Američania milujú svoj futbal. Nedeľné vysielanie finále národnej futbalovej ligy (NFL) Super Bowl sleduje každoročne viac ako 110-miliónov fanúšikov, čo v marketingovom svete znamená závratné ceny. Tento rok stál polminútový spot rekordných 4,5 milióna amerických dolárov, čo bolo o pol milióna viac ako minulý rok. Za tieto peniaze sa značky snažia prísť so špeciálnymi spotmi, ktoré sa potom virálne šíria internetom a dostanú sa k ďalším miliónom divákov.
Mnoho ľudí s nadšením sleduje ani nie tak prebiehajúci boj medzi dvoma najlepšími tímami amerického futbalu, ako skôr to, ktoré značky predvedú lepšiu reklamnú hru.
V nej najčastejšie figurujú celebrity, vtipné pointy a silné príbehy plné emócií. Práve na týchto pilieroch je postavených mnoho z tohtoročných reklamných spotov (tu nájdete všetky reklamy Super Bowl 2015).
Niektoré značky dokonca stavili na to, čo im fungovalo v minulom roku ako Budweiser, ktorý opäť, tak ako v reklame pre Super Bowl 2013, vyrozprával príbeh strateného šteniatka. Uvidíme spot so psíkom aj v roku 2016?
Doteraz boli reklamy predovšetkým o drahom 30-sekundovom TV spote, avšak v posledných rokoch začali spoločnosti masívne komunikovať aj na sociálnych sieťach v živom čase. Mnoho značiek sa rozhodlo aktívne zapájať do konverzácie tykajúcej sa hráčov, tímov a finálového zápasu.
Napriek tomu, že u nás týmto športovo-komerčným sviatkom veľa ľudí nežilo, v USA bol tou najhorúcejšou témou nielen na Facebooku, kde za minútu reagovalo na obsah spojený so Super Bowlom 1,3 miliónov jedinečných užívateľov (z toho až 77 % užívateľov reagovalo prostredníctvom mobilného zariadenia). Twitter vybuchol po tom, čo Malcolm Butler rozhodol o výhre svojho tímu – 395 000 tweetov za minútu.
Twitter vytvoril interaktívnu mapu zobrazujúcu vývoj konverzácie.
Je až neuveriteľné, akú silu postupne sociálne siete získavajú, čo si zjavne uvedomili nielen veľké spoločnosti ako Budweiser, McDonalds a Mercedes Benz, ktoré mali pripravené svoje tímy počas prebiehajúceho finále, aby si tak zabezpečili real-time marketing, ale aj mnoho tých malých sledovalo a komunikovalo od začiatku do konca hry a dosahovalo rekordné čísla.
To, že sociálne siete môžu byť aj dvojsečnou zbraňou, dokazuje reklama Nationwide, ktorá vo svojom spote, končiacom smrťou hlavného hrdinu (!!!) upozorňuje na domáce nebezpečenstvo pre deti, na čo užívatelia Twitteru reagovali veľmi negatívne – bolo zaznamenaných šesťkrát viac negatívnych reakcií ako pozitívnych. Aj na YouTube nájdete viac označení dislike ako like.
Mnoho spoločností strávilo mesiace vymýšľaním a výrobou dych vyrážajúcej vysokorozpočtovej televíznej kampane na túto veľkú hru. Nový trend sociálnych médií však núti značky byť neustále v strehu, v centre diania a mať schopnosť aktívne reagovať. Jedine to im prinesie záujem v zhýčkanom sociálnomediálnom svete.
A mimochodom, víťazom sa stali New England Patriots.
Lucia Ďuračková, Mindshare Slovakia
Zdroj: marketingland.com