V decembri minulého roka oznámil Twitter partnerstvo s výskumnou spoločnosťou Nielsen s cieľom priniesť na trh dáta o sledovanosti televíznych programov, ktoré by odrážali stále viac rastúcu multi-screen realitu prostredníctvom prepojenie TV ratingov a sociálneho šumu, samozrejme na Twitteri.

tweet

Dáta by mali byť k dispozícii pre sezónu 2013-2014, čiže prakticky o pár týždňov, a pracovný názov majú Nielesen Twitter TV ratigns. Keďže spoločnosť Nielsen je v USA zodpovedná práve za meranie TV ratingov, partnerstvo vyzerá sľubne. Twitter pre istotu vo februári  prikúpil spoločnosť Bluefin Labs, ktorá vyvinula softvér umožňujúci monitoring a vyhodnocovanie buzzu okolo TV programov a reklamy na sociálnych médiách.

Zatiaľ čo čakáme na nový druh TV (?) ratingov, Nielsen a Twitter nezaháľali a priniesli výsledky zaujímavej štúdie, ktorá odhaľuje vplyv tweetovania na TV ratingy a vice versa. Štúdia analyzovala 221 epizód TV programov rôznych žánrov a k nim naviazaných tweetov. Výsledky sú naozaj zaujímavé. Až v 48% prípadov mal vývoj TV ratingov vplyv na počet tweetov spojených s programom a naopak v 29% prípadov mal nárast aktivity na Twitteri vplyv na rast TV ratingov programu.  Nielsen tvrdí, že sa tak prvýkrát podarilo dokázať jasnú štatistickú závislosť medzi tweetmi a TV ratingami a naopak.

image001

Odpoveď na otázku prečo niektoré TV programy fungujú s Twitterom lepšie, resp. koľko tweetov treba na zdvihnutie TV ratingu programu nie je na základe štúdie zrejmá. Čo však napríklad štúdia odhalila je závislosť medzi typom relácie a konečným efektom, ktorý tweetovanie môže priniesť. Twitter spôsobil rast ratingov u 44% súťažných show, 37% komediálnych programov a 28% športových prenosov, zatiaľ čo dramatické programy zaznamenali rast TV ratingov v závislosti od tweetovania len v 18% prípadov.

image003

Nielsen nezverejnil bližšie detaily k tomu, v akej miere TV ratingy alebo buzz na Twitteri rástli. Ako sa však vyjadril CEO Twitteru, prieskum jasne ukázal to, čo už nejaký čas tušili ľudia okolo TV biznisu, že Twitter dokáže spôsobiť rast TV ratingu (tune-in efekt) a to hlavne pri live vysielaných programoch.

Twitter to, zdá sa, myslí s pevným prepojením TV vysielania a tweetovania smrteľne vážne. Okrem práve citovanej štúdie sa pred pár dňami objavila na mashable.com správa o testovacej prevádzke novej Twitter fičúry, ktorá by mala užívateľom uľahčiť zapojenie sa do aktuálne trendujúcich topics spojených práve s TV vysielaním. Formát umiestnený na vrchu timeline po kliknutí užívateľovi ponúkne preddefinovaný hashtag a informuje ho o aktuálných tweetoch a témach spojených s promovaným TV programom. Správa o novej funkcionalite sa objavila na základe informácie od užívateľov Twitteru a sama spoločnosť ju nekomentovala.

Richard Kopuník, Mindshare Slovakia

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.