Nedávno som písal na našom blogu post o tom, ako sa mení konzumácia TV obsahu smerom od živého vysielania k rôznym formám timeshiftu, či už je to VOD, streaming alebo DVR (článok je tu).

Samozrejme, tento trend je viditeľný primárne v USA (odtiaľ pochádzajú aj dáta k pôvodnému postu), no dá sa predpokladať, že rovnakým smerom sa uberá aj zvyšok sveta. Už len nedávny štart streamovacej platformy Netflix v krajinách Západnej Európy (najbližšie k nám v Rakúsku) môžeme považovať za predzvesť alebo možno aj potvrdenie zmien, ktoré model distribúcie TV obsahu čakajú.

Nedávno sa dokonca objavili správy, že HBO pripravuje čisto streamovaciu službu na báze HBO GO. Tá je doteraz naviazaná na platený TV balík HBO a umožňuje prístup k meniacemu sa archívu aktuálnych aj starších programov  z produkcie HBO a Cinemaxu. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že od momentu, kedy som sa k HBO GO dostal (môjmu operátorovi chvíľu trvalo dohodnúť sa na spustení služby s HBO), tak môj čas strávený s online archívom výrazne prevyšuje čas strávený sledovaním živého vysielania. Dokonca mi minule napadlo, že ak by niekto ponúkol čisto online produkt, asi by som dlho neváhal. A čo sa nestalo, v týchto dňoch majiteľ HBO, holding Time Warner, potvrdil pôvodné dohady o spustení čisto streamovacej služby, najprv ako inak, pre USA.

hbo go pic

Detaily ponuky zatiaľ nie sú úplne jasné, no predpokladá sa, že nová služba pôjde v šľapajach existujúceho HBO GO. Určite bude zaujímavé sledovať priamy súboj s konkurenčným Netflixom alebo Hulu. Predstavitelia Time Warneru v oficiálnej správe spomínajú 10 miliónov (!) amerických domácností, ktoré pozerajú TV služby len prostredníctvom širokopásmového pripojenia. To je prvotný cieľ, na ktorý sa chce služba zamerať.

Že to nebude až taký zlý nápad ukazuje aj jedna z analýz, ktorú zverejnil portál businessinsider.com. Prieskum výskumnej spoločnosti Piper Jaffray sa v nej pozrel na to, ako sa nastupujúca generácia teenagerov v USA dostáva k svojim obľúbeným filmom. Výsledok je pomerne jasný. Jediný rastúci spôsob je streamovanie alebo sťahovanie filmov prostredníctvom Netflixu, Hulu a ďalších podobných služieb. Kamenné požičovne alebo zasielanie nosičov prostredníctvom pošty (mimochodom pôvodný biznis model Netflixu) sú na ústupe, ostatné predošlé modely minimálne stagnujú.

hbo go graf

Nastupujúca generácia s novými modelmi distribúcie zjavne nemá problém, takže smer, ktorým sa HBO vybralo je krok do budúcnosti.

Asi najviac nervózny môže byť Netflix, ktorého akcie po správe z Time Warneru dokonca mierne oslabili. Netflix sa v lete dotiahol v kvartálnych príjmoch z predplatného na úroveň dlho dominantného HBO (takmer 1,2 miliardy USD), čo je pri nepomerne nižšom počte predplatiteľov ukážka zaujímavého biznis modelu, ktorý za novými službami leží. HBO má globálne viac ako 127 miliónov predplatiteľov, zatiaľ čo Netflix „len“ 48 miliónov, z čoho 35 miliónov je z USA (čísla sú z leta, pred spustením služby v západnej Európe). Dá sa predpokladať, že práve nová služba od HBO môže rast Netflixu zbrzdiť, a cieľ „stať sa HBO skôr, ako sa HBO stane Netflixom“, nebude už tak jednoduché naplniť.

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

variety.com

www.businessinsider.com

www.businessinsider.com – ďalší článok

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.