Na našom blogu BrightMinds sa nachádza veľké množstvo odporúčaní a rád ako sa má správne robiť marketing. Ja som sa žiaľ nedávno stretla aj s nie veľmi peknou ukážkou predaja reklamy. Aspoň, teda, pre marketéra.  

Asi pred mesiacom mi volal môj otec a chcel sa poradiť ohľadne reklamy v Google Ads. Jeho firma sa špecializuje v úplne inom odbore – revízii elektrických zariadení a poskytovania osvedčení. Začal tým, ako mu takmer týždenne volajú rôzne firmy a chcú mu predať online reklamu. A čo ma celkom zaskočilo bola informácia, že on si vlastne cez jedných už reklamu objednal a či si nemá dať ďalšiu, lebo z tejto nemá žiadnych nových zákazníkov.

Po dlhšej debate ako ma pôvodne nechcel s jeho prácou zaťažovať, sme sa dostali už ku konkrétnej objednávke. Poriadne som si ju preštudovala a okrem oficiálnych údajov ako názov firiem zadávateľa a objednávateľa plus veľkého množstva paragrafov a zákonov v nej dokopy boli už len dve veci. Prvou bola suma, no iba jedna, finálna suma. To znamená bez špecifikovania akýchkoľvek detailov a dôležitých informácii, akými sú napríklad koľko sa bude alokovať do Googlu a koľko si ponechá daná firma za správu kampane. No čo ma na zmluve z marketingového pohľadu ešte viac zaujalo, bolo 5 špecifikovaných kľúčových slov.

Štyri z piatich zadefinovaných kľúčových slov spolu pozostávali z 3-5 slov za sebou (ako som sa neskôr dozvedela, nastavené v priamej zhode) a posledné kľúčové slovo bolo „vzdelávanie“. Ako prvé som si vyhľadala „vzdelávanie“, nakoľko toto veľmi všeobecné kľúčové slovo pre viacero činností by muselo byť viac zašpecifikované, aby vôbec definovalo otcovu činnosť. Prešla som až na 10. stránku v Googli a nič. Tak som prešla na už zložitejšie kľúčové slová pozostávajúce z piatich slov spolu. Firmu to na spodku stránky vyhľadalo, ale pôsobilo to skôr ako SEO namiesto platenej reklamy.

Samozrejme, chcela som sa dozvedieť o nastavení kampane trošku viac, tak som zavolala na číslo uvedené v zmluve.

Ako prvé som sa informovala podľa akej analýzy zadefinovali tieto kľúčové slová, na čo som sa dozvedela, že si ich vyžiadali od môjho otca. Keď som sa rozprávala následne aj s ním, predpokladal, že má zaslať okruhy jeho činnosti a oni si s tým poradia. No žiaľ táto firma spravila „CTRL+C a CTRL+V“ a použila ich ako kľúčové slová s priamou zhodou.

Ďalej som sa pani na linke pýtala otázky typu, viem dostať prístupy do Google Ads, aby sme sa pozreli ako jednotlivé slová fungujú? Nevyčerpal sa vám náhodou celý budget už na slovo vzdelávanie? Ako sa aktuálne čerpá budget keď je zmluva na rok? Respektíve koľko je budget čisto na kľúčové slová a koľko z toho tvorí vaše fee?

Pani ma však informovala, že to všetko nastavujú ich „IT-čkári“ a že ona tieto informácie nemá odkiaľ vedieť. Ale vraj s IT-čkármi klienti nie sú v kontakte, takže je jej ľúto. Jediné čo môžem spraviť je poslať im nové kľúčové slová…

Bez informácii o zostatkovom budgete či nastavení bolo viac menej nemožné ďalej optimalizovať túto kampaň. Preto malá firma ako je môj otec sa môže iba zmieriť s tým, že naletel tomuto typu „predajcov reklamy“ a oželieť nemalé prostriedky vynaložené na kampaň.

A prečo som tento príbeh mala potrebu napísať? Ja dôverujem svojmu lekárovi, elektrikárovi, či ľuďom v autoservise a rovnako verím, že nám dôverujú aj naši klienti. Človek, ktorý sa špecializuje v úplne inej oblasti ako my a nemá z kadiaľ vedieť ako fungujú Google Ads by mal dôverovať svojmu partnerovi. Preto ma vždy zamrzí, keď počujem obdobné príbehy kde firmy ako táto kazí meno agentúram, ktoré robia svoju robotu poctivo.

Daša Šefčovičová, Mindshare Slovakia

O autorovi

Daša Šefčovičová

Marketing ju chytil za srdce už na vysokej škole, kde vyštudovala obchod a marketing. V mediálnom svete pôsobí od roku 2010 so začiatkami v online médiu, ktoré následne vymenila za mediálnu agentúru. Svoju záľubu našla v aktívnom cestovaní, turistike, lyžovaní a venovaní sa fotografii.