Výpredajový sviatok Black Friday už nie je len o dni, kedy kilometre Američanov tvoria zástupy hodiny pred otvorením predajne, aby získali vytúžený produkt za tú najlepšiu cenu. Tento sviatok získava na popularite už aj v našich končinách. Viete však ako sa to celé začalo?

Pojem Black Friday po prvýkrát použili v roku 1869, v deň keď došlo k pádu zlata na americkej burze, takže s nákupmi ešte nemal veľa spoločného. Tento pád spôsobili dvaja nešťastníci Jay Gould a Jim Fisk, ktorí skúpili toľko zlata, koľko len bolo možné, s cieľom umelo vyvolať jeho obrovský cenový nárast. Americká vláda si to však zavčas všimla, ich zámer prekazila, ale aj napriek tomu sa burza z neprirodzeného zásahu spamätávala niekoľko mesiacov.

Toto je panika na Newyorskej burze počas „Black Friday“ v roku 1869 (tu je zdroj).

Niektoré zdroje však zmienený pôvod spochybňujú a prikláňajú sa skôr k udalosti, ktorá sa stala v jeden piatok po Dni vďakyvzdania v 50. rokoch 19. storočia. Polícia mesta Philadelphia ho označila za čierny, lebo v meste vznikol obrovský chaos spôsobený futbalovými fanúšikmi a turistami, ktorí pohltili tamojšie obchody. Zlodeji využili chaos v obchodoch, takže miestni policajti mali plné ruky práce a bol to dosť nepríjemný zážitok.

Asi najlogickejším vysvetlením pôvodu pomenovania piatku po Dni vďakyvzdania (posledný štvrtok v novembri) čiernym je fakt, že v tomto období nákupy Američanov zvykli medziročne rásť a firmy prvýkrát v roku výrazne profitovali. Dôvod nárastu tržieb bolo nielen výdatné zásobovanie sa na oslavu Dňa vďakyvzdania, ale už aj postupné naháňanie vianočných darčekov. Je známe, že v prípade, ak firmy sú v zisku, hovoria, že sú v čiernych číslach.

V novodobej histórii za popularitou Black Friday stojí najmä paráda Dňa vďakyvzdania organizovaná obrovským koncernom – americkým obchodným domom Macy´s. Prvý sprievod sa uskutočnil už v roku 1924 a odvtedy si ho každoročne mnoho domácich v New Yorku nenechá ujsť alebo si aspoň pozrú živé vysielanie v TV.

Pochod Mayc´s na Deň Vďakyvzdania z roku 1933

Tržby počas Black Friday sa neustále zvyšujú. Podľa Adobe Analytics dosiahli tržby z online predaja v USA v roku 2022 rekordných 9,12 miliárd dolárov. V roku 2021 sa  zvýšili o 15,5 % v porovnaní s rokom 2020, v roku 2020 dosiahli tržby z online predaja v USA počas Black Friday 9,0 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast o 21,6 % v porovnaní s rokom 2019.

Nákupné šialenstvo sa presunulo z veľkých kamenných obchodov do online prostredia. Preto sa v roku 2005 začína už objavovať pojem „Cyber Monday“, ide o pondelok po Dni vďakyvzdania, kedy sa ľudia vracajú do pracovného módu, ale ešte stále hľadajú supervýhodné ponuky. Aj keď tento sviatok neslávime, poznáme ho aj z domácich e-shopov. Tento rok vychádza na 27. novembra.

V súčasností sa nákupné šialenstvo presúva z veľkých kamenných obchodov do online prostredia – len 102 miliónov ľudí nakúpilo v kamennom obchode, v porovnaní s 147 miliónmi v roku 2012. Preto sa v roku 2005 začína už objavovať pojem „Cyber Monday“, ide o pondelok po sviatkoch, kedy sa ľudia vracajú do pracovného módu, ale ešte stále hľadajú supervýhodné ponuky.

Pozri aj článok o ďalšom nákupnom sviatku – Singles Day

O autorovi

Lucia Ďuračková

Do mediálneho sveta vstúpila v roku 2013, a to hneď do Mindshare Slovakia. Momentálne pracuje na pozícii account manager a pre viacerých významných klientov je nie len ich denný kontakt, ale veľmi rada poradí v plánovaní ročnej stratégie mediálnej komunikácie. Keď nepracuje, tak chodí na výlety, číta knihy, učí sa cudzie jazyky, športuje a jedného dňa by chcela zachrániť svet.