Minule som lajkol Lidl. Z prostého dôvodu, občas tam majú za dobré ceny všelijaké funkčné handry na šport, ktorých nikdy nie je dosť, tak nech mi to neujde. Môj lajk sa ocitol na očiach nechápajúcich priateľov, ktorí vedia, že lietanie po hypermarketoch a vychytávanie najlacnejšieho petržlenu nemá veľa spoločného s mojim životným štýlom. Aj sa čudovali.
Za ten lajk sa nehanbím, ale človek si neuvedomí, že ak si subjekt, ktorý človek lajkuje, zaplatí sponzorované odkazy, bude ho facebook otŕčať všetkým kamarátom a dosť dlho. Takže sa asi nezbavím nálepky priateľa Lídla, a to mám pritom oveľa radšej iné veci. Napríklad jazz.
Môže to dopadnúť aj horšie. Napríklad takto:
Zákerné je na tom to, že nemusíte lajkovať stránku SNS, ale len nejaký príspevok v debate, ktorý bol namierený proti SNS, alebo článok, ale zobrazení budete ako sympatizant. Takéto sponzorované odkazy sú mladý formát, je možné, že Facebook ho časom doladí, ale zatiaľ je to takto, takže je opatrnosť namieste.
Aké je resumé? V prípade komerčných stránok veľmi zvážte, čo budete lajkovať, lebo sa o tom dozvie veľa vašich facebookových priateľov. Pri tejto príležitosti pripomínam, že súťaže, ktoré sú postavené na systéme „lajkujte tento obrázok a vyhrajte kastról“ sú proti pravidlám facebooku a dosť často aj pofidérne. Takže okrem povesti priateľa stránky „kastróly, papuče a lavóry“ tým nič nedosiahnete.
Úplne bežné je, že keď lajknete stránku, napríklad mobilného operátora, ten môže predávať svoje konkrétne produkty s tým, že sa vám páčia, a pritom vy ste lajkli len stránku ako takú.
V prípade stránok s obsahom, ktorý považujete za problematický, nelajkujte nič. Ak cítite pnutie, že niečo musíte spraviť prispejte do diskusie, ale lajkom sa vyhýbajte. Aby vás náhodou priatelia nevideli ako priaznivca… doplňte si čo chcete.
Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia
asi tak…mozno su (sme) viaceri (nechtiac) priaznivcami kadecoho…
o tomto som v sobotu písala, s dovolením pripájam môj status: Ľudia, nelajkujte reklamné stránky. Viem, že niekedy sa nám niečo páči a dáme lajk – lebo sme zvyknutí takýmto spôsobom vyjadrovať sa k statusom. Ale ani Facebook nie je Matka Tereza, to, že zaň nič neplatíme, znamená, že musí zarábať na reklamách. A každý váš lajk sa tu donekonečna točí aj s reklamou, ktorú ste takto podoporili. Ak si to neuvedomíte, bude tu iba reklama a medzi tým nejaký ten status.
Jaroslava Badániová – ta tvoja poznamka bola jednou z inspiracii tohto clanku :)
Čo nové na ksichtoknihe a ako to môže vyzerať.
Vďaka Maroš. Idem čistiť. :)
na kieho boha sa, dopici, dospeli ludia musia hrat na akesi lajkovanie? co ste deti? potom musite pisat taketo clanky. no haha.
Preto vymysleli FB… a zistuju co sa ludom paci, a co sa dobre predava, a na co ich je dobre ulovit…potom sa s nimi lahsie manipuluje…
Kde mám lajknut tvoj článok?