zhmotnení svojej vízie. Ak sa pozastavíme pri ekonomickom význame, zistíme, že možnosť spojiť svoje meno so značkou olympijských hier využívajú spoločnosti, ktoré sa pravidelne objavujú na popredných priečkach zoznamu najhodnotnejších značiek na svete.

Zdroj: https://www.pyeongchang2018.com

 

OH a televízia

Olympijské hry vždy patria medzi vrcholy sezóny nielen zo športového hľadiska, ale takisto z pohľadu televízneho vysielania. Dôkazom toho sú aj obchodné kontrakty týkajúce sa vysielacích práv. V roku 2011 uzavrel Medzinárodný olympijský výbor (MOV) zmluvu so spoločnosťou NBCUniversal na vysielacie práva hier na území Spojených štátov amerických na roky 2014-2020. Kontrakt mal hodnotu 4,38 miliardy dolárov a v tom čase išlo o najväčší obchodný kontrakt v histórii športu. NBCU podpisom tejto zmluvy porazila v USA takých konkurentov ako ESPN alebo Fox.

Ubehlo len pár rokov a od roku 2014 je na svete nová zmluva. Zmluvné strany zostali nezmenené, čiže na základe obojstrannej spokojnosti môžeme hovoriť o predĺžení zmluvy. Nový kontrakt sa týka vysielacích práv na všetky OH v rokoch 2022-2032 a kontrakt má hodnotu 7,75 miliardy dolárov. Športoví nadšenci v USA teda môžu ešte pár rokov v kľude zaspávať s vedomím, že z olympijského diania im nič neujde.

Európsky divák takisto nezostane o nič ukrátený vďaka kontraktu, ktorý MOV v roku 2015 podpísal so spoločnosťou Discovery Communication. Predmetom boli vysielacie práva na štyri olympiády v rokoch 2018-2024. Suma sa vyšplhala na sumu 1,3 miliardy EUR.

Spomínaný európsky kontrakt bude mať priamy vplyv na vysielanie ZOH 2018 aj na Slovensku. RTVS totižto podpísala zmluvu 2,15 milióna eur s Discovery Communication na predaj práv na ZOH 2018 a LOH 2020 v Tokiu. Zaujímavosťou je, že z uvedenej sumy predstavujú práva na zimnú olympiádu až 70 %. Hlavným dôvodom takého značného nepomeru je fakt, že na obrazovky RTVS sa vráti olympijský hokej, ktorý mali možnosť počas minulej zimnej olympiády diváci sledovať na staniciach Markíza a Dajto.

Pohľad do minulosti

Pred štyrmi rokmi sa ZOH konali v ruskom Soči. Prinášame štatistiku 20 najúspešnejších programov z pohľadu sledovanosti. Na verejnoprávnej RTVS suverénne dominoval prenos otváracieho ceremoniálu, nasledovaný športami v ktorých malo Slovensko svoje želiezka v ohni v podobe našich reprezentantov.

Zdroj: TNS Slovakia

 

Ako sme spomínali, olympijský hokej v roku 2014 našiel svoje miesto na obrazovkách TV Markíza a Dajto. Z údajov v nasledujúcej tabuľke je zrejmé, že pre slovenského diváka boli zápasy našej reprezentácie najväčším lákadlom celých hier a podobný scenár očakávame aj v roku 2018. Záverečné zápasy hokejového turnaja taktiež prilákali značný počet divákov.

Zdroj: TNS Slovakia

Na záver dodám, že pre ZOH 2018 nateraz Slovenský olympijský výbor operuje s odhadom 54-člennej výpravy našich športovcov. Podstatnú časť bude tvoriť hokejový tím, nádeje sa však vkladajú najmä do lyžiarov, z ktorých momentálne čo sa týka formy vyniká hlavne Petra Vlhová.

Držme spoločne palce a užime si blížiaci sa športový sviatok.

Juraj Baco, Mindshare Slovakia

 

Zdroje:

https://www.olympic.sk/aktuality-sov/prava-na-vysielanie-oh-a-zoh-v-rozpati-rokov-2014–2020-na-uzemi-usa-ziskala-za-438-miliardy-dolarov-nbcuniversal

https://www.teamusa.org/News/2014/May/07/NBC-IOC-Ink-775-Billion-Deal-For-Games

http://variety.com/2015/tv/global/discovery-and-eurosport-snap-up-exclusive-2018-2024-olympic-rights-for-europe-1201530336/

https://www.olympic.org/pyeongchang-2018

https://mediaboom.sk/nezaradene/zoh-2018-a-loh-2020-budu-stat-rtvs-vyse-2-miliony-eur-velku-cast-moze-tvorit-olympijsky-hokej/

O autorovi

Juraj Baco

Univerzitný svet ma vyvrhol do krutej reality s vyštudovaným medzinárodným obchodom. Moje kroky viedli následne do trojpísmenkovej nadnárodnej korporácie, z ktorej som v roku 2015 rovnými nohami skočil do mediálneho sveta. Zo začiatku som mal najbližšie k televíznej reklame, no postupom času som si rozširoval a stále rozširujem obzory. Odchovaný som na futbale, ktorý som 12 rokov hrával aktívne, no nepohrdnem akýmkoľvek športom. O čom sú moje blogy? O všetkom, čo stojí za to, aby o tom vedeli zástupy. :-)