Amazon oznámil vo štvrtok 27. apríla svoje hospodárske výsledky za prvý kvartál roku 2023. Podľa zverejnených údajov dosiahli jeho reklamné príjmy výrazný nárast. Správa uvádza, že predaj reklamy spoločnosti dosiahli sumu 9,5 miliardy dolárov, čo je nárast o 21 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Celkové príjmy Amazonu za prvý kvartál narástli o 9 % na 127,4 miliardy dolárov.

Reklamný biznis Amazonu sa stal kľúčovým faktorom rastu celkových príjmov spoločnosti spolu s jeho cloudovou službou AWS a e-commerce biznisom. Príjmy ASW divízie narástli o 16 % na 21,4 miliárd dolárov, zatiaľ čo online predaje stúpli na 51,1 miliardy dolárov (+3 %).

Analytici odhadujú, že reklamný biznis Amazonu je vysoko ziskový. V roku 2022 boli reklamné príjmy Amazonu na úrovni 38 miliárd dolárov, čo predstavuje pomerne malú časť z jeho celkových príjmov vo výške 502 miliárd dolárov, no s maržami na úrovni cez 50 % pravdepodobne priniesol podobný prevádzkový zisk, ako cloudová divízia AWS. Reklamné príjmy Google (cca. 168 miliárd dolárov) alebo Meta (113 milárd dolárov) v roku 2022 Amazon pohodlne prekonali. No podľa analytikov práve v minulom roku klesol podiel Google a Meta na celkovom reklamnom trhu pod úroveň 50 %. Stalo sa tak prvý krát od roku 2014, a odhad pre rok 2023 hovorí o ďalšom poklese na úroveň cca. 45 %. Koncoročný odhad GroupM v správe This Year Next Year uvádza odhad podielu Google a Meta na celkových reklamných investíciách na úrovni takmer 43 %, bez Číny.

Viac detailov o tom, ako vyzerá reklamný biznis Amazonu sa dozviete aj v článku technologického analytika Benedicta Evansa. Poskytuje zaujímavý pohľad aj na segment retailových médií, ktorých reklamné príjmy podľa odhadu GroupM predstavovali v roku 2022 zhruba 110,7 miliardy dolárov. Asi vás prekvapí, že Walmart, veľký konkurent Amazonu, dokázal získať v roku 2022 zhruba 2,7 miliardy dolárov od reklamných zadávateľov a Uber takmer 500 miliónov dolárov. Na prvý pohľad možno nízke čísla. No keď ich dáte do pomeru napríklad s reklamnými príjmami New Your Times (523 milónov dolárov v roku 2022), dostanete inú perspektívu.

Zdroje:

https://www.axios.com/2023/04/28/amazon-earnings-aws-retail-ads

https://ir.aboutamazon.com/news-release/news-release-details/2023/Amazon.com-Announces-First-Quarter-Results/

https://www.ben-evans.com/benedictevans/2023/3/6/ways-to-think-about-amazon-advertising

https://www.groupm.com/this-year-next-year-global-2022-end-of-year-forecast/

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.