Herný priemysel je jeden z najrýchlejšie rastúcich oblastí priemyslu, v roku 2018 dosiahol zisk 137.9 miliárd dolárov (mobilný, PC a konzolový trh dokopy) a je odhadované že v roku 2021 dosiahne 180.1 miliárd dolárov.
V takomto veľkom priemysle je teda prezentácia produktu jedným z najdôležitejších procesov rozhodujúcich hlavne o finančnom úspechu hry – ak o mojej hre nikto nevie, nikto si ju nekúpi.

Jednu z prvých reklám na konzolu (a teda ja hry k nej)  uverejnila v roku 1972 spoločnosť  Magnavox.

Reklama je zábavná, bezprostredná a možno aj dnes by ste vedeli uspieť s podobným retro štýlom, ale len u relatívne malej časti hráčskej základne – taktiež nie je veľmi čo ukázať, hry sú veľmi rudimentárne, je tu len zopár pohybujúcich sa štvorcov a hoc fantázii sa medze nekladú, limitácia hardwaru nepustí.

Hardware a software sa ale v IT svete vyvíja míľovými krokmi a už v 1991 hra prešla z pár pohybujúcich sa štvorcov na niečo ako toto:

Expanzívny svet, silná dejová línia, viacero veľmi pekne štylizovaných prostredí, a to prešlo len dvadsať rokov.

A takto to vyzerá dnes. K tejto hre (Anthem) sa v tomto blogu o chvíľu vrátime.

 

Rovnako ako rástol herný trh, rástol aj marketing a množstvo peňazí ktoré doň idú, konkurencia sa hromadila. No a veľmi nepríjemný a škodlivý trend falošného marketingu sa dostal aj do tohto priemyslu.

Mohol by som spomenúť desiatky a desiatky príkladov zavádzajúceho/nepresného, mätúceho marketingu, ale zameriam sa na hry ktoré špecificky ukázali čo dostaneme, alebo rozhovory kde majiteľ firmy či hlavný dizajnér povedia priamo na kameru, čo tam bude.

Teraz vám spomeniem niekoľko príkladov hier, ktoré sa dotkli osobne mňa, pretože som ich sledoval a tešil sa na ne.

 

Aliens Colonial Marines – 11.2. 2013 /  3,9 z 10 audience score na metacritic.

Táto hra mala nielenže horšiu grafiku (obrázok hore bohužiaľ nie je vtip), ale chýbali celé segmenty, ktoré boli zobrazené v gameplay deme – čítaj „takto hra vyzerá v deme, teš sa na final verziu“

https://www.youtube.com/watch?v=6lGXDM3LGnk

 

Takýchto porovnaní *Toto predávame* vsersus *Toto dostanete* pri hre Colonial Marines môžeme nájsť stovky.

Ale poďme ďalej.

No Man’s Sky – 09.08.2016 / 2,9 z 10 audience score na metacritic

V tomto prípade lepšie ako dávať obrázky je pozrieť si video.

Ešte stručne o aký typ hry ide – ste prieskumníkom vo vesmíre, cestujete po celej galaxií, stretávate nové rasy, skúmate planéty a unikátnu faunu a flóru na nich a taktiež (a toto je dôležité) hru viete hrať s inými ľuďmi v obrovskom vesmíre.

A tu je krátky necelý zoznam featurov, ktoré sme nedostali napriek tomu, že to bolo niekoľkokrát avizované.

Fyzika planét / Typy lodí a rozdiely medzi nimi / mimozemské frakcie / flotily / komplexné správanie zvierat s okolitým prostredím / a desiatky ak nie stovky ďalších… / A, aby som nezabudol, NEVIETE TO HRAŤ S INÝMI ĽUDMI – hráte sami.

Na obrázku hore vidíte originálnu kópiu hry kde v pôvodnej verzií je symbol pre online play a na prelepenej verzii to nie je.

Toto video sa zaoberá tým, ako Sean Murray, šéf tohto projektu, klame a klame a klame.

 

Anthem – 22.2.2019 / 4.1 z 10 audience score na metacritic

Toto je najnovší a momentálne jeden z najväčších príkladov tejto praktiky.
12. 6. 2017 bol uverejnený tento trailer.

 

Prišiel deň D, Anthem bol vypustený a voilà, toto je len špička ľadovca toho, čo všetko chýba:

Toto je taktiež pekné a férové zhrnutie. Dobrá pasáž je hlavne 7:12 – niečo takéto dynamické sa v hre nestane, pretože to tam nie je.

Ako som už písal vyššie, príkladov sem môžem dávať tucty (Fallout 76, Watch Dogs sú len prvé. čo mi napadli).

Veľkým problémom je, že je prakticky nemožné riešiť tieto situácie súdnou cestou. Ak by to spravila malá indie spoločnosť, je to stále otrasná praktika, no príklady ktoré som hore uviedol sú všetko dobre financované, roky vyvíjané projekty.

Nechcem sa však s témou marketingu v hernom priemysle rozlúčiť negatívne, a nabudúce napíšem o opaku, o spoločnostiach ktoré to spravili dobre a ešte nás aj prekvapili.

 

Adam Szitas, Mindshare Slovakia

O autorovi

Adam Szitas

Adam sa u nás stará o dátovú analytiku a jeho svet sú počítačové hry.