Smartfóny sa stali našim non-stop rozhraním so svetom internetu, sociálnych médií, našim komunikátorom, navigátorom, športovým trénerom, sprievodcom po živote, bedekrom, ba aj metaforickým nožíkom, ktorým vyrezávame kade tade po svete „bol som tu“. Mobil sa dokonca stáva dominantnou bránou do niektorých sietí (napríklad twitter). Tento svet je samozrejme eminentne zaujímavý pre marketintg.

Práve o tom, ako sa pohol mobilný marketing od čias ponukových SMSiek a aké podoby nadobudol v súčasnosti, je konferencia Mobilný marketing MMMMXIII,  ktorá sa bude konať 19. septembra. Obraz o jej náplni si môžete spraviť z jednotlivých sekcií: Dnešok a zajtrajšok mobilných služieb, Mobilné nástroje a platformy, Užitočné informácie pre Váš mobilný biznis a napokon Mobilné zariadenia, neoddeliteľná súčasť nášho života.

Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s jedným z speakrov, Pavlom Magicom, produktovým manažérom spoločnosti Sygic.

magic

Ako sa zmenil mobilný marketing od čias, kedy sa len spamovalo SMSkami?

Mobilný marketing od jeho vzniku formujú najmä inovácie v oblasti technológií a služieb. Za posledných 10 rokov sa v tomto smere toho udialo naozaj dosť. Od SMS, cez Bluetooth, iPhone a vznik ekosystémov okolo mobilných operačných systémov.

 

Aké sú v súčasnosti hlavné smery mobilného marketingu?

Keďže mobilný marketing vznikol len nedávno, je ťažké presne definovať jeho oblasti. V súčasnosti ale existuje viacero smerov, ktorými sa táto odnož marketingu uberá. Medzi najpopulárnejšie patria aplikácie a ich využitie na marketingovú komunikáciu firiem. Veľmi rozšírený je aj marketing na mobilnom webe. Zabúdať však netreba ani na „staršie“ formy ako SMS a Bluetooth marketing. Populárnou témou sú aj location-based services (geolokačné služby), ktorých čas však ešte len príde.

 

Daj nejaké príklady možného zmysluplného využitia geolokačných služieb na marketing

Pekným príkladom LBS je Foursquare, či Facebook Places. Vďaka nim vie majiteľ prevádzky upútať potenciálnych zákazníkov vo svojom okolí viacerými spôsobmi. Aj v našej aplikácii – Sygic GPS Navigation – pripravujeme viaceré služby, ktoré budú môcť marketéri využiť na spropagovanie konkrétnych miest.

 

Ako zmení marketing totálna mobilita v štýle google glass?

Aktuálne sa nachádzame v akejsi inovačnej depresii. Dosiahli sme istý stupeň vývoja smartfónov a ďalšie vylepšenia prichádzajú len veľmi pomaly. Veľa pozornosti sa preto presunulo na tzv. wearables, teda technológie, ktoré môžeme nosiť. Do tejto kategórie spadajú aj okuliare od Google. Samsung, Nissan a ďalší predstavili „smarthodinky“.

Tieto technológie nám časom výrazne zjednodušia život. Keďže ich budú mať používatelia stále na očiach (v niektorých prípadoch aj doslova), už teraz si marketéri mädlia ruky. Musíme si však dať veľký pozor, aby sme ich zbytočne neotravovali a neodradili od používania.

 

O čom budeš rozprávať na prednáške?

Moja prezentácia bude venovaná práve mobilným technológiám blízkej budúcnosti. Chcem priniesť krátky prehľad o tom, kam sa budú uberať a prečo. A samozrejme aký vplyv na marketing budú mať.

 

Prezraď svoju obľúbenú mobilnú technológiu blízkej budúcnosti.

V blízkej budúcnosti sa teším na masové rozšírenie ďalšieho vývojového stupňa internetu – internet of things. Vďaka nemu budú medzi sebou vedieť komunikovať nielen ľudia, ale aj samotné zariadenia pripojené do siete. V tomto smere som si obľúbil službu IFTTT.com, pomocou ktorej si viete nastaviť rôzne automatizované akcie. Ak sa napríklad zotmie, zapne sa vám automaticky svetlo a nastaví sa jeho teplota na určitú hodnotu. A množstvo ďalších vychytávok.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

 

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.