Šaty robia človeka. Príslovie známe takmer po celom svete. Pozrel som sa, čím všetkým si prešla jedna z najznámejších módnych značiek sveta, značka Hugo Boss. Jej história je viac ako bohatá. Ukrýva v sebe temné stránky, ale aj obdobie znovuzrodenia a rozkvetu, ktoré je priamo spojené so Slovenskom.

 

Vznik

V roku 1885 sa v nemeckom meste Metzingen narodil Hugo Ferdinand Boss. Po skončení povinnej vojenskej služby v roku 1905 pracoval vyštudovaný obchodník v mlyne. Neskôr prevzal po rodičoch vedenie predajne so spodnou bielizňou. V roku 1914 musel narukovať do armády. Počas prvej svetovej vojny slúžil ako desiatnik. Napriek nulovým skúsenostiam z prostredia textilného priemyslu a krajčírstva  v roku 1923 založil vlastnú textilnú spoločnosť, ktorá pôvodne šila košele a kabáty, ku ktorým sa neskôr pridalo pracovné oblečenie, športové oblečenie a pršiplášte. Netrvalo dlho a spoločnosť postihli ťažké časy, ktoré boli spôsobené hospodárskou krízou na prelome 20. a 30. rokov dvadsiateho storočia. Spoločnosť Hugo Boss takmer zbankrotovala.

 

Spolupráca s režimom

Záchranu pre spoločnosť znamenal rok 1931. V tomto roku Hugo Ferdinand Boss vstúpil do Hitlerovej NSDAP (Národnosocialistická nemecká robotnícka strana). Do NSDAP údajne vstupoval s úmyslom záchrany a podpory podnikania, ale aj z politického presvedčenia. Členstvo v strane prinieslo oživenie podnikania, nakoľko sa spoločnosť dostala k straníckym objednávkam, ktoré sa postupom času stávali stále dôležitejšou súčasťou biznisu až do roku 1937, kedy boli jediným biznisom spoločnosti. Hugo Boss sa tak plne zameral na navrhovanie a šitie uniforiem pre členov nacistickej strany od vedenia až po radových členov. V Európe sa v tých rokoch schyľovalo k vojne, počet členov strany narastal, a tým pádom rástol dopyt a potreba uniforiem pre celú nacistickú mašinériu. Móda bola v tom čase nástrojom masívnej propagandy a uniformy boli jej neoddeliteľnou súčasťou. Po začiatku druhej svetovej vojny začala spoločnosť využívať ako pracovnú silu vojnových zajatcov. Títo väzni sa po ukončení súdnych procesov dočkali ospravedlnenia a kompenzácie až na konci 90. rokov. Išlo o 140 Poliakov a 40 Francúzov. Po skončení vojny bol Hugo Ferdinand Boss v rámci tzv. denacifikačného procesu označený za aktivistu, podporovateľa a beneficienta nacistického režimu, za čo mu bola udelená vysoká pokuta. V roku 1948 zakladateľ spoločnosti zomiera.

 

Povojnové obdobie

Po smrti Huga Ferdinanda Bossa sa do vedenia spoločnosti dostal jeho zať Eugen Holy, ktorý začal od roku 1950 s výrobou pánskych oblekov. Po jeho odchode do dôchodku sa riadenia firmy ujali jeho synovia Jochen a Uwe, ktorí naštartovali medzinárodnú expanziu spoločnosti. Firma začala s komerčnými spoluprácami. Jednou z prvých bola podpora Nikiho Laudu, jazdca Formuly 1, neskôr podpora McLaren Racing tímu.  V 80. rokoch sa spoločnosť postupne pustila do diverzifikácie podnikania, keď sa do portfólia okrem oblekov postupne dostali topánky, dámska kolekcia, rôzne doplnky, ale aj parfumy a slnečné okuliare. Ďalší rast spoločnosti vyústil do vstupu na frankfurtskú burzu v roku 1984.

 

Záchrana zo Slovenska

Začiatkom 90. rokov sa začala značka stretávať s novými problémami. Spoločnosť sa oproti 80. rokom zmenila a z módy vychádzali typické obleky so širokými ramenami zvýrazňujúce mužskú silu a dominanciu. Zmenou prechádzali vzťahy medzi mužmi a ženami a tento trend neobišiel ani módny priemysel. V tomto období prijal ponuku riadiť spoločnosť Slovák Peter Litmann, ktorý bol už vtedy uznávaným marketingovým odborníkom s bohatými skúsenosťami. Počas jeho vedenia spoločnosti v rokoch 1992 až 1997 sa mu podarilo úspešne zmeniť strategické smerovanie spoločnosti. Aktívne dopomohol k zavedeniu troch nových značiek, zaslúžil sa o zefektívňovanie výroby jej presunom do zahraničia a takisto prispel k internacionalizácii predaja. Okrem pôsobenia v spoločnosti Hugo Boss pôsobil Peter Litmann v spoločnostiach ako Marc O’ Polo, Ruckstuhl, Bata Shoe Corporation alebo Mercedes Benz Automobil AG. Následne vybudoval poradenskú firmu Brandinsider s klientmi ako BMW a Porsche, prednáša na nemeckej Univerzite Witten/Herdecke a je honorárnym konzulom Slovenska pre Slobodné mesto Hamburg, Meklenbursko a Šlezvicko-Holštajnsko.

 

Súčasnosť

V súčasnosti pre spoločnosť Hugo Boss pracuje takmer 15 000 zamestnancov a spoločnosť prevádzkuje viac ako 1 100 predajní po celom svete. Výnosy spoločnosti za rok 2018 boli na úrovni 2,73 miliardy USD, čistý zisk predstavoval 236 miliónov USD.

 

Juraj Baco, Mindshare Slovakia

 

Pozri aj ďalšie príbehy značiek:

 

Zdroje

https://www.bbc.com/news/world-europe-15008682

https://allthatsinteresting.com/major-brands-nazi-collaborators/4

https://www.youtube.com/watch?v=pStd6jTb8Uc

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/256322-mag-nemeckeho-marketingu-je-slovak-peter-littmann/

http://www.brandinsider.com/index.php/sk/2-uncategorised/527-cv-peter-littmann-sk

https://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_Boss

O autorovi

Juraj Baco

Univerzitný svet ma vyvrhol do krutej reality s vyštudovaným medzinárodným obchodom. Moje kroky viedli následne do trojpísmenkovej nadnárodnej korporácie, z ktorej som v roku 2015 rovnými nohami skočil do mediálneho sveta. Zo začiatku som mal najbližšie k televíznej reklame, no postupom času som si rozširoval a stále rozširujem obzory. Odchovaný som na futbale, ktorý som 12 rokov hrával aktívne, no nepohrdnem akýmkoľvek športom. O čom sú moje blogy? O všetkom, čo stojí za to, aby o tom vedeli zástupy. :-)