Ladislav Csengeri, GfK Slovakia
Aký je dnešný spotrebiteľ? Čo ho zajíma, čo nakupuje, čo sa mení?
Očakávania spotrebiteľov ohľadne ich finančnej situácie sa zhoršili.
Najväčšie obavy, okrem nezamestnanosti, pramenia z očakávaného zvyšovania cien. Až 64% ľudí sleduje ceny všetkých produktov v kategórii FMCG (Fast Moving Consumer Goods), resp. 29% sleduje ceny vybraných produktov. Ľudia ale paradoxne nepoznajú reálnu cenovú úroveň v jednotlivých kategóriách a majú tendenciu ceny v prieskumoch nadsadzovať.
Viac ako polovica spotrebiteľov aktívne hľadá riešenia na úsporné opatrenia pri nákupch, takmer 30% dokonca už také opatrenia prijala.
Až 70% domácností na Slovensku cíti dopad krízy, resp. majú reálne finančné problémy, spôsobené efektmi krízy. Len 30% domácností je možné označiť ako rezistentné voči kríze. Čo je o 2% viac ako v roku 2009.
25% domácností na Slovensku sú v skupine tzv. promo hunters – cielene vyhľadávajú výhodné cenové ponuky. Ľudia v roku 2010 neznižovali svoje výdavky, no vďaka celkovému zníženiu cien a zmene nákupného správania, nakupovali ten istý alebo väčší objem tovarov.
V prípade, že by prestali existovať cenové zvýhodnenia v obchodoch, by 30% spotrebiteľov nakupovalo aj bez promiotions, naopak 44% by hľadalo iné riešenie.
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia