V stredu mal premiéru iPad novej generácie. Takto pred dvoma rokmi vstúpil na trh prvý iPad a, ako to už býva v prípade nových jablčných hračiek zvykom, zmenil ho odgruntu. V roku 2011 sa predalo 73 miliónov tabletov, v tomto roku sa odhaduje počet na 125 miliónov. Už dnes tablet vlastní každý piaty Američan. U nás si na takúto situáciu ešte chviľu počkáme (presné čísla nie sú zatiaľ na svete, ale zisťujeme pre vás info v rámci nášho MindScan prieskumu). Slovenských aplikácií však v každom prípade pribúda.
Nové formáty logicky využívajú médiá, pretože to pre ne znamená ďalšiu extenziu pôsobnosti. Tablet je zároveň čítačka aj videoprehrávač, môže byť rozhlasovým prijímačom, takže na médiá je to ideálne zariadenie. Práve médiám, respektíve mediálnym aplikáciám pre tablety sa budeme venovať dnes.Tablety aj u nás získavajú značnú popularitu, ale tvorba aplikácií výlučne pre ne je značným luxusom, a väčšinou sa (s výnimkou televízií) ani špeciálne nevyvíjajú.
Nosič inzercie alebo imidž?
Publicista Tomáš Ulej si myslí, že ak sa nejaká firma rozhodne využiť iPad, mala by myslieť na pridanú hodnotu, ktorú aplikácia prinesie. „Napríklad už len zvážiť, či nie je lepšia iba aplikácia pre smartfóny, ktorá je prenosná na tablety, alebo treba naozaj primárne tabletovú aplikáciu,“ hovorí.
„Pri posudzovaní či je iPad vhodnou platformou na budovanie značky, treba asi výrazne prihliadať na cieľovú skupinu, pretože najmä v slovenských podmienkach je veľmi ľahko možné, že by sa mohla úplne minúť účinkom,“ uvažuje Ulej. „Počet používateľov iPadu sa na Slovensku ráta v tisíckach, takže z iPad aplikácie môže byť výborná atrakcia, skvelý marketingový ťah, ale určite nemožno rátať s vysokými počtami používateľov“.
Čo sa týka budúcnosti brandovaných aplikácii pre iPad, Ulej vidí ako najdôležitejšie, aby sa tablety rozšírili medzi ľudí. „Predpokladám, že to na Slovensku ešte potrvá dva až tri roky. Ak sa to stane, potom vidím ako zaujímavé dva smery – jedným je budovanie aplikácii, ktoré sú niečím užitočné – výrobca piva môže urobiť aplikáciu, ktorá bude počítať, keby bude môcť zákazník šoférovať, firma predávajúca činky program na evidovanie cvičenia. Druhým smerom sú atrakcie – vtipné, nápadité aplikácie, ktoré ľudí zabávajú. Toto funguje dnes už aj na mobiloch.“
Listujeme v printoch
Noviny aj časopisy vyzerajú v tabletoch výborne a sú, na rozdiel od mobilov, médiom porovnateľným s tým tlačeným. Dá sa v ňom doslova listovať a čo chýba, je len vôňa papiera. To je aj dôvod, prečo býva obsah elektronických verzií printov pre tablety platený, na rozdiel od väčšiny verzií pre smartfóny. Najlepšie tabletové verzie printov si zachovávajú pocit novín, či luxus a eleganciu časopisov a pritom sú doplnené o multimediálny obsah oveľa kreatívnejšie ako webové verzie. Na to treba, samozrejme, tím profesionálov a trhový potenciál, takže budeme radi, keď časopisy dostanú tabletovú podobu aspoň vo svojom základnom, ne-multimediálnom imidži.
„Momentálne máme aplikáciu pre smartfóny, ale aplikáciu špeciálne pre iPad vyvíjame,“ hovorí zástupca riaditeľa SME Konštantín Čikovský. „Vidíme v nej veľký komerčný potenciál. Kedy bude vonku, ešte v tejto chvíli neviem, ale rádovo sa dá hovoriť o mesiacoch.“
Veľmi slušne sa na tablety vrhlo vydavateľstvo Ringier, ktoré si zriadilo dokonca celý stánok na svoje portfólio, volá sa iStánok.
Plus sedem dní, obľúbený týždenník, v elektronickej verzii nenájdeme. Vydavateľstvo 7 plus má jednu z najobľúbenejších spravodajských aplikácií pre iPhone Pluska.sk. „Do leta uvedieme ďalšie aplikácie pre mobilné telefóny i tablety a pokryjeme aj ďalšie platformy,“ sľubuje šéf digitálneho publikovania vydavateľstva Marián Pavel. O špeciálnych aplikáciách pre tablety si myslí, že ich ,marketingová nosnosť’ je nevyhnutne limitovaná počtom aktívnych zariadení na trhu. „Pri tomto pohľade ide dnes o imidžovú záležitosť, no na druhej strane pri dobrom koncepte už možno nájsť aj profitabilné modely, aj na malom slovenskom trhu. Z pohľadu reklamy sú tablety ideálnym nosičom – cieľová skupina je pomerne jasne daná a má vynikajúcu afinitu. Aj keď dnes neverím v úspech reklamných pásikov, ktoré využíva väčšina hráčov na predaj reklamy, tablety sú perfektným reklamným nosičom, ich používatelia sú ochotní pri reklame v tablete stráviť podstatne viac času a venujú jej viac pozornosti ako pri iných mediatypoch.“
(Nielen) počúvame
Rádiá a internet – to odjakživa ide dokopy. Tabletová aplikácia pre rádio má oveľa väčší potenciál ako len čiste streamované vysielanie (s informáciami, aká pesnička práve ide, programom atď) a archív podcastov.
Napríklad Rádio Expres má okrem klasickej aplikácie pre iOS aj dopravný servis s mapami a všetkými podrobnými informáciami. O špeciálnych tabletových aplikáciách neuvažujú. „Vývoj aplikácií môže byť zameraný na jednorazové dosiahnutie čo najväčšieho počtu stiahnutí, alebo na praktické dennodenné využívanie,“ hovorí PR manažér Rádia Expres Ozo Guttler. „Naše aplikácie spadajú do druhej skupiny, a preto o rozšírení našej ponuky o ďalšie aplikácie zatiaľ neuvažujeme. Aktuálne sa skôr sústredíme na vylepšenie našich súčasných aplikácií.“
Tablety v Exprese zatiaľ vnímajú ako imidžovú súčasť našej ponuky smerom k poslucháčom. „Prvé úvahy o možnosti ich komerčného využitia už však sú, je možné, že budú zapracované už v najbližších aktualizáciach. Potenciál tu určite je a my sa tomu určite venovať budeme,“ dodáva Guttler.
V Rádiu FM momentálne v iTunes Store nemáme aktívnu žiadnu aplikáciu Rádia_FM, hoci s ňou prišli medzi prvými v rámci rádií na Slovensku. „Pripravujeme však novú verziu, súčasne s verziou pre Android,“ hovorí riaditeľ rádia Dušan Vančo. „Tablety sú lákavé, no treba k nim aj patričný multimediálny obsah, resp. aktívny archív. Uvažovať sa o tom dá v kontexte celej RTVS.“Rádio aj podľa Vanča nie je iba stream, alebo podcasty. „Je to celý rad služieb. Potenciál rozhodne existuje, navyše v prípade Rádia_FM sa zameriavame oveľa viac na previazanosť so sociálnymi sieťami a prácu s cloudom. Detaily však zatiaľ nechcem prezradiť.“
Televízie
Televízia a tablety, to je vzťah priam fatálny. Tu sa dá bez vymýšľania špecialít využiť celý multimediálny potenciál. „TV Joj má momentálne dve aplikácie pre iOS a pripravuje tretiu,“ hovorí manažér pre nové médiá Martin Kysela. „Prvou aplikáciou pre iphone bolo Najlepšie počasie, ktorá má, ako už názov napovedá, prepojenie na spravodajskú reláciu Najlepšie počasie. V iphone ponúka podobne ako v TV odbornú a podrobnú predpoveď počasia.Ďalšou aplikáciou v našom portfóliu sú Noviny TV JOJ – spravodajská aplikácia s okamžitým prístupom k najnovším spravodajským informáciám na našej stránke www.noviny.sk s vysokým zastúpením videospráv. Okrem toho obsahuje archív spravodajských relácií TV JOJ. Momentálne pripravujeme tretiu aplikáciu pre iPhone/iPad, ktorá bude obsahovať predovšetkým kompletný video archív TV JOJ. V ďalších krokoch plánujeme tiež aplikáciu pre Android a optimalizáciu našich stránok pre mobilné zariadenia a postupný prechod na HTML5.
Aplikácie pre mobilné zariadenia sú pre TV JOJ nový trh a aplikácie vyvíjú tak, aby ich vedeli prepojiť na naše reklamné systémy – banerový a predovšetkým videoreklamný. „Vidíme tu do budúcna veľký potenciál a veľmi úzke prepojenie televíze, webu a mobilného zariadenia a to ako z pohľadu marketingového tak aj z pohľadu obchodného,“ hovorí Kysela.
Na plné využitie marketingového potenciálu tabletov si, zdá sa, ešte počkáme, ale technologický čas letí rýchlo. Kto si nevykolíkuje pozemky už dnes, v budúcnosti ich vôbec nemusí mať.
Ako PR pre vybrané média to bol dobrý článok… Kedy si aj v agentúrach začnú všímať aj menších hráčov, častokrát s väčšou čitateľskou základňou ako tie, ktoré len preklopia tlačové PDF do iPad (Android) verzie… Otvorte konečne očí a nemasírujte ego len vybraným vydavateľským domom…
Pán Ilavský, článok je spred roka, to je dlhý čas na tento segment. Ale ďakujeme za impulz, môžeme spraviť zhrnutie, čo sa za ten rok udialo. Máte nejaké tipy?